Ökat intresse för miljökörning

Försäljningen av bensin minskar. Förutom att nya bilar har blivit mer bränslesnåla och förbrukar andra drivmedel än bensin har även svenskarnas körstil förändrats. Intresset för Eco Driving har ökat rekordartat.

Jan Attåsen, Uppsala, har ändrat körstilen eftersom bensinpriserna ökar.

Jan Attåsen, Uppsala, har ändrat körstilen eftersom bensinpriserna ökar.

Foto: Tor Johnsson

Motor2008-08-23 09:00
- Sedan förra hösten har vi fått många förfrågningar kring Eco Driving, säger Lina Törngren, Eco Driving instruktör på Grönlunds trafikskola i Uppsala.
Lina Törngren och hennes kolleger har blivit väl eftersökta den senaste tiden. Allt fler bilförare har börjat inse fördelarna med Eco Driving.
- Det är främst företag och kommuner som kommer till oss. Men även en och annan privatperson, säger Lina Törngren.
Enligt henne beror det ökade intresset för Eco Driving lika mycket på miljömedvetenheten som på de höga bensinpriserna.

Den ökade eco-trenden gör också avtryck i statistiken. Under det första halvåret i år har försäljningen av bensin minskat med 5,5 procent i Sverige. Detta enligt siffror från Svenska Petroleuminstitutet. Enligt Vägverket beror minskningen inte på att vi kör mindre än tidigare - den huvudsakliga orsaken är att bilarna är mer bränslesnåla och förbrukar alternativa drivmedel. Men svenskarnas körstil har också förändrats.
- Vi har märkt att hastigheten på vägarna har minskat. Men det är nog många faktorer som gör att bensinförsäljningen har gått ner. Försäljningen av diesel och etanol har samtidigt ökat. Folk väljer nog mer bränslesnåla bilar nu och stora bränsleslukande stadsjeepar blir allt mer ovanliga, säger Thomas Andersson, pressekreterare på Vägverket.

En bränslesnål körstil kan påverka bensinförbrukningen mer än vad många tror. Kursdeltagarna på Grönlunds minskar i genomsnitt bränsleförbrukningen med 13 procent. En del har minskat så mycket som 22 procent.
- Även de som har läst om Eco Driving tidigare och tycker sig kunna lite om miljövänlig körstil brukar minska förbrukningen med runt 8 procent efter kursen, säger Lina Törngren.
Eco Driving är inte bara bra för miljön och plånboken. Den påverkar dessutom trafiksäkerheten. Genom den mjuka körstilen planerar bilförarna sina körningar bättre och på så sätt minskar olycksrisken.
- Vi har sett att miljötänk och trafiksäkerhet går hand i hand. Flera företag har minskat skadestatistiken sedan de införde Eco Driving. Det var effekter vi inte hade räknat med, säger Pia Söderlund, som arbetar med Eco Driving på STR, Sveriges trafikskolors riksförbund.
Enligt statistik från STR har int­resset för Eco Driving vuxit i hela landet. Förra året ökade antalet kurser i Eco Driving med 71 procent och årets siffror har fortsatt att peka uppåt.
Även utländska företag har börjat öppna ögonen för Eco Driving, och STR har nyligen genomfört utbildningar i bland annat USA och Chile.

Trots att bensinpriserna har skjutit i höjden den senaste tiden tror Pia Söderlund att det främst är miljömedvetenheten som gör att så många vill lära sig Eco Driving.
- Miljöprofilen har blivit viktig för många företag. Men det är klart att ekonomin också spelar roll. Om man kan minska bränsleförbrukningen med bara 10 procent är det en jättestor vinst. Man spar ju in var tionde tank, säger hon.

Fotnot: Eco-driving betyder ­ekonomisk körning som ­minskar bränsleåtgången och därmed ­också belastningen på miljön.
FAKTA
Utbildning

Eco Driving ingår sedan två år tillbaka i den vanliga körkortsutbildningen. Men det finns också renodlade kurser i Eco Driving. Förra året ökade antalet kurser i Eco Driving med 71 procent i Sverige. Intresset har fortsatt öka även i år.
I kursen ingår både teori och praktik. I den praktiska delen analyserar trafikläraren kursdeltagarens körstil och ger tips om hur den kan bli mer bränslesmart.

Lär dig att köra mer bränslesnålt
Undvik att använda ettans växel annat än vid uppstarten.
Försök att ligga på så hög växel som möjligt genom att "surfa" på höga växlar.
Kör med en mjuk körstil. Genom lyfta blicken och planera körningen långt framåt kan hastiga inbromsningar och accelerationer undvikas.
Se till att det är ordentligt med luft i däcken. Fyll dem 15-20 procent mer än vad som är rekommenderat.
Plocka bort all onödig last som till exempel takräcken.
Använd motorvärmare vintertid. En uppvärmd motor släpper ut mindre koldioxid än en kall motor. Dessutom sliter en kallstart mer på motorn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!