Miljöbil på höjden
Hyundai i10 är en av marknadens billigaste miljöbilar. Dessutom förvånansvärt praktisk och rymlig trots det lilla formatet. Men köp absolut inte den billigaste versionen utan antisladdsystem. Den här bilen behöver nämligen ett sånt. På köpet får du då också en vassare motor.
Hyundai i10 är en fortsättning på Hyundais populära citybil Atos. Välj bort lågbudgetversionen med minsta motorn eftersom den inte har något antisladdsystem. Det här högbygget behöver det.
Foto: Rolf Gildenlöw
Hyundai i10 är precis som Atos en bil som föga imponerar på grannen. Den ser nästan ut som en lite förvuxen leksaksbil.
Men den är förbluffande rymlig, mycket tack vare att bilen är byggd på höjden vilket möjliggör en upprätt sittställning. Fast det är förstås ingen långfärdsvagn, därtill ger stolarna lite för mycket träsmak och färden blir lite väl bullrig, men i10 utger sig heller inte för att vara något annat än en citybil.
Men även om det här är en lågprisvagn, där prislappen är det främsta säljargumentet, så välj absolut inte den enklaste versionen med 1,1-litersmotorn. Då missar du antisladdsystemet. Och det behöver den här lite svajiga bilen som lätt tappar greppet vid en undanväjningsmanöver. 1,2-litersmotorn är inte bara starkare utan också precis lika bränslesnål som den mindre maskinen. Det kostar 8 000 kronor mer att få Hyundai i10 e-Sense med antisladd och den större motorn men det är värt varenda krona. Och det kommer att lyfta andrahandsvärdet rejält den dag det är dags att byta bil.
En unik finess i klassen, för den som nu vill kosta på sig lite extra, är att det går att få Hyundai i10 med automatväxellåda. Kostar 10 000 kronor enligt prislistan, men 20 000 kronor i praktiken eftersom bilen då drar nio centiliter mer bensin och därmed hamnar på fel sida om miljöbilsgränsen.
Även om 1,2-litersmotorn är raskare än den tekniskt sett lite gammalmodiga snikmotorn så är det förstås inget man gör tjurrusningar med vid trafikljusen eller hetsar till snabba omkörningar, men å andra sidan åker man - enligt färddatorn - 66 mil på full tank. Och mer än 35 liter rymmer inte tanken.
I kombination med generösa garantier och tämligen bekymmersfritt ägande så ger det närmast rekordlåga driftskostnader.
Billigaste versionen, 1,1 e-Base, kostar 93 900 kronor och borde kanske inte ha tagits in till Sverige. Vill man ha Hyundai i10 med antisladdsystem måste man alltså upp i 1,2 e-Sense och 109 900 kronor. Med lättmetallfälgar, el-manövrerade speglar och fönsterhissar, dimljus och lite annat godis, som ingår i paketet e-Motion, sticker priset iväg till 119 900 kronor. Då kanske man i stället ska börja fundera på att invänta den ett nummer större Hyundai i20, som kommer efter årsskiftet och då ersätter Hyundai Getz.
Hyundai i10 1,2 e-Sense
Pris: 109 900 kronor
Bränsleförbrukning: 5,0 l/100 km
Utsläpp CO2: 119
Motor: 4-cylindrig tvärställd radmotor med bränsleinsprutning, 1 248 cc, dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Effekt 78 hk (57 kW) vid 6 000 varv/min, vridmoment 118 Nm vid 4 000 varv/min.
Chassi: Framhjulsdriven, framvagn med fjäderben, torsionsaxel bak med skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med elservo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 357, bredd 160, höjd 154, axelavstånd 238 cm. Tjänstevikt 1 090 kg. Totalvikt 1 420 kg. Bagage 225 liter. Släpvagnsvikt 800 kg.
Konkurrenter i klassen: Peugeot 206, Kia Picanto, Dacia Sandero, Renault Twingo
Pris: 109 900 kronor
Bränsleförbrukning: 5,0 l/100 km
Utsläpp CO2: 119
Motor: 4-cylindrig tvärställd radmotor med bränsleinsprutning, 1 248 cc, dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Effekt 78 hk (57 kW) vid 6 000 varv/min, vridmoment 118 Nm vid 4 000 varv/min.
Chassi: Framhjulsdriven, framvagn med fjäderben, torsionsaxel bak med skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med elservo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 357, bredd 160, höjd 154, axelavstånd 238 cm. Tjänstevikt 1 090 kg. Totalvikt 1 420 kg. Bagage 225 liter. Släpvagnsvikt 800 kg.
Konkurrenter i klassen: Peugeot 206, Kia Picanto, Dacia Sandero, Renault Twingo
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!