Mazda CX-7 med diesel - äntligen

Mazda CX-7 skulle inte säljas i Europa. Men efterfrågan blev så stor på den här sidan Atlanten att Mazda snabbt tog fram en version för europeiska bilköpare. Nu, drygt två år senare, kommer en uppdaterad CX-7 och äntligen finns en dieselmotor i sortimentet.

Foto: Rolf Gildenlöw

Motor2010-02-27 12:00

Redan när jag 2007 körde den första upplagan av Mazda CX-7 så märktes det tydligt att man främst anpassat bilen till Tyskland och inte så mycket till resten av Europa. Mera motoreffekt och tuffare chassisättning för att kunna hänga med på autobahn. På köpet fick vi sämre komfort och mera vägbuller.
Den bensinmatade 2,3-litersfyran på 260 hästkrafter känner vi igen sedan förra årgången men mer intressant är den helt nya fyrcylindriga dieseln på 173 hästar och 400 newtonmeter. Det är den maskinen som sitter i provbilen. Men den sexstegade automatväxellådan är fortfarande förbehållen de amerikanska köparna. Hur tänkte man då?
Och även om bilen faktiskt har blivit tystare men hjälp av andra stötdämpare och mer isolering så bullrar den fortfarande mer än många av konkurrenterna i klassen (med reservation för att provbilen har vinterdäck).

I USA blev CX-7 en nästan omedelbar succé. I alla fall fram till den ekonomiska kraschen. Totalt har det tills nu sålts nästan 200 000 exemplar, de flesta i Nordamerika men drygt 30 000 i Europa.
I Sverige är den rätt sällsynt, kanske på grund av den lite oblyga prissättningen.
På plats bakom ratten kan man notera några nya finesser som multidisplay överst på instrumentpanelen, backkamera (standard) och navigation med 4,1-tums färgskärm. Det mesta är självklart extragodis i den här bilklassen.
Bilen har också fått ett nytt audiosystem med bluetooth och både förarstol och främre passagerarstol har nu elektriska justeringsmöjligheter. Fattas bara annat.

Köregenskaperna är godkända men på halt underlag blir bilen stundvis besvärande understyrd. Alla CX-7 som säljs i Sverige är fyrhjulsdrivna men systemet känns inte särskilt sofistikerat.
Två utrustningsversioner är aktuella på den svenska marknaden, Advance och Sport. Men bensinversionen finns bara som Sport. Merkostnaden för Sport är annars 33 000 kronor och då får man 19-tumshjul, xenonstrålkastare, nyckellöst låssystem, läderklädsel och nämnda navigationssystem.
Mazda CX-7 byggs liksom storebror CX-9 i Ujinafabriken i Hiroshima och eftersom Ford är delägare i Mazda så används samma plattform även till Lincoln MKX och Ford Edge.



Fakta: Mazda CX-7 2,2 DE Sport




BETYG: 3 av 5 fyrar
RESULTAT: 38 av 50 poäng


ALLMÄNT 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 875
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) 1 800/1 070
Drivning 4x4
Växlar M6
Cylindrar/volym/drivmedel 4/2 184/diesel
Maxlast (kg) 555

PRESTANDA 7 av 8 poäng
Effekt (hk) 173
Vridmoment (Nm/varv) 400/2 000
0-100 km/t på (sek) 11,3
Vändcirkel (m) 11,4

KOMFORT 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 40/60
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 455-1 348
Luftkonditionering ACC
Styrservo Elhydraulisk

SÄKERHET 7 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar/krockgardiner 6
Fästen barnstol Isofix
Antisladdsystem Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak) Nej/nej

MILJÖ 2 av 4 poäng
CO2 (g/km) 199
Bränsleförbrukning (l/100 km) 7,5

EKONOMI 6 av 8 poäng
Pris på gatan (kr) 347 000
Skatt (kr) 5 811
Serviceintervaller (mil/år) 2 000/1
Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 3/3/12

RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 4 800
Strålkastare (kr, komplett) 8 360 (xenon)

PLUS
Tyst, stark och snål dieselmotor. Utmärkt dragbil. Bra kvalitetskänsla.

MINUS
Lite svampiga köregenskaper, markant understyrning. För mycket ljud från hjulen.

Tre av de vassaste konkurrenterna:

*Kia Sorento 2,2 CRDi
299 900 kronor.
Urstark. I princip identisk med Hyundai Santa Fe. Bra pris.

*Subaru Forester 2,0 TD
289 900 kronor.
Lite klen men bättre köregenskaper än Mazda CX-7.

*Citroën C-Crosser HDi
319 900 kronor.
Syskon med Peugeot 4007. Trumfkortet stavas komfort.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!