Nu börjar högsäsongen för viltolyckor

Nu kommer hösten och det är högsäsong för viltolyckorna. Tidigare i somras kom siffror på att bara vildsvinsolyckorna dubblerats jämfört med förra året, så det finns anledning att köra försiktigt på vägarna i höstrusket. Skulle olyckan vara framme är det viktigt att veta vad du ska göra.

Foto:

Motor2008-08-31 12:00
Under årets sex första månader ökade viltolyckorna med 15 procent och vad det beror på vet ingen. Antalet vildsvinsolyckor ökade med hela 100 procent jämfört med samma period förra året.
Om man krockar med ett vildsvin eller något annat vilt är det viktigt att markera olycksplatsen och ringa polisen. Men när det gäller vildsvin måste man vara extra försiktig.
- I vanliga fall har vi ju inga problem alls med vildsvinen, men ett skadat svin kan vara mycket farligt, berättar Lars Sävberger, samordnare för Nationella viltolycksrådet på rikspolisstyrelsen.
Vildsvin kan vara väldigt aggre­ssiva så det är viktigt att vara försiktig, säger Lars Sävberger.
- Man ska absolut inte stiga ur bilen och gå fram till det skadade djuret. Om det går ska man i stället köra fram hundra meter och markera olycksplatsen. Om bilen inte fungerar längre ska man vänta i bilen tills jägare anländer.

Att markera upp olycksplatsen och ringa polisen är det viktigaste att göra efter en viltolycka.
Att det just är vildsvinsolyckorna som ökat så mycket oroar experterna.
- Med den här ökningstakten så passerar vildsvinen älgarna i olycksstatistiken nästa år. Om vi inte får bukt med ökningen snart så kan vi svårt att göra något åt saken över huvud taget, säger Lars Sävberger.
Totalt skedde 900 polisrapporterade vildsvinsolyckor mellan januari och juni i år. Det är fortfarande knappt hälften så många som älgolyckorna och bara en stilla­ viskning jämfört med de över 16 000 rådjursolyckor som skedde under samma tid. Men även om det inte är lika farligt att krocka med ett vildsvin som med en älg, så orsakar vildsvinen betydligt större skada på bilen än rådjur. En galt kan väga upp till 150 kg och en sugga upp till 100 kg, allt i en kompakt kropp. Att krocka med ett sådant djur i 70 km i timmen blir en ordentlig smäll.
Ett annat problemen med vildsvinen är att de rör sig i flock. Om ett vildsvin passerar vägen kan man räkna med att det kommer flera. En sugga kan ha både årets och fjolårets kullar med sig.
- För att få bukt med de ökande vildsvinsolyckorna måste vi få till ett bättre samarbete mellan bland annat jägare och markägare så att jakten på vildsvinen blir effektivare. Dessutom måste vi se till att utfodringen av vildsvinen inte sker i närheten av vägar, säger Lars Sävberger.
FAKTA
Så här gör du vid en viltolycka

+ Markera upp platsen för kollisionen. Även om viltet ligger dött på platsen så ger det information till andra bilister att olyckan är anmäld till polisen.
+ Om du har kolliderat med vildsvin, björn, varg, lo, sätter du markeringen ungefär 100 meter från olycksplatsen.
+ Avlägsna om möjligt döda djur från vägbanan
+ Om du är osäker på var du är, nollställ bilens trippmätare och kör till en plats där du känner igen dig, läs av bilens trippmätare.
+ Ring 112 och anmäl viltkollisionen omgående till polisen. Polisen vill veta olycksplatsen, vägnummer, ort, kännemärken, hur platsen är utmärkt, viltslag och om möjligt vilken väg viltet flydde.
+ Försök inte själv att göra ett eftersök.
+ Mer info: www.viltolycka.se

Här sker flest viltolyckor
Län/Antal viltolyckor jan-jun 2008
Västra Götaland/2 767
Skåne/1 998
Stockholm/1 338
Kalmar/1 011
Jönköping/1 045
Källa: Nationella viltolycksrådet

Dessa djur kör vi på
Mellan januari och juni i år skedde ungefär 20 000 viltolyckor. Så här fördelade sig olyckorna mellan viltet.
Vilt/Antal olyckor
Rådjur/16 380
Älg/2 202
Vildsvin/900
Hjort/353
Lo/12
Övriga/309
Källa: Nationella viltolycksrådet


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!