Pilar i gatan gäller inte i rondell

Lita inte på att dina medtrafikanter rättar sig efter de pilar för körfält som ofta finns målade i gatan före en rondell. Det är inget man måste följa. Och inne i rondellen gäller andra allmänna väjningsregler. Det har Rasbobon Hans Larsson fått bittert erfara.

Motor2006-02-22 11:41
Två bilar krockar i en av Uppsalas rondeller. Den ena bilisten har följt körfältspilarna i vägbanan, den andra har inte gjort det. Bilist nummer ett bedöms först som ensam ansvarig för olyckan, vid en förnyad prövning blir det ett delat ansvar mellan förarna. Reglerna om rondellkörning är svåra tycker många, bl a Hans Larsson i Rasbo, bilist nummer ett i det här fallet. Han trodde att han gjorde rätt.

Följde vänsterfil
Olyckan skedde där Rapsgatan korsar Tycho Hedéns väg i södra Uppsala, en rondell som öppnades för trafik i somras.
Hans Larsson körde Rapsgatan från Ikeahållet, han skulle efter rondellen in på Rapsgatans fortsättning, för att ett kort stycke längre bort ta till vänster ut på Fyrislundsgatan.
Rapsgatan är dubbelfilig både före och efter rondellen, och med tanke den kommande vänstersvängen, höll sig Larsson i vänsterfil.
Och det tyckte han att han kunde göra eftersom vägverket i vänsterfältet på gatan strax före rondellen ritat en pil rakt fram och en åt vänster. I det högra körfältet visade målningen också en pil rakt fram och en pil åt höger.
Och där kom jämsides med honom den bilist han strax efteråt skulle krocka med. Hon hade nämligen planerat att ta till vänster i rondellen för att fortsätta Tycho Hedéns väg norrut.

Nästan i jämnhöjd
—Vi låg nästan i jämnhöjd i rondellen, berättar Hans Larsson.
Han slog på höger blinkers för att visa att han tänkte åka ur rondellen som planerat. Då upptäckte han att den andra bilen var på väg att fortsätta runt.
Hans Larssons bil körde in i den svängande bilens vänstra sida. Dörr och bakdörr fick en bred repa. Och Larssons BMW fick skador på höger skärm och kofångaren. De kostar 15 000 kr att laga.
Larssons försäkringsbolag Länsförsäkringar sade efteråt att Hans Larsson måste betala hela självrisken, 5 000 kronor, för att få bilen lagad med vagnskadegarantin. Han ansågs ha vållat olyckan genom att byta fil inne i rondellen.

Har ändrat sig
Länsförsäkringar har senare ändrat sig. Larsson ska betala 2 500, men slipper bonussänkning, han har kört prickfritt i 20 år Nu tycker försäkringsbolaget att båda parter har ett ansvar.
Anledningen är att de pilmarkeringar som finns i vägbanan går att tolka som en anvisning, skriver Länsförsäkringar i sitt nya beslut.
Försäkringsbolaget har avstått att kommentera ärendet ytterligare i UNT. Du kan i en sidoartikel läsa delar av ett allmänt uttalande som tillsänts redaktionen.
När Hans Larsson körde in i Rapsgaterondellen trodde han att markeringarna i vägbanan talar om hur man skall köra inne i cirkulationsplatsen. Och då borde den andra bilisten inte fått åka runt i rondellen, såsom hon gjorde.

Visar lämpliga fält
Mer är så ska man inte tolka vägmarkeringarna, enligt vägverkets experter.
Chester Bernsten vid vägverkets sektion för trafiklagstiftning säger att pilarna bara visar lämpliga körfält för den fortsatta färden. Men när man kommer in i rondellen så måste man följa de regler som gäller där.
Gäller då inte de körfält som ritats i gatan före infarten?
- Nej, så kan inte jag se det, svarar Chester Bernsten.
Men visst kan pilarna i gatan invagga bilister i tron att det är dessa som gäller?
- Frågan är hur man ska göra, om man ska ta bort pilarna och bara använda sig av en vägvisning, det kan man alltid diskutera, säger Chester Bernsten.

Inte kvar i fältet
Även Klas Rehnberg vid vägverkets juridiska avdelning ger ungefär samma besked som Bernsten:
— Körfältspilar anger lämplig färdväg i markerat körfält. Det förutsätter att man är kvar i körfältet.
UNT: Och det är man inte när man är inne i rondellen?
— Nej, det tycker inte jag att man är, svarar Klas Rehnberg.
I rondellen gäller därför rondellens vanliga väjningsregler. En bilist som kör in i den vänstra filen måste någonstans bryta ytterfältet för att komma ur cirkulationsplatsen. Och han eller hon är då skyldig att vara extra uppmärksam på bilar i det andra fältet. Förare i ytterfält måste å sin sida anpassa sin hastighet för att underlätta manövern.

Vem gör mest fel?
Vem gör då mest fel vid en krock?
Högsta domstolen avgjorde 1995 ett mål om en krock i en rondell. Den bilist som hade kört i det högra körfältet friades av HD.
- Domstolen pekade på skyldigheten hos den som bytte körfält, säger Klas Rehnberg. Det har inte kommit något nytt rättsfall som ruckar på den synen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!