Nytänk på mc-mässa

Läder och krom. Nya prylar och skinande blanka motorcyklar. Med andra ord verkar allting vara precis som vanligt. Men skenet bedrar.

Nja, själv skulle nog inte Barbro Eklund från Tumba välja en streetfajter från Buell. Det är mest maken Astor som är motorcykelintresserad. Modellen 1125 CR är en avskalad version av racern 1125R och bjuder på 147 hästkrafter.

Nja, själv skulle nog inte Barbro Eklund från Tumba välja en streetfajter från Buell. Det är mest maken Astor som är motorcykelintresserad. Modellen 1125 CR är en avskalad version av racern 1125R och bjuder på 147 hästkrafter.

Foto: Henry Lundholm

Motor2009-01-24 09:09
För mc-branschen har de kärva tiderna börjat. Vilket märks under mässan På två hjul 09 som just nu pågår i Stockholm.

Efter många år av medvind har mc-världen drabbats av lågkonjunkturen. Över hela världen rasar försäljningen av både motorcyklar och tillbehör samtidigt som tillverkarna gör allt för att minska sina kostnader. På Kawasaki sparar man pengar genom att till exempel dra sig ur de prestigefyllda MotoGP-tävlingarna, vilket det ryktas om att även Suzuki gjort.
Här i Sverige talar statistiken ett dystert språk. Under 2008 gick registreringen av nya hojar ned med ofantliga 36,9 procent jämfört med året innan (se faktaruta).

Eftersom de allra flesta maskiner säljs under vår och sommar började nedgången alltså långt innan ordet finanskris fanns på allas läppar.
- För mc-branschen handlar det om att komma ur den med så liten skada som möjligt. Och framhäva motorcykelns goda egenskaper. En mc är ett alternativ till en andra bil, den är lätt att parkera och drar relativt lite bensin. Sedan är det ju inte heller fel att det blir roligt att köra till jobbet, tycker Per Johansson, vd för Moped- och motorcykelbranschens riksförbund (MCRF).
För att locka nya kundgrupper sätter På två hjul därför fokus på bränslesnåla hojar som är smidiga att köra, billiga att försäkra och inte kostar skjortan att köpa. Små och mellanstora maskiner, som Honda CBF 125, Kawasaki KLX 250 och BMW F650 GS, vilka pekas ut med skylten "Bra pendlarval".

För övrigt är det just mellanstora motorcyklar utan kåpor som är populärast. I fjol blev Kawasaki ER-6 återigen den bäst säljande modellen, som inför den kommande säsongen fått en lättare ansiktslyftning för att locka yngre köpare.
Och ungdomar är någonting det läggs en del krut på under På två hjul. Knutten blir nämligen allt äldre, medelåldern är numera hela 50 år, och för en bransch som vill överleva gäller det att säkra återväxten. Således har en ungdomsavdelning byggts upp med uppträdanden och filmvisning samt utställare som Yrkesplugget, Roadracingfabriken och Edge Magazine. Därtill har fyrhjulingarna fått mer utrymme än tidigare, en fordonsgrupp som inte drabbats lika hårt av minskad försäljning som tvåhjuliga hojar.

Samtidigt som mässan lockat något färre aktörer än vanligt, med avhopp från stora tillbehörsföretag som Grahns och Allright, går det livligt till i hallarna med horder av besökare kring fordonen, på actionshowerna och vid montrarna med utrustning.
Trots de dåliga tiderna rullade rekordmånga maskiner på våra vägar under året som gått, nästan 297 000 stycken. Men det är tveksamt om På två hjul 09 kommer att bjuda på nya publikrekord.
- Alla har vi fjärilar i magen. Mässan är en värdemätare på om folk håller i plånboken eller har sina drömmar kvar. Men jag tror på dragningskraften och mässan som en mötesplats, säger Per Johansson och verkar ändå ganska lugn.

För han vet att konjunkturen en dag kommer att vända. Att folk behöver pendla till arbetet och därtill har behov av att känna frihetskänslorna rusa i den brusande fartvinden.
Sådana saker som gör motorcykelkörning så rolig.


Fotnot: På två hjul 09 pågår på Stockholmsmässan i Älvsjö till och med i morgon, söndag 25 januari. Den arrangeras av Stockholmsmässan på uppdrag av Moped- och motorcykelbranschens riksförbund.
FAKTA
Jämfört med 2007 minskade försäljningen av nya motorcyklar med 36,9 procent under förra året. Om man dock plockar bort de 1 204 fordon som av övergångsskäl ställdes på i slutet av 2007 blir nedgången 31,1 procent. Dessa fordon ställdes i trafik av mc-handlarna inför att de hårdare avgasreglerna Euro 3 började gälla vid årsskiftet 2007/2008.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!