Nya Cruze en jätte i Golfklassen
Chevrolet lyfter sig i kragen och lanserar en ny världsbil. Nya Cruze ersätter Nubira och ska säljas i hela världen. Cruze blir en jätte i Golfklassen med sin 4,6 meters längd.
Foto: Per-Olof Lönnroth
Bilen, som till stora delar bygger på Opel Astra, har fått en modern spänstig design, som tilltalar ögat.
På vägen är det en riktigt trevlig bil med bra vägegenskaper och en känsla som inte tidigare funnits i Chevrolets koreanska bilar. Chassiet är som sagt hämtat från nya Astra, men har en aning hård sättning och bakvagnens konstruktion är något enklare än i Astra.
Styrningen ger en bra vägkänsla, men i motorvägsfart kan vägljud leta sig in och det finns en del vindbrus.
Interiört är bilen ombonad med en instrumentering som har hämtat drag från sin europeiska kusin. Instrumentpanelen har en klädsel av textil som bryter av den tråkiga plastytan. Stolarna är bekväma, men hårt stoppade. Cruze har växt 10 centimeter jämfört med föregångaren Nubira vilket märks på utrymmet för baksätespassagerare.
Bagageutrymmet mäter 450 liter och räcker för normalfamiljen, men trots att baksätets ryggstöd kan fällas, så erbjuds inget större bagageutrymme eftersom det är en fast mellanvägg mot kupén. De fällda ryggstöden gör det möjligt att lasta långa föremål.
En nackdel är de stora klumpiga gångjärnen på bagageluckan som är av bagageknäckartyp, vilket stjäl utrymme i bagageutrymmet.
Motoriseringen har fyra alternativ, två bensinmotorer och två dieselmotorer. Den minsta bensinmotorn på 1,6 liter och 113 hästar är ett Holdenbygge och känns i klenaste laget för den här bilen. Det finns också en 1,8-liters bensinmotor på 141 hästar som tidigare suttit i Astra.
Ingen av bensinmotorerna kvalar in under miljöbilsgränsen 120 gram koldioxid per kilometer. Minsta motorn har en förbrukning på 0,68 liter per mil och släpper ut 159 gram koldioxid.
Testbilen hade en 2-liters turbodiesel på 150 hästar med en sexstegad automatlåda. Förbrukningen är 0,67 liter per mil och 177 gram koldioxid per kilometer, dessutom ligger priset strax över 200 000 kronor. Den som vill komma billigare undan väljer den mindre dieseln på 125 hästar. Enklaste instegsmodellen på 1,6 liter kostar 139 900 kronor - utan AC.
FAKTA
Chevrolet Cruze 2,0D LT
BETYG: 3 av 5 fyrar
RESULTAT: 40 av 50 poäng
ALLMÄNT 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 455
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) 1 200/1 200
Drivning Fram
Växlar A6
Cylindrar/volym/drivmedel 4/1 991/Diesel
Maxlast (kg) 503
PRESTANDA 8 av 8 poäng
Effekt (hk) 150
Vridmoment (Nm/varv) 320/2 000
0-100 km/t på (sek) 9,9
Vändcirkel (m) 10,9
KOMFORT 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 60/40
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 450
Luftkonditionering Ja
Styrservo Hydraulisk
SÄKERHET 8 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar/krockgardiner Ja/Ja
Fästen barnstol Isofix
Antisladdsystem Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak) Nej/Nej
MILJÖ 2 av 4 poäng
CO2 (gr/km) 177
Bränsleförbrukning (l/100 km) 6,7
EKONOMI 6 av 8 poäng
Pris på gatan (kr) 204 900
Skatt (kr) 4715
Serviceintervaller (mil/år) 2000/1
Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 3/3/6
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 7 112
Strålkastarglas/insats (kr) 3 599
PLUS
Snygg form och ombonad med bra plats för passagerare. Bra säkerhet.
MINUS
Ingen miljömotor att välja, klumpiga gångjärn på bagageluckan.
Tre av de vassaste konkurrenterna:
Mazda 3 1,6 MZ-CD
194 900 kronor.
Har klenare motor, men erbjuder samma utrymme.
Mitsubishi Lancer 2,0 D
204 900 kronor.
Sportigare framtoning, bättre detaljarbete.
Skoda Octavia 2,0 TDI
198 500 kronor.
Prisvärd konkurrent med bra utrymme.
Chevrolet Cruze 2,0D LT
BETYG: 3 av 5 fyrar
RESULTAT: 40 av 50 poäng
ALLMÄNT 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 455
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) 1 200/1 200
Drivning Fram
Växlar A6
Cylindrar/volym/drivmedel 4/1 991/Diesel
Maxlast (kg) 503
PRESTANDA 8 av 8 poäng
Effekt (hk) 150
Vridmoment (Nm/varv) 320/2 000
0-100 km/t på (sek) 9,9
Vändcirkel (m) 10,9
KOMFORT 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 60/40
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 450
Luftkonditionering Ja
Styrservo Hydraulisk
SÄKERHET 8 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar/krockgardiner Ja/Ja
Fästen barnstol Isofix
Antisladdsystem Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak) Nej/Nej
MILJÖ 2 av 4 poäng
CO2 (gr/km) 177
Bränsleförbrukning (l/100 km) 6,7
EKONOMI 6 av 8 poäng
Pris på gatan (kr) 204 900
Skatt (kr) 4715
Serviceintervaller (mil/år) 2000/1
Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 3/3/6
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 7 112
Strålkastarglas/insats (kr) 3 599
PLUS
Snygg form och ombonad med bra plats för passagerare. Bra säkerhet.
MINUS
Ingen miljömotor att välja, klumpiga gångjärn på bagageluckan.
Tre av de vassaste konkurrenterna:
Mazda 3 1,6 MZ-CD
194 900 kronor.
Har klenare motor, men erbjuder samma utrymme.
Mitsubishi Lancer 2,0 D
204 900 kronor.
Sportigare framtoning, bättre detaljarbete.
Skoda Octavia 2,0 TDI
198 500 kronor.
Prisvärd konkurrent med bra utrymme.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!