Populära Kia Cee’d håller ihop bra som begagnad. Den är anspråkslös och relativt bullrig, men hög säkerhet, lång fabriksgaranti och rikligt med utrustning lockar. Kia Cee’d, som kom 2007, har gjort det få mindre mellanklassbilar lyckats med. Slå sig in och ta stora marknadsandelar i Golf-klassen.
Kia Cee’ds popularitet hänger delvis ihop med en generös fabriksgaranti på sju år eller 15 000 mil, villkorad med att servicearbeten och reparationer utförs av auktoriserade Kia-verkstäder. Servicekostnaden är ett gissel för många bilägare. Cee’d 1,6 bensin servas varje 1 500 mil eller varje år, vilket exempelvis ger en kostnad på cirka 36 000 kronor för 12 000 mils körning. En fördel är dock att alla motorer har kamkedja.
Testbilen är en femdörrars halvkombi automat från 2007 med en 1,6-liters bensinmotor på 122 hästkrafter. Cee’d finns även som helkombi.
Kraften i motorn är det inget fel på, den har trots allt körts nästan 13 000 mil, däremot är den fyrväxlade automatlådan ganska trög. Accelerationen upp till motorvägsfart är tillfredsställande, medan nivån på väg- och motorljud vid varvpådrag är påtaglig. Det blir bättre när bilen bara rullar, men aldrig riktigt behagligt. Noterar också ett vinande ljud - kanske från ett hjullager.
Kia Cee’d verkar vara ordentligt ihopskruvad. Första årsmodellen klarade sig bättre än medelbilen hos Bilprovningen. Minst fel hade halvkombin med bensinmotor. Rostskyddet får fyra av fem i betyg av Vi Bilägare. Väghållningen är ljum; ena stunden mjuk och svampig, men ganska behaglig, för att i nästa övergå till att vara slagig och hård i upphängning och fjädring.
Jag gillar att det är så bra med plats i Cee’d. Både för passagerare och prylar. Baksätet rymmer två personer utan att det blir alltför privat. Sittdynans lutning frigör skaplig takhöjd. Även bagaget överraskar och bör vara ett av de största i klassen. Fäller man baksätesryggen och lyfter sitsen blir lastgolvet helt plant och lastvänligt. Känslan bakom ratten är godkänd. Inte oväntat ger inredningen ett spartanskt intryck, men så är också Cee’d en relativt anspråkslös bil, men snyggt och funktionellt inredd.
Det är en modern folkbil laddad med tillräckligt med bekvämlighetshöjande utrustning för att smeka begagnatköpare medhårs. I testbilens komfortpaket finns det mesta, till och med backsensor. Små saker som flera mugghållare och prylfack i mittkonsol och mellan sätena gör inte saken sämre. Förarstolen är ganska hård och dynan platt, men ger ett bra stöd i sidled. Skjutmånen bakåt är väl tilltagen även för långbenta och ratten ställs in på längd och höjd.
KIA CEE'D 1,6 EX AUT 2007
ALLMÄNT
Kia Cee’d tillverkas i Slovakien och kännetecknas, förutom av den sjuåriga fabriksgarantin av goda kupéutrymmen och, jämfört med konkurrenterna, låga driftskostnader tack vare ett relativt lågt inköpspris. Kombimodellen är förlängd och mycket rymlig. Kia ägs av Hyundai och Cee’d har ett syskon i Hyundai i30 med också ungefär samma motorutbud. Två bensinmotorer på 1,4 och 1,6 liter, samt två dieselmotorer på 1,6 och 2,0 liter.
Den lilla dieselmotorn finns från 2009 i en miljöklassad version om du väljer halvkombikaross. Första Cee’d introducerades 2006 och har genomgått få förändringar. Först 2010 fick Cee’d en ny front och erbjöds med start/stopp-system. En ny version lanseras den här månaden (maj).
EKONOMI
Cirkapris: 75 000 kr
(testbilens pris: 79 900 kr)
Skatt: 1 260 kr/år
Servicekostnad/intervall: Tre
servicenivåer, 3 100 kr, 5 500 kr och
6 800 kr/1 500 mil eller 1 år
REPARATIONSKOSTNADER
(Märkesverkstad)
Kamremsbyte/intervall: Kamkedja
Bromsskivor och belägg fram:
4 900 kr
Bromsbelägg bak: 1 600 kr
Spindelleder: 2 700 kr
Främre länkarm: 8 200 kr
Stötdämpare: 8 200 kr fram,
4 200 kr bak
Strålkastare: 2 500 kr
MILJÖ
Bränsle: Bensin
Bränsleförbrukning: 0,69 l/mil
CO2-utsläpp: 165 g/km
TEKNIK
Effekt: 121 hk
Cylindervolym: 1,6 liter
Växellåda: Automat, 5 växlar
Vikt: 1 380 kg
Maxlast: 350 kg
Bagageutrymme: 340 liter
Längd/bredd/höjd: 424/179/148 cm
SÄKERHET
Trepunktsbälte alla platser: Ja
Krockkudde förare/passagerare: Ja/Ja
Sidokrockkudde: Ja
Låsningsfria bromsar: Ja
Nackskydd
alla platser: Ja
Antisladd: Ja
Euro NCAP:s krocktest: Fem stjärnor av fem, Kia Cee’d 2007
Folksams olycksstatistik: Statistik saknas