Mitsubishi för både bus- och familjeliv

Mitsubishi Lancer Ralliart är en budgetvariant av klassikern Lancer Evolution.Snikversion? Icke! Lancer Ralliart är med användbar, betydligt billigare och nästan lika rolig. En väldigt trevlig bil för både bus- och familjeliv.

Foto: Mitsubishi

Motor2010-01-16 12:01
Vad det är som gör lillebror till rallyklassikern Lancer Evolution nästan 150 000 kronor billigare är svårt att förstå. Är det namnet?
Evo har sedankaross medan Ralliart är en halvkombi. För alla som har lite förnuft i sig är naturligtvis en halvkombi betydligt mer praktiskt.
I bagageutrymmet på Ralliart går det faktiskt att få in en barnvagn och några väskor utan alltför stora besvär - en omöjlighet i Evo:n!
Invändigt ser Ralliart riktigt ombonad ut och bakom ratten känns bilen trivsam. Det är gott om reglage men allting är förnuftigt placerat. Växelspak, instrumentpanel och reglage, det mesta ser faktiskt precis ut som i Evolution-modellen.

Bekväm på landsväg
Under huven sitter också en likadan motor men för att göra skillnaden mellan bilarna större är motorn i den här bilen nedtrimmad från 295 till 240 hästkrafter. I gengäld har motorn i Ralliart blivit starkare vid låga varvtal.
Är den låga effekten ett problem finns garanterat en trimningsfirma som för några tusenlappar råder bot på problemet.
Ute på landsvägen är Lancer Ralliart förvånansvärt bekväm. Växellådan som använder dubbla kopplingar och en robot som byter växlarna är mjuk och smidig och fjädringen känns fast men långt ifrån obekväm. Alla Mitsubishi Lancer-modeller lider av en del buller men de stora hjulen och hårdare fjädringen gör inte bullret värre.

Lätt att ratta
Omkörningarna går i ett huj, växellådan växlar blixtsnabbt ned och fyrhjulsdriften sätter fart på bilen. Tryggt och stadigt, oavsett underlag.
Antisladdsystemet håller ordning på bilen över plogsträngar och snöslask och naturligtvis även om det går lite för fort i en kurva.
På vägen över kullarna slår jag av systemet så att jag får bestämma över bilen själv.
Precis som på Evolution är Ralliart lekande lätt att ratta på en krokig vinterväg, faktum är att den till och med är lite lättare att köra. Den bottenstarka motorn gör att man gärna kör på en växel högre och för gemene man betyder det att man kör minst lika fort.
Fyrhjulsdriften är inte bara en fyrhjulsdrift. Med en knapp bakom växelspaken kan du ställa in fyrhjulsdriften för grus, asfalt och snö. I asfaltsläget ger bilen mer drift bak, i snöläget mer drift fram.

Krymper snabbt
Det här är den största anledningen till att bilen är så snäll och lättkörd, den går precis dit du vill hela tiden.
Men buskörning ger omedelbart en obehagligt hög bränsleförbrukning och räckvidden på den 55 liter stora tanken krymper snabbt. Så, på den långa resan gäller det att köra riktigt försiktigt om man vill komma någonvart.
Den explosiva känslan i Lancer Evolution X är oslagbar men i övrigt är det mesta bättre i Lancer Ralliart, såvida du inte vill vara värst förstås.
FAKTA
Mitsubishi Lancer Ralliart

BETYG: 4 av 5 fyrar
RESULTAT: 43 av 50 poäng

ALLMÄNT
9 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 670
Max släpvagnsvikt (kg) 1 400
Drivning 4x4
Växlar A6
Cylindrar/volym/drivmedel 4/1998/bensin
Maxlast (kg) 375

PRESTANDA 8 av 8 poäng
Effekt (hk) 240
Vridmoment (Nm/varv) 343/2 500
0-100 km/t på (sek) 7
Vändcirkel (m) 10

KOMFORT
8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak Ja
Ställbar ratt Ja
Bagageutrymme (lådliter) 397/1349
Luftkonditionering Ja
Styrservo Ja

SÄKERHET
10 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar/krockgardiner Ja
Fästen barnstol Isofix
Antisladdsystem Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak) fram

MILJÖ
2 av 4 poäng
CO2 (gr/km) 243
Bränsleförbrukning (l/100 km) 1,02

EKONOMI

6 av 8 poäng
Pris på gatan (kr) 269 400
Skatt (kr) 2 570
Serviceintervaller 1500/1
Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 3/3/12

RESERVDELAR
Avgassystem (utom kat) Ingen uppgift
Strålkastare (komplett) Ingen uppgift

PLUS
Rallybil för familjen.

MINUS
Drar mycket bränsle, särskilt vid buskörning.

Tre av de vassaste konkurrenterna:

Ford Focus RS
310 900 kronor. 305 hästkrafter och framhjulsdriven.
Mitsubishi Lancer Evolution X
415 900 kronor. Så nära rallybil man kan komma.
Subaru WRX
469 900 kronor. Lika mycket rallybil som Lancer Evo X.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!