Nya Passat - en gedigen uppgradering

UNT PROVKÖR. Ändra inte en succé. Volkswagen fortsätter med sin strategi att försiktigt uppgradera bästsäljaren Passat, som efter 15 miljoner sålda bilar nu kommer i sin sjunde version. Mycket nytt inom samma mått.

Foto: Per-Olof Lönnroth

Motor2010-11-20 12:05

Nya Passat är exakt lika stor på alla ledder jämfört med föregångaren. Men front, akter och sida har plåtarna annorlunda bockade och de runda bakljusen är borta och ersatta med liggande led-ljus. Fronten bär tydliga likheter med lyxbilen Phaeton.

Men hur smart är det att lansera en ny version som är väldigt lik den gamla? För Volkswagen är inte det något nytt. De gjorde så med sin senaste modell av Golf. Det var inte mycket som skiljde modellerna åt. Allt krut hade lagts på förfining av chassi och en uppgradering av grundutrustningen.

Samma filosofi gäller nya Passat. Allt har uppdaterats, blivit bättre och framför allt är bilen numera mycket välutrustad i sin basmodell med bland annat tvåzons AC och larm. Den som vill ha ytterligare utrustning kan välja Mastermodellen eller GT - eller botanisera i extrautrustningslistan.

Passats stora framgång i Sverige är kombimodellen Variant. Och den har kvar sin effektiva kombiform bak, vilket gör att bilen lastar rejält mycket för sin klass; 603 respektive 1 731 liter. Detta innebär att Passat med hästlängder slår nya Volvo V60 och närmar sig V70.

Att det dessutom bjuds på många miljöbilsalternativ gör bilen ännu mer intressant för oss i Sverige. För 268 900 kronor finns nu en 105-hästars TDI som klarar sig på 0,44 liter per mil i kombiutförande och 0,43 liter i sedan. Den är skattefri i fem år och torde bli ett mycket intressant val för många. Till och med 170-hästarsdieseln kvalar in som miljöbil i sedanutförande.

Totalt finns sju motoralternativ på den svenska marknaden, varav en E85-motor på 165 hästar med direktinsprutning. En gasmotor på 150 hästkrafter, tre TDI-dieslar på 105, 140 och 170 hästar, samt tre TSI-motorer (bensin) på 150, 160 och 211 hästar. Top of the line blir en 3,6-liters V6 GT med fyrhjulsdrift på 300 hästar för 359 900 kronor. Fyrhjulsdrift finns som tillval, men ingen av dessa kan kvala in som miljöbil.

Ute på vägen känns bilen trygg och lugn. Det uppdaterade chassiet har gjort bilen stadigare på vägen med minskat väg- och vindbrus tack vare tjockare vindruta och bakruta. Bilen känns lite exklusivare helt enkelt.

Sammanfattningsvis känns bilen väldigt gedigen. Den inbjuder inte till sportig körning, men är ett säkert alternativ som är snuddande nära fem fyrar!
Nu erbjuds också en rad säkerhetslösningar, exempelvis adaptiv farthållare som bromsar till stopp och i låg fart under 30 kilometer till och med kan förhindra en krock. Den som inte gillar att fickparkera kan välja den automatiska parkeringsfunktionen. Med en fotviftning under bilen kan bakluckan öppnas - om du har händerna fulla och valt ett nyckellöst system.


TEST: Volkswagen Passat TDI 140
Betyg
: 4 av 5
Resultat: 44 av 50 poäng

ALLMÄNT: 9 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg):
1 540
Max släpvagnsvikt med B-körkort (kg): 1 800/1 400
Drivning: Fram
Växlar: M6
Cylindrar/volym/drivmedel: 4/1968/Diesel
Maxlast (kg): 640

PRESTANDA: 7 av 8 poäng
Effekt (hk):
140
Vridmoment (Nm/varv): 320/1 750-2 500
0-100 km/t på (sek): 9,8
Vändcirkel (m): 11,4

KOMFORT: 9 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak:
60/40
Ställbar ratt: Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter): 565
Luftkonditionering: ECC
Styrservo: Elektromekanisk

SÄKERHET: 9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser:
Ja
Krockkuddar/krockgardiner: Ja/Ja
Fästen barnstol: Isofix
Antisladdsystem: Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak): Ja/Nej

MILJÖ: 3 av 4 poäng
CO2 (gr/km):
119
Bränsleförbrukning (l/100 km): 4,6

EKONOMI: 7 av 8 poäng
Pris på gatan (kr):
258 900
Skatt (kr): 5 år fri (2 032)
Serviceintervaller (mil/år): 3 000/2
Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd): 2/3/12

RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat): 6 566
Strålkastarglas (kr/insats): 3 121

PLUS
Känns gedigen och välbyggd med hög standardutrustning.

MINUS
Feg formgivning och svårlastat bagageutrymme på sedanmodellen.

TRE AV DE VASSASTE KONKURRENTERNA:
Mazda 6 2,2 DE:
251 900 kronor.
En allvarlig konkurrent med komfort och rymd.
Opel Insignia 2,0 CDTi: 250 000 kronor.
En landsman som utmanar i sedanklassen.
Volvo S60 D3: 280 000 kronor.
Betydligt dyrare och inte så rymlig i bagaget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!