Under 2000-talet har antalet motorcyklar i trafik fördubblats. Antalet olyckor har följdriktigt också ökat markant, vilket gjort att mc-förarna diskuterats ur ett risk- och olycksperspektiv.
Ändå har ingen undersökt hur de svenska mc-förarna själva ser på säkerhet och vilka steg de tar för att skydda sig. Men nu har Sveriges motorcyklister, SMC, och Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, med stöd av Vägverket undersökt detta.
– Det visar sig att de tänker mycket på säkerhet, mer än bilisterna faktiskt, säger Maria Nordqvist på SMC.
– I princip hundra procent använder hjälm, vilket det är lagtvång på. Men en mycket stor andel har också skyddskläder som säkerhetsjacka, mc-stövlar och säkerhetshandskar. Andelen som aldrig använder annan skyddsutrustning än hjälm är bara några få procent.
När det gäller säkerhetsutrustning på motorcykeln är det sämre, bara två av tio motorcyklar har någon säkerhetsutrustning alls. Däremot vill många mc-förare ändra på det – fyra av fem vill till exempel ha ABS-bromsar på sin nästa mc.
Men det är kanske andra saker som överraskar än mer i undersökningen. Tvärt emot myten om att mc-förare är mer riskbenägna än andra visar det sig att över hälften av motorcyklisterna har som främsta mål att komma fram säkert. Och bara några få procent av förarna tycker att de är så skickliga att det inte finns några risker för dem.
– Man ska minnas att snittåldern på svenska mc-förare i dag är 50 år, det är inte en särskilt riskbenägen grupp i trafiken, säger Maria Nordqvist.
Det har gjorts liknande undersökningar bland bilister. Det visar sig till exempel att mc-förare tar hårdare på alkoholfrågorna än bilisterna. Däremot har mc-förarna en påtagligt mer negativ inställning till att följa hastighetsreglerna. En klar majoritet tycker att det är acceptabelt att köra minst 10 kilometer för fort på en 90-väg. Bara en tredjedel håller sig till den tillåtna hastigheten på 90-vägar.
Just det här är den stora attitydfråga som samhället måste jobba med bland mc-förarna, menar Nordqvist. Men man kan inte använda samma kanaler som för andra trafikanter.
– Nej, undersökningen visar att motorcyklisterna hämtar sin information från mc-kollektivet. Det innebär att man når förarna bäst genom mc-tidningar, sajter, klubbar och förbund.