Racingföraren som blev platschef

Urban Axelsson är ny platschef på Tierp Arena. Han har alltid sysslat med motorsport och gillar allt som går fort. Nu planerar han sommaren på arenan.

Biltokig. Urban Axelsson är ny platschef Tierp Arena. Han har hållt på med motorsport och dragracing hela livet. Farten är det som lockar.

Biltokig. Urban Axelsson är ny platschef Tierp Arena. Han har hållt på med motorsport och dragracing hela livet. Farten är det som lockar.

Foto: Magdalena Prevéus

Motor2017-04-23 08:05

Hur kom det sig att du sökte jobbet på Tierp Arena?

- Jag har alltid hållit på med motorsport i någon form, det är en stor del av mitt liv. Jag har sysslat med streetracing och dragracing i 20 år och var aktiv som förare och teamdelägare under 1980 och 1990– talet. Jag var även inblandad i Audi STCC och Carrera Porsche Cup.

Vad har du jobbat med innan du blev platschef?

– Jag har jobbat mestadels inom bilbranschen. Senast inom Audi Stockholm där jag var platschef på flera anläggningar. Jag har också jobbat som säljchef på Porsche och som regionchef på finansbolaget GE Capital och som vd på ett hotell.

Vad är det som lockar med dragracing och motorsport?

– Det är roligt med farten. Dragracing är extremt på många sätt, det är som en tentamen där man ska visa vad man kan. Det finns ingen möjlighet att hämta hem tid inom dragracing som man kan göra om man kör bantävling. I dragracing kör man 402 meter så fort som möjligt. Jag tror att många lockas av farten, ljudet och allt runt omkring de här tävlingarna. Det mullrar mycket.

Hur fort går det i dragracing?

– Det är effekter upp till 11 000 hästkrafter. I klassen Top fuel når man 100 kilometer i timmen på på 0,7 sekunder och över 500 kilometer i timmen på under fyra sekunder.

De tävlande möts rakt fram sida vid sida, vanligtvis över tävlingssträckan 1/4 engelsk mile, det vill säga 402,33 meter.

Vad har du för vision som ny platschef?

– Jag vill höja kvalitén på anläggningen så att vi har en av de finaste anläggningarna i världen. De tävlande står för en del av upplevelsen, vi måste se till att paketeringen har hög klass och erbjuda bra mat och service runt våra arrangemang. Jag vill att vi satsar på ett fåtal större event som drar en stor publik, det gör att vi får en bättre omsättning. Ryggraden i verksamheten ska vara dragracing och rallycross, men vi kan ta emot 50 000 åskådare på läktarna och skulle kunna göra allt från husvagnsmässor till musikfestivaler också.

Hur är du som chef?

– Jag tror att jag uppfattas som en bestämd och kanske lite bufflig person. Jag tycker om att vara rak och ärlig och jag säger som det är. Bland det värsta jag vet är när folk går bakom ryggen och snackar skit.

Jag håller också det jag har lovat. Vissa människor har en tendens att lova guld och gröna skogar och blir glada om de lyckas med hälften. Jag lovar saker som jag kan leverera och ser till att det blir gjort.

Hur går det med den nya rallycrossbanan?

– Vi har tyvär inte kommit igång med den än men jag har hög prio på att få till rallycrossbanan. Målet är att vi ska anordna VM-tävlingar i rallycross.

Vad jobbar du med just nu?

– Jag försöker sätta mig in i verksamheten och lägger stort fokus på sommaren och EM tävlingen före midsommar. Då kommer det 350 team och vi räknar med 30 000 personer här på arenan. Det är ett arrangemang som kräver planering, vi behöver 200 funktionärer, många tillstånd, mat, toaletter, en fungerande camping för 1000 personer, sekretariat och back up för allt om något går fel. Allt måste klaffa, det blir katastrof om saker inte fungerar, går elen ner kan vi inte ta tid till exempel. Vi har ett reservkraftverk, IT-jour och eljour.

Hur ser säsongen 2017 ut?

– 15–18 juni har vi EM deltävling i dragracing, 29–30 juli är det RaceStar Summer Nat´s med dragracing och bilutställning, 4–5 augusti är det Bug Run classic, en VW-träff för entusiaster med bilar från 1949 och framåt, den 24–27 augusti är det EM final i dragracing.

Den 23 juli är det arrangemanget Allsång i Tierp, då kommer bland annat Magnus Carlsson och Kikki Danielsson.

Han har Europas enda Camaro ZL1 från 1969

Namn: Urban Axelsson

Familj: Fru och två barn, 21 och 23 år. Katt och två hundar, en Staffordshire bulterrier och en American bully.

Bor: Järvsö. Född och uppvuxen i Strängnäs.

Gör på fritiden: Putsar på bilar, åker motorcykel.

Kör: Camaro ZL1 från 1969, Europas enda, och en BMW 120.

Blir glad av: Riktiga kompisar, är rätt kräsen på folk. Att åka MC.

Blir förbannad på: Folk som snackar skit, de som inte håller vad de lovar.

Motto: Stå för det man lovar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!