Nya Mercedes inget för den blyga

Nya Mercedes E-Klass Coupé är inte bara en bil som ser lyxig och sportig ut. Det är även en bil man gärna åker långt och länge i. Med rymligt bagageutrymme och fyra sittplatser går det att ta med sig några passagerare också.

Mercedes E-Klass Coupé är en bil man gärna åker långt och länge i.

Mercedes E-Klass Coupé är en bil man gärna åker långt och länge i.

Foto: Johannes Collin

Motor2009-11-07 12:00
En kritvit Mercedes E-Klass Coupé är ingenting för den blyga. Skvallret går direkt: jaha, den där går det minsann bra för, köpa sig en sån där dyrbil! Men det här är mycket mer än bara en vräkig, vit bil. Den ser väldigt sportig ut men redan efter någon mil har jag konstaterat att nya Coupé är mer komfortabel än sportig.

Karmlösa sidorutor brukar nästan alltid ge upphov till vindbrus när man kommer upp i lite fart men här är det tyst. De sportiga blodröda stolarna är inte heller så sportiga som de ser ut och efter sju timmar i bilen har ryggen fortfarande inte opponerat sig en enda gång och det är ganska ovanligt.

En av nackdelarna med kupéer och övriga tredörrarsmodeller är att dörrarna är ovanligt långa vilket gör det svårt att få tag i bältet när man väl har satt sig (dessutom är det lätt att smälla upp dörren i bilen bredvid). På Mercedes har man löst problemet genom att en plastarm för fram säkerhetsbältet så fort du satt dig i stolen, smidigt - så länge det fungerar.

Baksätet är inte lika kul eftersom det är lite krångligt att ta sig in. Väl på plats sitter man riktigt bra med undantag för långa passagerare som blir lidande av det sluttande taket och aningen trånga benutrymmet.
Att den här bilen inte är någon utpräglad familjebil förstår de flesta men många kanske ändå vill kunna ta med sig barnen på tur ibland vilket visar sig inte vara helt enkelt.

Fram går det att placera en bakåtvänd barnstol men för att koppla ur krockkudden krävs det att bilbarnstolen kommer från Mercedes. Att sätta dit en annan stol går alltså inte.
I baksätet ryms barnstolarna men om det är krångligt för en vuxen person att ta sig in och ut ur baksätet är det ingenting jämfört med att få in ett eller två barn och spänna fast dem!

Bagageutrymmet är stort och det ryms en hel del bagage. Men utrymmet är djupt och bakluckans öppning liten så även om ryggen inte gått sönder efter sju timmar bakom ratten är det risk att den blir dålig när du ska packa ur bilen.
Som långfärdsbil för två passar Mercedes E-Klass Coupé utmärkt och bilen är inte sämre på små kurviga vägar än på motorvägen.

Motorn i provkörningsbilen
är en trevlig V6 på 292 hästkrafter. Motorn ger kraft så det räcker för att toppfarten ska begränsas till 250 kilometer i timmen. Trots den höga effekten är inte motorn speciellt törstig, vid blandad körning hamnar förbrukningen på strax under 0,9 liter per mil. Men tanken rymmer tyvärr bara 66 liter så det blir många tankstopp ändå.
Mercedes E-Klass Coupé

RESULTAT: 40 av 50 poäng

ALLMÄNT: 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 670
Max släpvagnsvikt (kg) 1 800
Drivning Bakhjulsdrift
Växlar A7
Cylindrar/volym (cm3) 6/3 498
Maxlast (kg) 470

PRESTANDA: 9 av 10 poäng
Effekt (hk) 292
Vridmoment (Nm/varv) 365/3 000
CO2 (g/km) 199
0-100 km/t på (sek) 6,3
Vändcirkel (m) 10,95

KOMFORT: 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 60/40
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 450- ingen uppgift
Luftkonditionering ACC
Styrservo Ja

SÄKERHET: 9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 7
Fästen barnstol Isofix bak
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja

EKONOMI: 6 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 479 900
Skatt (kr) 2 184
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,87
Serviceintervaller (mil/år) beroende på körstil/år
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/30

RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) Rostfritt 16 558
Strålkastarglas/insats (kr) 7 675

PLUS
Bekväm och trevlig att köra.

MINUS
Dyr att köpa.

Tre av de vassaste konkurrenterna
Audi A5
414 000 kronor.
Inte lika utmanande men trevlig.

BMW 3-serie Coupé
439 000 kronor.
Aningen mindre och roligare att köra.

Volkswagen Passat cc
282 500 kronor.
Inte lika lyxig men både billigare och rymligare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!