När vi bilister tappar minnet

Catrin Pihl är nyhetschef på UNT och skriver i Motor varannan vecka.

Catrin Pihl är nyhetschef på UNT och skriver i Motor varannan vecka.

Foto:

Motor2007-10-10 00:01
KRÖNIKA. Snart är ju förvintern här. Ni vet den där första ishala, sliriga snön som kommer plötsligt och alldeles för tidigt? I alla fall innan de flesta har hunnit byta däck. Följden blir många avåkningar, förvånade bilister, suckande snöröjare och bärgare. Förhoppningsvis blir det inga dödsolyckor eller svårt skadade, men oddsen är emot oss.
Första-snön ligger kvar precis så länge som det krävs för att sabba morgonrutinerna. Men det glömmer vi bilister varje år.

Vi lär oss aldrig, eller föredrar att lita på turen.
Nu kan man förvisso skylla sin senfärdighet på miljön. Det finns ett skäl att vänta in den "riktiga" vintern. Vi har ju läst att fler dör av upprivna asfaltspartiklar på grund av dubbdäck, än av olyckor i trafiken. (Den sifferexercisen övergår dock mitt förstånd. Hur räknar man ut det? Kan man verkligen vara säker på att det är asfalten som tagit livet av Medeljohansson? Även om han rökte? )

Själv lider jag av en alldeles speciell minnesförlust så här på hösten. Trots att jag kollar upp det varje år, kan jag aldrig minnas hur reglerna för däckbytet lyder. Var det vinterdäck på, den första eller sista oktober? Och måste man ha dem fast det inte finns snö? Däremot minns jag att man kan skylla på att man är på väg norrut om polisen haffar en med dubbdäck i maj. Kan kanske bero på att jag testat det i verkligheten?

Ni som vill vara på den säkra sidan, både ur miljö- och trafikmässig synvinkel, kan satsa på odubbade vinterdäck eller friktionsdäck. Men kolla så att de verkligen är anpassade för vinterkörning. Odubbat kräver lite mer av föraren när det gäller framförhållning. Bromsa tidigt i korsningarna med andra ord. Friktionsdäck är inget för folk som kör på motorväg eller andra höghastighetsvägar, med risk för ishalka. Men det är en bra lösning om man enbart kör i tätbebyggda områden där snön försvinner snabbare från vägarna.

Men att gå så långt som miljöpartiet föreslår, och fördubbla p-avgifterna för bilister som kör dubbat för att tvinga stadsborna att köra miljövänligare, är galet tänkt. Det skulle bara ge onödigt administrativt krångel och fler olyckor. Det finns ju storstadsbor som måste köra på motorväg också. Jag tror att de flesta är kapabla att riskanalysera sin bilkörning och själva komma på vad som är bäst, om de bara ger sig tid.

Till sist vill jag ge en röd ros var till två lagom stygga, men charmiga, trafikpoliser som patrullerade i Tierpstrakten natten mot i söndags. Tack! Nu har jag återfått tron på mänskligheten.
Kör försiktigt därute.

Fotnot: Favorit i repris. Det är krav på vinterdäck 1 december - 30 april om det är vinterväglag. Vinterdäck får användas från 1 oktober om det är risk för vinterväglag.
Källa: Vägverket
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!