Passa dig för rabatten!
KRÖNIKA. En gammal sanning säger att en bilmodell aldrig är så bra som just när den ska läggas ned. Då har inte bara alla barnsjukdomar hunnit rättas till, utan bilens allmänna mognadsgrad anses stå på topp.
Eric Lund är chefredaktör för tidningen Automobil och skriver i Motor varannan vecka.
Foto:
Det här är ett resonemang som faller särskilt väl ut bland oss trygghetstörstande svenskar. En produkt som har några år på nacken och kan anses beprövad känns säkrare att köpa än något helt nytt. Det avspeglas dessutom i att vi nöter längre på våra bilar än de flesta andra nationer, vår bilpark är förhållandevis gammal.
Men vid generationsskiften kommer ofta frågan upp: ska jag köpa den utgående modellen eller slå till på den nya? Inte sällan lockar bilannonserna med rabatter eller förmånliga utrustningspaket på den bilmodell som just ska gå ur tiden.
Det låter förmånligt - vi har ju lärt oss att en bil aldrig är så bra som just när tillverkningen ska upphöra, och att kunna spara en rejäl sudd på bilen som nyss såldes till fullpris måste väl vara en bra affär?
Kanske men inte säkert, säger jag. En annan "bilhandlarsanning" skulle kunna vara att en bil aldrig är så gammal som just innan den läggs ned. Det finns nämligen ett skäl till att priset sänks: både biltillverkaren och bilhandlaren vill rensa lagret innan de nya, fräscha produkterna gör entré. Vad innebär det för andrahandsvärdet på den pensionsfärdiga modellen tror du?
Det som presenteras som ett "fynd" när bilhandlaren vill bli av med den utgående versionen kommer garanterat att bemötas med "jaha, gamla modellen" den dag det är dags att byta in bilen. Inte bara proffsen håller reda på generationsskiftena, även privatpersoner som letar begagnad bil har ofta bra koll på tronföljderna.
Sedan finns det en aspekt som tenderar att helt glömmas i den här diskussionen: att den nya bilmodellen faktiskt är en betydligt modernare konstruktion. Givetvis med förbehållet att det verkligen handlar om ett generationsskifte och inte bara en ansiktslyftning där tillverkaren nödtorftigt försöker få en slokande bilmodel att se modern ut.
Under förutsättning att det är en ny bilgeneration med allt vad därtill hör skulle åtminstone jag dra mig för att välja den gamla modellen. Utvecklingen hos de mer drivande biltillverkarna går rasande fort, och man ska vara medveten om att en bil som introducerades för fyra-fem år sedan började utvecklas för närmare tio år sedan.
Men bör man inte rädas barnsjukdomarna? Jo, sannolikt är det en befogad farhåga. Men måste du till varje pris byta bil just vid generationsskiftet? Vänta ett år och se hur bilen verkar "sköta sig", slå därefter till. Då är det fortfarande en toppmodern bil, men förhoppningsvis med de grövsta galenskaperna diagnostiserade och åtgärdade.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!