Den ser definitivt frÀckare och mera annorlunda ut Àn föregÄngaren, Hyundais nya lilla suv med modellbeteckningen ix35. Namnet Tucson Àr borta och Hyundai ersÀtter nu konsekvent alla mer eller mindre fantasifulla modellnamn med trÄkiga siffror. För övrigt en trist trend i hela bilvÀrlden.
Men ix35 ser i alla fall inte lika trist ut som Tucson och marknadsfolket talar ocksÄ öppet om att de med den hÀr bilen vill attrahera förstagÄngskunder som har en dynamisk livsstil. Det brukar i klartext betyda att den nuvarande kundkretsen börjar bli orovÀckande Äldersstigen.
Hyundai ix35 Àr verkligen en helt ny bil, inte bara till utseendet. LÀngre, bredare men ocksÄ lÀgre Àn Tucson. Dessutom har hjulbasen strÀckts ut, fast bara med en futtig centimeter.
Tekniskt sett Àr den nya 2,0-litersdieseln mest intressant. Och den gÄr att fÄ med olika effektuttag - 136 respektive 184 hÀstkrafter. KörmÀssigt kÀnns dock inte skillnaden sÄ stor som den ser ut i siffror. Helt enkelt dÀrför att Àven 136 har ett rejÀlt vridmoment.
Men den svenske importören Àr övertygad om att majoriteten av kunderna hÀr hemma kommer att vÀlja den starkare motorn. Dessutom med fyrhjulsdrivning. Till skillnad mot Tucson gÄr det nÀmligen att fÄ den nya bilen med enbart framhjulsdrivning.
DÀremot utrangeras den gamla V6-motorn. Den som vill köra pÄ bensin fÄr nöja sig med en 2,0-liters fyra pÄ 163 hÀstkrafter. I andra lÀnder kommer Àven mindre bensin- och dieselmotorer att erbjudas.
KörmÀssigt kÀnns ix35 mer alert Àn Tucson, skam vore det ju annars, men bilen blir lite stötig pÄ dÄligt underlag. Förmodligen för att chassiet Àr anpassat för Europa. Den nya dieselmotorn Àr lite rÄ i tonen under acceleration men blir mer diskret nÀr bilen kommer pÄ rull. Fyrhjulsdrivningen kan i besvÀrlig terrÀng lÄsas 50:50 och i standardutrustningen ingÄr hillstart och downhill som hjÀlper föraren vid start i backe och vid bromsning i branta utförsbackar.
Trots ekonomiskt svÄra tider tror Hyundai pÄ en fortsatt tillvÀxt i just den hÀr bilklassen eftersom man rÀknar med att mÄnga av de som i dag kör större sÄ kallade stadsjeepar inom fem Är kommer att byta ner sig till mindre fordon.
Hyundai ix35 tillverkas bÄde i Sydkorea, Kina och Europa (Zilina i Slovakien) och nÄr ÄterförsÀljarna i vÄr.
Fakta: Hyundai ix35 4WD Sport 40
BETYG: 3 av 5 fyrar
RESULTAT: 40 av 50 poÀng
ALLMĂNT 8 av 10 poĂ€ng
TjÀnstevikt (kg): 1 760
Max slÀpvagnsvikt/med B-kort (kg): 2 000/1 500
Drivning: Fyrhjulsdrivning
VĂ€xlar: M6
Cylindrar/volym/drivmedel: 4/1 995/diesel
Maxlast (kg): 380
PRESTANDA 7 av 8 poÀng
Effekt (hk): 184
Vridmoment (Nm/varv): 383/1 800
0-100 km/t pÄ (sek): 10,2
VĂ€ndcirkel (m): 10,6
KOMFORT 8 av 10 poÀng
FÀllbart ryggstöd bak: 60/40
StÀllbar ratt: Höjd/lÀngd
Bagageutrymme (lÄdliter): 591-1 436
Luftkonditionering: ACC
Styrservo: Elektrisk
SĂKERHET 8 av 10 poĂ€ng
3-punktsbÀlte alla platser: Ja
Krockkuddar/krockgardiner: 6
FĂ€sten barnstol: Isofix
Antisladdsystem: Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak): Ja/nej
MILJà 3 av 4 poÀng
CO2 (g/km): 158
BrÀnsleförbrukning (l/100 km): 6,0
EKONOMI 6 av 8 poÀng
Pris pÄ gatan (kr): 274 900
Skatt (kr): 3 875
Serviceintervaller (mil/Är): 3 000/1
Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd): 5/3/12
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat): 9 117
StrÄlkastare (kr, komplett): 2 313
PLUS
Stark och snÄl dieselmotor. LÄsbar mellandifferential. Bra nybilsgaranti.
MINUS
Det Europaanpassade chassiet Ă€r lite vĂ€l stötigt. Ănnu ej krocktestad.
Tre av de vassaste konkurrenterna:
Ford Kuga 2,0 TDCi AWD
264 500 kronor.
Klenare motor Àn i provbilen. Bra prisbild.
Skoda Yeti TDI 4x4
273 400 kronor.
Bra 4x4-system frÄn Haldex. Tuff design
VW Tiguan 2,0 TDI
319 000 kronor.
Spelar i en egen division bÄde vad gÀller pris och kvalitetskÀnsla.