Mc-förare bättre på säkerhet

Antalet motorcykelolyckor har ökat under 2000-talet. Men en undersökning visar att mc-förare har bättre attityd till säkerhet än bilisterna – förutom när det gäller att hålla fartgränserna.

En motorcyklist på en sporthoj.

En motorcyklist på en sporthoj.

Foto: FREDRIK PERSSON / SCANPIX

Motor2011-05-28 12:00

Under 2000-talet har antalet motorcyklar i trafik fördubblats. Antalet olyckor har följdriktigt också ökat markant, vilket gjort att mc-förarna diskuterats ur ett risk- och olycksperspektiv.
Ändå har ingen undersökt hur de svenska mc-förarna själva ser på säkerhet och vilka steg de tar för att skydda sig. Men nu har Sveriges motorcyklister, SMC, och Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, med stöd av Vägverket undersökt detta.
– Det visar sig att de tänker mycket på säkerhet, mer än bilisterna faktiskt, säger Maria Nordqvist på SMC.
– I princip hundra procent använder hjälm, vilket det är lagtvång på. Men en mycket stor andel har också skyddskläder som säkerhetsjacka, mc-stövlar och säkerhetshandskar. Andelen som aldrig använder annan skyddsutrustning än hjälm är bara några få procent.

När det gäller säkerhetsutrustning på motorcykeln är det sämre, bara två av tio motorcyklar har någon säkerhetsutrustning alls. Däremot vill många mc-förare ändra på det – fyra av fem vill till exempel ha ABS-bromsar på sin nästa mc.
Men det är kanske andra saker som överraskar än mer i undersökningen. Tvärt emot myten om att mc-förare är mer riskbenägna än andra visar det sig att över hälften av motorcyklisterna har som främsta mål att komma fram säkert. Och bara några få procent av förarna tycker att de är så skickliga att det inte finns några risker för dem.
– Man ska minnas att snittåldern på svenska mc-förare i dag är 50 år, det är inte en särskilt riskbenägen grupp i trafiken, säger Maria Nordqvist.

Det har gjorts liknande undersökningar bland bilister. Det visar sig till exempel att mc-förare tar hårdare på alkoholfrågorna än bilisterna. Däremot har mc-förarna en påtagligt mer negativ inställning till att följa hastighetsreglerna. En klar majoritet tycker att det är acceptabelt att köra minst 10 kilometer för fort på en 90-väg. Bara en tredjedel håller sig till den tillåtna hastigheten på 90-vägar.
Just det här är den stora attitydfråga som samhället måste jobba med bland mc-förarna, menar Nordqvist. Men man kan inte använda samma kanaler som för andra trafikanter.
– Nej, undersökningen visar att motorcyklisterna hämtar sin information från mc-kollektivet. Det innebär att man når förarna bäst genom mc-tidningar, sajter, klubbar och förbund.

FAKTA

Köra för fort är ok tycker mc-förare
Två tredjedelar av alla tillfrågade mc-förare har kört mer än 30 kilometer över hastighetsgränserna någon gång. Två av tio har gjort det många gånger. Bara 17 procent säger att det aldrig har hänt.
Ungefär 40 procent tycker att 100 kilometer i timmen är acceptabelt på en 90-väg, ungefär 20 procent tycker att 110 är okej och 6 procent att 120 eller högre går bra. De som kör så motorcyklar av typen custom, offroad, standard och touring har en positivare inställning till hastighetsgränserna än de som kör sport eller supersport.

Under 2000-talet har antalet motorcyklar i trafik fördubblats, vilket förklarar det ökande antalet olyckor. I dag är dock risken att skadas svårt eller dö ungefär lika för motorcyklister som bilister.
Annat var det förr. I början av 1980-talet var risken nästan fem gånger större att dödas i trafiken för en mc-åkare. Sedan 2005 har mellan 46 och 60 motorcyklister dött i olyckor varje år och mellan 383 och 360 skadats svårt. Det nationella målet är att antalet döda ska halveras och antalet skadade minska med en fjärdedel till år 2020.

Källa: Undersökning om motorcyklisters inställning till trafiksäkerhet, SMC/NTF 2011.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!