Nu ska pendlarparkeringen bli större

Det märks att de som samåker och busspendlar har blivit fler. Uppsalas enda pendlarparkering vid Gnistarondellen blir oftast full. Senkomna tvingas kantparkera längre in i Boländerna. Nu ska pendlarparkeringen få 30-40 platser till.

John Andersson har samåkt ett halvår. Det enda han har att klaga på är utfarten från pendlarparkeringen.

John Andersson har samåkt ett halvår. Det enda han har att klaga på är utfarten från pendlarparkeringen.

Foto: Pelle Johansson

Motor2008-02-20 00:01
En isande kall nordanvind drar fram över pendlarparkeringen vid Gnistarondellen. I samma ögonblick som de grå snömolnen släpper ur sig en hagelskur, kliver Ulrica Johansson av Arlandabussen uppe på länsväg 282. Med snabba steg småspringer hon mot sin väntande Saab 900. Det röda håret och den mörka kappan blir vitprickiga.
I två år har hon nyttjat pendlarparkeringen. Från början var det bara ett gammal vägstump, som snart utökades till en riktig parkering med 120 platser. Ändå räcker de inte till. När Ulrica Johansson kommer dit klockan åtta på morgonen brukar det i princip vara fullt. Hon hittar en lucka som egentligen inte är någon lucka.
- Jag knöar in mig nånstans. Det svåraste problemet är att komma ut, säger hon.

Ulrica Johansson bor i Sävja och arbetar på arbetsförmedlingen i Arlanda. Bussen känns som ett självklart val för henne.
- Det är så himla smidigt och jag kan vila i 45 minuter. Dessutom är bussen billigare och miljövänligare.
Personalparkeringen på Arlanda ligger en bit utanför, så om hon kör bil måste hon ändå åka buss sista biten.
- Och det är kolossalt dyrt att parkera där, säger hon.
Flera bilar kör in på pendlarparkeringen och släpper av en eller flera personer som skyndar till sina egna bilar i snålblåsten. En av dem är John Andersson. Han arbetar i Märsta, bor i Årsta och pendlar med två kolleger från Läby och Björklinge. Redan klockan 5.45 är de här på morgnarna. Så dags finns det alltid plats, men de är inte först.
John Andersson ser många fördelar med att samåka.
- Det är enklast och billigare. Jag sparar ett par tusen i månaden. Dessutom är det trevligt och man kan sova lite, säger han.
Parkeringen är bra, tycker han. Den skulle ha haft en bättre utfart bara.
- Det är bökigt att komma ut, säger han.

Nu är klockan snart halv fem på eftermiddagen och på länsväg 282 är trafiken tät. Bilar och bussar passerar i hög fart med få luckor. John Andersson blir stående en bra stund i skymningen, otålig att få komma hem.
När pendlarparkeringen är full tvingas många kantparkera längre in i Boländerna, berättar Lennart Kunni, chef för gatu- och trafikkontoret i Uppsala. Han lovar snar förbättring. Under senvåren ska pendlarparkeringen utökas med ytterligare 30-40 platser. Men sedan tar det stopp. Kommunen kan inte ta mer mark i anspråk här. Däremot finns planer på ytterligare en närmare E 4.
- Vi ser över möjlig mark där. Jag tror det kan bli 100 platser, säger Lennart Kunni.
Med största sannolikhet kommer det att bli ännu fler pendlarparkeringar vid Uppsalas stora in- och utfarter. Lennart Kunni ser det som angeläget att fixa ganska snart.
FAKTA
Gatu- och trafiknämnden har givit gatu- och trafikkontoret i uppdrag att få fler att åka kollektivt eller samåka av miljöhänsyn. Pendlarparkeringar ses om en viktig förutsättning.
I vår utökas pendlarparkering vid Gnistarondellen med 30-40 platser. Då kommer den att ha närmare 160 platser.
Ytterligare en pendlarparkering med 100 platser närmare E 4 planeras stå färdig nästa år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!