Peugeot 4007

De franska biltillverkarna var länge kallsinniga till stadsjeepar. När man nu ger efter tar de hjälp av ärkefienden i Japan. För det är Mitsubishi som levererar fyrhjulsdrivna Peugeot 4007. Bara motorn är fransk.

I Japan har den här bilen sålts sen 2005 fast där står det Mitsubishi Outlander på den. Peugeot 4007 når de svenska handlarna först sent i vår.

I Japan har den här bilen sålts sen 2005 fast där står det Mitsubishi Outlander på den. Peugeot 4007 når de svenska handlarna först sent i vår.

Foto: Rolf Gildenlöw

Motor2007-12-19 00:01
Faktum är att Peugeot 4007 varit på rull i Japan i tre år och i USA har den sålts i snart två år. Fast då står det Mitsubishi Outlander på den. Med det namnet går det också att få den här i Sverige. Men när franska PSA gick med i projektet valde de att byta ut grillen och strålkastarna och modifiera baklyktorna en aning. Jo, de bytte emblemet i ratten också, förstås. Vips hade man fått ut tre bilmodeller ur en: Mitsubishi Outlander, Citroën C-Crosser och Peugeot 4007.
Alla tre tillverkas dock i samma fabrik och på samma monteringsband i Japan. Det enda som skickas från Frankrike till den japanska fabriken är dieselmotorn på 2,2 liter som redan tidigare fanns att tillgå i bland annat Peugeot 407.
Nu är det möjligt att den här japanska fransmannen med tiden blir - holländsk. Mitsubishi har nämligen beslutat att flytta en del av tillverkningen till den gamla Volvofabriken i Born i Holland, där Mitsubishi i dag är huvudägare

Egentligen borde väl Peugeot 4007 inte betraktas som en suv. Snarare en crossover eftersom det är en kompromiss. En högbyggd kombibil med vissa terränggående egenskaper. Och den drar mindre bränsle än vår mest sålda familjebil så de miljöaktivister som ger sig på den här bilen för utseendets skull bör läsa på.
Fyrhjulsdrivningssystemet är ovanligt bra för biltypen och man kan spärra mellandifferentialen om det blir riktigt bökigt. Det går till och med att köra med enbart framhjulsdrivning och på så sätt minska förbrukningen en aning. Valet görs med ett vred mellan framsätena. Men än en gång - all bilkörning utanför vägbanan är ett brott mot terrängkörningslagen och alltså straffbart. Även om du själv äger marken.
Åkkomforten är riktigt bra och den franska dieseln är tyst och mycket dragvillig.
I standardutrustningen finns en tredje sätesrad, nedfällbar i golvet, som ger plats för ytterligare två åkande. Om de är minderåriga eller väldigt småväxta.

Med likvärdig utrustning kostar Citroën C-Crosser och Peugeot 4007 nästan på kronan lika mycket. Den sistnämnde är i det närmaste fullutrustad redan från början, med bland annat läderklädsel, xenonljus och 18-tumshjul.
När Mitsubishi krocktestade bilen var den ytterst nära att få fem stjärnor hos EuroNCAP. Nu blev det bara fyra, men bilen fick maximala poäng vid sidokrockprovet, som är det svåraste. All säkerhetsutrustning är standard, krockkuddar, krockgardiner, antisladdsystem, låsningsfria bromsar och - kors i taket - strålkastarrengörare.
Peugeot 4007 når handlarna sent i vår.
Fakta/ Peugeot 4007

Motor: 4-cylindrig tvärställd dieselmotor med commonrail, 2 179 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Turbo. Effekt 156 hk (115 kW) vid 4 000 varv/min, vridmoment 380 Nm vid 2 000 varv/min.
Chassi: Fyrhjulsdriven. Framhjulsupphängning med fjäderben, multilinksystem bak med skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 465, bredd 181, höjd 171, axelavstånd 267, markfrigång 17 cm. Tjänstevikt 1 825 kg. Maxlast 585 kg. Bagagevolym 441-1 686 liter. Släpvagnsvikt 2 000 kg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!