Övergångsställen inger falsk säkerhet

Under de åtta år som har gått sedan zebralagen infördes har Uppsala och flera andra kommuner runt om i landet tagit bort övergångsställen av säkerhetsskäl. Men utanför Bergaskolan ska övergångsstället nu återinföras.

Foto: Rolf Hamilton

Motor2008-05-13 21:46
Sedan zebralagen infördes år 2000 har diskussionerna varit många. Den lag som skulle öka säkerheten för gångtrafikanter visade sig i stället minska skyddet. Antalet olyckor på övergångsställen ökade plötsligt drastiskt och en trolig orsak var att många gångtrafikanter förväntar sig att bilar ska stanna och går över vägen trots biltrafiken. Bilförarna missar i sin tur att se gångtrafikanterna.
Problemet har uppmärksammats av bland annat vägverket som sedan flera år tillbaka har uppmanat kommunerna att se över sina övergångsställen. Övergångsställen runt om i landet har därför tagits bort eller byggts om.
- Ett sätt för att förebygga olyckor är att "säkra" gångpassagen. Då smalnar man antingen av gatan eller höjer upp den, säger Thomas Andersson, pressekreterare på vägverket.

I Enköping ska övergångsställena vid Gustav Adolfs torg smalnas av i samband med att korsningen byggs om till cirkulationsplats och i Östhammar har övergångsställen tagits bort i bostadsområden med lågt trafikflöde. Även i Uppsala har det skett förändringar.
- Vi överväger alltid vad det finns för alternativ och i tätorter där det inte är så mycket trafik har vi ibland tagit bort övergångsställen. Gångtrafikanten måste alltid söka ögonkontakt med förare och inte bara gå rakt ut, säger Mari-Anne Larsson, trafikkonsulent på Uppsala kommun.
Ett av de övergångsställen som tagits bort i Uppsala fanns på Bergagatan utanför Bergaskolan. Men eftersom föräldraföreningen reagerade på ingreppet har gatunämnden nu beslutat att de vita ränderna ska målas tillbaka.
- I områden där barn och äldre rör sig behövs ett markerat övergångsställe. Speciellt om det rör barnens skolväg i anslutning till skola. Barn och äldre behöver längre tid på sig att gå över gatan och då bör det finnas övergångsställen i närheten, säger Mari-Anne Larsson.

Men samtidigt uppmanar hon att skolor och föräldrar måste tala om för barnen att övergångsställen aldrig är säkra.
- Det finns en missuppfattning om att övergångsställena är bra och trygga. Men så är inte fallet. Det är just där de flesta olyckor sker, säger hon.
FAKTA
Väjningsplikt vid övergångsställen

Väjningsplikt vid övergångsställen innebär att du som fordonsförare tydligt skall visa din avsikt att släppa fram gående genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna.
Lagen gäller inte cyklister. Fordon har alltså inte skyldighet att stanna för en cyklist som vill korsa ett övergångsställe. Däremot räknas man som gående om man stiger av cykeln och leder den över övergångsstället. Då gäller lagen på samma sätt som för fotgängare.
För inlinesåkare gäller samma regler som för fotgängare, det vill säga fordonsföraren skall stanna och släppa fram dessa om övergångsstället är obevakat. Däremot bör man naturligtvis vara extra försiktig när man korsar en gata på inlines eftersom farten är högre än då man går.
Redan 1997 ville regeringen införa väjningsplikt vid obevakade övergångsställen. Men eftersom kommunerna behövde få tid att anpassa sig till den nya lagen dröjde det till 1 maj 2000 innan den trädde i kraft.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!