Olika bud om mobil i bilen

Fler och fler länder får lagar om att bilförare som talar i mobiltelefonen måste använda handsfree. I Sverige höjs röster för en liknande lagstiftning.Men det råder delade meningar i frågan.

Förbud eller inte? Åsikterna går isär om Sverige ska ansluta sig till de länder som har lag på att förraren måste använda hands-free vid mobilsamtal. Trots att fler och fler länder numera infört sådan en lag.

Förbud eller inte? Åsikterna går isär om Sverige ska ansluta sig till de länder som har lag på att förraren måste använda hands-free vid mobilsamtal. Trots att fler och fler länder numera infört sådan en lag.

Foto: Kalle Mattsson (illustration)

Motor2003-02-11 00:01
- Vi har länge efterfrågat en handsfreelag och tycker att det är ett självklart steg för att öka trafiksäkerheten, säger Göran Olsson, Seko (facket för service och kommunikation), som organiserar yrkesförare.
Just nu ligger frågan på Vägverkets bord för att utredas. Trots att det redan finns många internationella undersökningar gjorda om mobiltelefoni i bil. Vid halvårsskiftet ska utredningen vara klar.
— Det är ett komplext område och det finns en del kunskapsluckor för att vi ska veta hur vi ska utforma våra rekommendationer, säger Christopher Patten på Vägverket.

Löser inte hela problemet
@3a text u indr.:Om det blir ett förslag till lag om handsfree eller inte vill han inte uttala sig om innan utredningen är färdig. Men han anser att en lag om handsfree inte skulle lösa hela problemet och påpekar att det även finns fördelar med telefon i bilen.
@3a text:— Och frågan är, säger han, vilken typ av lagstiftning som är viktigast att prioritera när det gäller att öka trafiksäkerheten.
Men Göran Olsson på Seko anser att det inte behövs fler utredningar i frågan.
— Titta bara på hur många andra länder har infört liknande lagar.
Nu senast, vid årsskskiftet, var det Finland som antog en lag om att den som kör bil inte får hålla mobiltelefonen i handen samtidigt. Då hade Australien — som första land i världen — haft en liknande lag sedan 1998.
Sedan dess har länder som Norge, Danmark, Tyskland, Brasilien, Israel, Italien, Portugal, Singapore, Taiwan, Storbritannien, vissa amerikanska stater och Spanien också antagit handsfreelagar.
@4a mellanrubrik:<*J*h"Standard"*p(0,0,0,10,10,0,G,"Svenska")>Trafikförordningen styr
@3a text u indr.:Reglerna länderna emellan varierar. I Schweiz till exempel kräver försäkringsbolagen att förare ska skriva under en deklaration om att de inte ska använda telefonen under färd. Om föraren bryter mot detta och en olycka sker minskar ersättningen.
@3a text:I Sverige finns ingen speciallagstiftning om mobiltelefoni. Här är det trafikförordningen som anger att en förare ska ha fullständig kontroll på framförandet av sitt fordon.
@4a mellanrubrik:<*J*h"Standard"*p(0,0,0,10,10,0,G,"Svenska")>"Ett steg i rätt riktning"
@3a text u indr.:Håkan Alm, professor i teknisk psykologi vid Luleå universitet, har forskat kring mobiltelefoni i trafiken och förespråkar en lag på handsfree.
@3a text:— Det vore ett steg i rätt riktning. Men det är ingen lösning av problemet på riktigt. Det löser bara en del av det, som själva knapptryckningen och att slippa köra med en hand.
Den största säkerhetsrisken uppstår under samtal när föraren måste dela sin uppmärksamhet mellan två olika uppgifter. Då minskar uppmärksamheten på trafiken, föraren gör fler bedömningsfel och får en generellt sett sämre körförmåga. Det visar flera undersökningar.
Ur säkerhetssynpunkt är det bättre att få ett nonsenssamtal, än ett som är intressant?
— Ja, det kan man säga. Det är farligare med ett samtal som engagerar dig än ett som du kan svara mekaniskt på, säger Håkan Alm.
Själv har han inte handsfree och ringer inte när han kör. Däremot svarar han oftast när det ringer i mobilen.
— Fast jag försöker träna mig på att inte svara.
Monica Öhman, vd för NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) är också för en lagstiftning:
— Det vore fel att inte utnyttja den teknik vi har. Telefonen har ju många fördelar. Och kan handsfree minska riskerna vid inknappningen är det bra. Problemet är förstås övervakningen. Den vet vi kommer att bli oerhört svår, säger hon.
Men då är väl en lagstiftning bara ett slag i luften?
— Nej, det vore en markering som skulle kunna få fler förare att tänka till lite.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!