Njuter du av att köra utan bilbälte?

Eric Lund är chefredaktör för tidningen Automobil och skriver krönikor i Motor var fjortonde dag.

Eric Lund är chefredaktör för tidningen Automobil och skriver krönikor i Motor var fjortonde dag.

Foto:

Motor2008-02-20 00:01
KRÖNIKA. I söndags förmiddag for jag till Gränby centrum. Det var inte många själar som letat sig dit, parkeringen var behagligt gles.
Döm om min förvåning när bilarna som anlände ungefär samtidigt som jag själv utan undantag parkerade tätt invid andra bilar som redan stod där. Det fanns HUR MYCKET PLATS som helst, ändå knöade folk in sina bilar så att de knappt lyckades öppna dörren och ta sig ut. Dessutom med den påtagliga risken att få märken av dörruppslag och kundvagnar när grannen kommer för att hämta sin bil.
Varför inte ställa sig på varannan plats, tills det är så fullt (eller odrägligt långt att gå) att det inte längre funkar? (Och jo - jag har skrivit om den här gåtan tidigare, men mysteriet kvarstår!)

Lexus skördar just nu många pr-poäng tack vare sina hybridbilar. Det är ingen oförtjänt framgång, Lexus och moderbolaget Toyota var framsynta nog att redan på 1990-talet börja utveckla bilar med kombinerad bensin- och eldrift.
Medan andra biltillverkare just nu panikartat försöker odla fram allehanda "miljöbilar" kan Lexus erbjuda tre olika modeller för välbeställda köpare. Att kunna peka på lyxbilen i firmagaraget och säga "hybrid" är garanterat god reklam.
Men när mina kolleger på tidningen Automobil tog Lexus största modell LS600h på vintertest i Norrland drog den lika mycket bensin som Mercedes' jämnstora men enbart bensindrivna S500. Hybridtekniken ska visserligen göra större nytta i stadstrafik än vid landsvägskörning, men nog är det befogat att undra hur mycket applåder och visslingar somliga bilar med miljögloria egentligen förtjänar.

Fyrtio procent av alla personbilister som dödas på svenska vägar har inte bilbälte på sig enligt färsk statistik från Vägverket. Bland singelolyckorna är andelen två tredjedelar.
I ena änden utvecklas bilar där varje liten marginalfördel tas till vara för att öka säkerheten vid en olycka. Miljarder plöjs ned i forskning och teknik för att mildra skadorna i händelse av en krock.
I andra änden låter folk bli att använda själva grundförutsättningen för att något av bilens säkerhetssystem ska fungera - bilbältet.
Få saker ser lika korkat nonchalant ut som att köra utan bälte år 2008. Till och med att dra i sig två paket Röda Prince om dagen förefaller mer begåvat, jag föreställer mig att ett bloss på en cigarrett åtminstone medför något slags njutning.
Hur många av statistikens dödsoffer som hade överlevt om de använt bälte är omöjligt att säga, men enligt Vägverkets material ökar chansen med 50 procent i en allvarlig kollision. I tätortstrafik är nyttan ännu större.
Man kan invända att många mänskliga verksamheter är livsfarliga. Men skillnaden är att om jag kör motorcykel, dricker konjak eller friklättrar i berg ger det i alla fall något tillbaka i form av upplevelser och själslig belöning.
Förklara för mig vari njutningen består att köra utan bilbälte?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!