Just nu ligger frågan på Vägverkets bord för att utredas. Trots att det redan finns många internationella undersökningar gjorda om mobiltelefoni i bil. Vid halvårsskiftet ska utredningen vara klar.
— Det är ett komplext område och det finns en del kunskapsluckor för att vi ska veta hur vi ska utforma våra rekommendationer, säger Christopher Patten på Vägverket.
Löser inte hela problemet
@3a text u indr.:
@3a text:
Men Göran Olsson på Seko anser att det inte behövs fler utredningar i frågan.
— Titta bara på hur många andra länder har infört liknande lagar.
Nu senast, vid årsskskiftet, var det Finland som antog en lag om att den som kör bil inte får hålla mobiltelefonen i handen samtidigt. Då hade Australien — som första land i världen — haft en liknande lag sedan 1998.
Sedan dess har länder som Norge, Danmark, Tyskland, Brasilien, Israel, Italien, Portugal, Singapore, Taiwan, Storbritannien, vissa amerikanska stater och Spanien också antagit handsfreelagar.
@4a mellanrubrik:<*J*h"Standard"*p(0,0,0,10,10,0,G,"Svenska")>
@3a text u indr.:
@3a text:
@4a mellanrubrik:<*J*h"Standard"*p(0,0,0,10,10,0,G,"Svenska")>
@3a text u indr.:
@3a text:
Den största säkerhetsrisken uppstår under samtal när föraren måste dela sin uppmärksamhet mellan två olika uppgifter. Då minskar uppmärksamheten på trafiken, föraren gör fler bedömningsfel och får en generellt sett sämre körförmåga. Det visar flera undersökningar.
Ur säkerhetssynpunkt är det bättre att få ett nonsenssamtal, än ett som är intressant?
— Ja, det kan man säga. Det är farligare med ett samtal som engagerar dig än ett som du kan svara mekaniskt på, säger Håkan Alm.
Själv har han inte handsfree och ringer inte när han kör. Däremot svarar han oftast när det ringer i mobilen.
— Fast jag försöker träna mig på att inte svara.
Monica Öhman, vd för NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) är också för en lagstiftning:
— Det vore fel att inte utnyttja den teknik vi har. Telefonen har ju många fördelar. Och kan handsfree minska riskerna vid inknappningen är det bra. Problemet är förstås övervakningen. Den vet vi kommer att bli oerhört svår, säger hon.
Men då är väl en lagstiftning bara ett slag i luften?
— Nej, det vore en markering som skulle kunna få fler förare att tänka till lite.