Historiska skeden är inte alltid synliga i realtid. Men i framtida historieböcker kommer nog 2019 att beskrivas som året då bilindustrin ruskades om rejält.
Vad talar för det? Importtullar mellan USA och Kina är i skrivande stund ett trätoämne mellan länderna och utfallet kan få stor påverkan. Det gäller inte minst för Volvo Cars som sedan flera år har fabriker i Kina och sedan våren 2018 även i South Carolina.
Höjda tullar mellan USA och Europa är också i stöpsleven. Det skulle ställa till problem för alla europeiska tillverkare som exporterar till USA.
När Storbritannien lämnar EU den 29 mars – om inte brexit mot all förmodan ställs in – kommer det att bli krångligare att handla över Engelska kanalen. Allra mest om utträdet sker utan avtal. Volvo Cars köper material och komponenter från England och har en av sina viktigaste exportmarknader där. Många bilkoncerner har även tillverkning i Storbritannien, exempelvis tyska BMW med dotterbolagen Mini och Rolls-Royce.
Men profetiorna är osäkra. Måhända kommer inget av detta att påverka bilindustrins välmående. Kanske är pratet om tullar mest skrämskott och brexit onödigt dramatiskt beskrivet. Bara att snacket går bidrar dock till oro i leden.
För den enskilde konsumenten och bilägaren är det mer närliggande parametrar som riskerar att påverka köplusten och driftskostnaderna. Om räntorna stiger under våren lär det lägga sordin på bilmarknaden. Samtidigt kan vi se att det redan under hösten har erbjudits många rabatter på nya bilar. Det innebär att den som har råd kan göra fynd. Osäkerheten på längre sikt gäller bränslekostnaderna, där högre priser på bensin och diesel är att vänta.
Vilka nya bilmodeller kommer att göra avtryck 2019? Volkswagens elbilsserie, kallad ID, är högintressant. Företaget har aviserat flera modeller på samma plattform, som dessutom kommer att yngla av sig till systermärkena Seat, Skoda och Audi. I andra änden av VW-koncernen färdigställer Porsche det eldrivna familjefordonet Taycan för lansering till hösten. Då dras konkurrensen med Tesla till sin spets. I samma härad hamnar BMW:s kommande elsuv iX3.
För svenskt vidkommande blir det spännande att se hur Volvos dottermärke – eller är det ett syskon? – Polestar kommer att ta sig ut när bilarna utvecklas från puppor till att bli flygfärdiga. Dels elbilarna som rimligen ska sätta nivån för hela Geely-koncernens elbilsstrategi, dels den eleganta laddhybriden med coupékaross av kolfiber, Polestar 1. Långt från dessa exklusiva produkter kommer Suzuki Jimny i nytt utförande. En liten men synbarligen kavat terrängbil helt utan tekniskt avancemang eller pretentiösa ambitioner. Bara en glad prick med överkomligt pris. (TT)