Egentligen kan det väl inte bli så mycket bättre än så här. Tänk själv att få möta våren i södra Spanien i en lyxig öppen tvåsitsig bil. Årets modell är generation sex och finns som SL 350 med 306 hästkrafter och SL 500 med 435 hästkrafter. Den sistnämnda i en matt, helt oemotståndlig, svart lack.
Den lägger jag beslag på och går på upptäcktsfärd.
Bilen har blivit längre och bredare än tidigare generationer, men karossen, som nästan helt är gjord i aluminium, har bantats med 110 kilo. Det är ganska mycket det, och bidrar tillsammans med bättre aerodynamik och effektivare motorer till att prestandan är monstruös.
Inne i kupén är det exklusivt och avancerat så det förslår. Stolarna är sportiga och sköna. Läderklädda förstås och elektriskt justerbara. På plats finns också den ”varma scarfen”, det vill säga varmluft, i nackstöden som debuterade i SLK år 2004.
Sedan finns en nyhet som Mercedes gör stor affär av, vindrutespolningen. Den är ganska smart, vattnet kommer i massor av strålar från själva torkarbladen och inte i en stråle från motorhuven.
Lastar in bagaget och får tillfälle att prova på ”självöppningen”. Riktar en spark under bilen och bakluckan öppnar sig automatiskt. Fiffigt, men stulet från Volkswagen. Dessutom bara fiffigt om taket är uppfällt. Ligger det nere i bagageutrymmet med lasthöjdsbegränsaren på plats får man sätta ner grejerna först och lyfta bort skyddet för hand.
Så till motorn, som är ruggigt stark. De 435 hästarna har ett vridmoment på 700 Newtonmeter och tar sig från stillastående till 100 kilometer i timmen på 4,6 sekunder.
Allt kopplat till en sjustegad automat med start/stopp-teknik. Låter det törstigt? Nej då, för trots att bilen både växt i storlek och styrka har förbrukningen minskats med 29 procent till strax under 1 liter milen.
Trots alla dessa krafter som går utmärkt att sätta sprätt på, gör sig SL 500 allra bäst som glidare. En öppen bil ska inte rejsas runt med, i den ska man gliiida fram. Öppet. För det är då man kan lyssna till fåglarna, känna doften av nyklippt gräs och nygödslade åkrar.
Med taket på blir det oväntat tyst och mysigt i kupén. Även i motorvägsfart.
Hur kul och glassigt det än är med en roadster kan jag tycka att det är opraktiskt. Den har bara plats för två och hur ofta vill man köra öppet i vårt klimat?
Och så prislappen – drygt 1,2 miljoner kronor.
Men den som sneglar på en SL 500 har förstås ett annat synsätt och en annan typ av plånbok, han eller hon väljer knappast mellan en praktisk S-klass för hela familjen eller en SL – utan köper båda.
Mercedes SL 500 Roadster
[Kaja2]
ALLMÄNT
Motor: 4,7 liters V8:a bensin med dubbelturbo
Växlar: 7-stegad automat 7G-Tronic Plus
Tjänstevikt: 1 785 kg
Maxlast: 380 kg
Längd/bredd/höjd: 461/187/131 cm
EKONOMI
Betyg: 3
Pris: 1 224 000 kr
Skatt: 2 240 kr
Garantier: 2 års nybils-, 3 års vagnskade-, och 30 års rostskyddsgaranti.
SÄKERHET
Betyg: 3
3-punktsbälte alla platser: Ja
Krockkuddar: 4 st
Aktiva nackskydd: Ja
Antisladd: Ja
MILJÖ
Betyg: 1
Bränsleförbrukning: 0,92 l/mil
CO2-utsläpp: 214 g/km
KOMFORT
Betyg: 3
Ställbar ratt: Höjd/längd
Bagageutrymme: 364/ 504 l (tak nedfällt/uppfällt)
Luftkonditionering: ACC
Styrservo: Elektromekanisk
PRESTANDA
Betyg: 4
Toppfart: 250 km/t
Effekt: 435 hk vid 5 2500 varv/min
Vridmoment: 700 Nm vid 1 800 varv/min
Acceleration: 0–100 km/t på 4,6 s
HELHETSBETYG: 3