Nervigt bilår är att vänta

Världspolitiken har sällan varit så närvarande i bilbranschen som vid detta årsskifte. Vad det kommer att leda till är inte lätt att veta, mer än att många bilchefer lär ha nerverna utanpå kroppen. På mer jordnära nivå bjuder 2019 på många spännande nya bilar.

Kampen mellan de exklusiva elbilarna brakar loss ordentligt 2019. Audi E-tron är en av kombattanterna.

Kampen mellan de exklusiva elbilarna brakar loss ordentligt 2019. Audi E-tron är en av kombattanterna.

Foto: Audi

Motor2019-01-10 16:46

Historiska skeden är inte alltid synliga i realtid. Men i framtida historieböcker kommer nog 2019 att beskrivas som året då bilindustrin ruskades om rejält.

Vad talar för det? Importtullar mellan USA och Kina är i skrivande stund ett trätoämne mellan länderna och utfallet kan få stor påverkan. Det gäller inte minst för Volvo Cars som sedan flera år har fabriker i Kina och sedan våren 2018 även i South Carolina.

Höjda tullar mellan USA och Europa är också i stöpsleven. Det skulle ställa till problem för alla europeiska tillverkare som exporterar till USA.

När Storbritannien lämnar EU den 29 mars – om inte brexit mot all förmodan ställs in – kommer det att bli krångligare att handla över Engelska kanalen. Allra mest om utträdet sker utan avtal. Volvo Cars köper material och komponenter från England och har en av sina viktigaste exportmarknader där. Många bilkoncerner har även tillverkning i Storbritannien, exempelvis tyska BMW med dotterbolagen Mini och Rolls-Royce.

Men profetiorna är osäkra. Måhända kommer inget av detta att påverka bilindustrins välmående. Kanske är pratet om tullar mest skrämskott och brexit onödigt dramatiskt beskrivet. Bara att snacket går bidrar dock till oro i leden.

För den enskilde konsumenten och bilägaren är det mer närliggande parametrar som riskerar att påverka köplusten och driftskostnaderna. Om räntorna stiger under våren lär det lägga sordin på bilmarknaden. Samtidigt kan vi se att det redan under hösten har erbjudits många rabatter på nya bilar. Det innebär att den som har råd kan göra fynd. Osäkerheten på längre sikt gäller bränslekostnaderna, där högre priser på bensin och diesel är att vänta.

Vilka nya bilmodeller kommer att göra avtryck 2019? Volkswagens elbilsserie, kallad ID, är högintressant. Företaget har aviserat flera modeller på samma plattform, som dessutom kommer att yngla av sig till systermärkena Seat, Skoda och Audi. I andra änden av VW-koncernen färdigställer Porsche det eldrivna familjefordonet Taycan för lansering till hösten. Då dras konkurrensen med Tesla till sin spets. I samma härad hamnar BMW:s kommande elsuv iX3.

För svenskt vidkommande blir det spännande att se hur Volvos dottermärke – eller är det ett syskon? – Polestar kommer att ta sig ut när bilarna utvecklas från puppor till att bli flygfärdiga. Dels elbilarna som rimligen ska sätta nivån för hela Geely-koncernens elbilsstrategi, dels den eleganta laddhybriden med coupékaross av kolfiber, Polestar 1. Långt från dessa exklusiva produkter kommer Suzuki Jimny i nytt utförande. En liten men synbarligen kavat terrängbil helt utan tekniskt avancemang eller pretentiösa ambitioner. Bara en glad prick med överkomligt pris. (TT)

Nyfiken på inför 2019

Motorreportern Eric Lund ser fram emot...

... Audi E-tron. Jag har testat E-trons köregenskaper på löst underlag med särskilt fokus på fyrhjulsdriftens beteende. Men det mest intressanta är naturligtvis hur den klarar sig i vanlig trafik i vardagen: Hur lång är räckvidden i praktiken, hur är den egentligen att leva med? Nästan lika nyfiken är jag på Mercedes elbil, EQC.

...Mazdas Skyactive X-motor. En bensinmotor som arbetar enligt dieselprincipen (kompressionständning) i kombination med ett mildhybridsystem – hur långt räcker det för att hålla liv i den stundtals utdömda förbränningsmotortekniken?

...Porsche 911. Det må vara suvarna som är märkets bästsäljare numera, men en ny 911 är alltid en milstolpe i bilvärlden. Att se hur Porsche tar den gamla svansmotoridén in i 2020-talet är omöjligt att inte vara nyfiken på. (TT)

Länk a001: http://tt.se/media/image/sdltd7167b8

Höjda tullar kan starkt bidra till att 2019 blir året då bilindustrin ruskas om rejält.

Fotograf: Shutterstock

Länk a002: http://tt.se/media/image/sdltd71675e

Under det kommande bilåret lär många bilchefer ha nerverna utanpå kroppen, tror motorreportern Eric Lund.

Fotograf: Shutterstock

Länk a003: http://tt.se/media/image/sdltd716771

När Storbritannien lämnar EU den 29 mars – om inte brexit mot all förmodan ställs in – kommer det att bli krångligare att handla över Engelska kanalen.

Fotograf: Ivan Marc/Shutterstock

Länk a004: http://tt.se/media/image/sdltd716766

Vilka vägar tar det kommande bilåret? Blir höjda tullar och räntor en realitet? Vad händer efter brexit?

Fotograf: Shutterstock

Länk a005: http://tt.se/media/image/sdltd716781

En helt ny modellserie under samlingsbeteckningen ID. Det är Volkswagens offensiv på elbilsmarknaden och konceptbilar i flera utföranden har redan visats.

Fotograf: Volkswagen

Länk a006: http://tt.se/media/image/sdltd7167ae

Ännu bara en konceptbil kallad Mission E, men Porsches elbil Taycan är redo för presentation hösten 2019.

Fotograf: Porsche

Länk a007: http://tt.se/media/image/sdltd71677a

Allt är inte elbilar och hybrider: Suzuki gjuter nytt liv i den lilla terrängbilen Jimny.

Fotograf: Suzuki

Länk a008: http://tt.se/media/image/sdltb6d2449

Motorreportern Eric Lund.

Fotograf: Anders Wiklund/TT

Länk a009: http://tt.se/media/image/sdltd716793

Kampen mellan de exklusiva elbilarna brakar loss ordentligt 2019. Audi E-tron är en av kombattanterna.

Fotograf: Audi

Länk a010: http://tt.se/media/image/sdltd71674a

Mazda arbetar också med elbilsteknik, men gör ett tappert försök att förnya förbränningsmotorn. ”Bensindieselmotorn” kommer först i nya Mazda 3.

Fotograf: Mazda

Länk a011: http://tt.se/media/image/sdltd7167a3

Motorn sitter fortfarande bakom bakaxeln och har sex cylindrar i boxerformation. Men nya Porsche 911 är förberedd för hybriddrift.

Fotograf: Porsche

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!