Få bilmärken, om ens något, har så systematiskt och välregisserat ändrat sin image. Från en enkel lågbudgetbil med skamfilat kvalitetsrykte till en populär och synnerligen prisvärd folkbil. Och nu flyttar tjeckerna fram positionerna ytterligare. Med lyxbilen Superb, tuffingarna Roomster, Scout och Yeti. Och så sportiga Octavia RS.
Skoda myntade ju begreppet nuftig. Alltså en bil för förnuftiga. Men hur förnuftig är Skoda Octavia RS? Fortfarande billigare än bilar med motsvarande utrustning och prestanda, visst, men vilken förnuftig bilköpare behöver 200 hästkrafter i en familjebil?
Octavia RS drivs av en likadan turboladdad 2,0-litersmotor som sitter i bland annat VW Golf GTI, Audi A3 2,0 TFSI och Seat Leon Cupra. Det är i princip bara effektuttaget som skiljer. Värst är Audi TT och VW Golf R som tar ut runt 270 hästkrafter ur den direktinsprutade 2,0-litersmotorn. I Octavia RS nöjer man sig alltså med 200 hästar. Bilen är standardutrustad med 18-tumshjul, skodda med 40-profildäck. De suger fast bra i asfalten men tillsammans med det styvare chassiet blir det stötigt och en aning bullrigt. Dessutom växer däckkontot i takt med däckdimensionen.
Till de yttre attributen hör en större spoiler fram och en liten vinge på bakluckan, plus ett speciellt emblem i grillen. På insidan märks lite sportigare stolar, metallpedaler och en egen design på växelspaksknoppen. Provbilen har dessutom utrustats med DSG-växellåda (dubbelkoppling och två utgående axlar; ettan, trean och femman ligger på den ena axeln och tvåan, fyran och sexan på den andra). Man växlar snabbare och effektivare än en proffsförare- men paketet kostar 13 000 kronor extra.
Den ursprungliga RS-versionen av Octavia, som faktiskt kom för ett decennium sen, hade en karossförstärkning i form av en fast vägg mellan baksätet och bagagerummet. För att öka vridstyvheten. Vilket innebar att baksätet inte gick att fälla om man ville lasta skrymmande bagage. Den förstärkningen har teknikerna i Mlada Boleslav numera löst på annat sätt så att det, precis som på vanliga Octavia, går att fälla sätet.
Octavia RS är en ovanligt körglad bil med egenskaper och prestanda som vanligtvis kostar betydligt mycket mera pengar. Samtidigt som det är en rymlig och praktisk familjebil. Numera behöver man heller inte skämmas det minsta för namnet Skoda.
Rolf Gildenlöw/TT Spektra
rolf.gildenlow@ttspektra.se
En dryg tusenlapp per häst. Snacka om tuff hästhandlare. Skoda Octavia RS har verkligen alla hästar hemma, närmare bestämt 200 stycken. Och hela stallet blir ditt för 225 000 kronor. Mycket bil för pengarna, mätt i hästkrafter. Fast du får avstå lite komfort också.
Få bilmärken, om ens något, har så systematiskt och välregisserat ändrat sin image. Från en enkel lågbudgetbil med skamfilat kvalitetsrykte till en populär och synnerligen prisvärd folkbil. Och nu flyttar tjeckerna fram positionerna ytterligare. Med lyxbilen Superb, tuffingarna Roomster, Scout och Yeti. Och så sportiga Octavia RS.
Skoda myntade ju begreppet nuftig. Alltså en bil för förnuftiga.
Men hur förnuftig är Skoda Octavia RS? Fortfarande billigare än bilar med motsvarande utrustning och prestanda, visst, men vilken förnuftig bilköpare behöver 200 hästkrafter i en familjebil?
Octavia RS drivs av en likadan turboladdad 2,0-litersmotor som sitter i bland annat VW Golf GTI, Audi A3 2,0 TFSI och Seat Leon Cupra. Det är i princip bara effektuttaget som skiljer. Värst är Audi TT och VW Golf R som tar ut runt 270 hästkrafter ur den direktinsprutade 2,0-litersmotorn. I Octavia RS nöjer man sig alltså med 200 hästar.
Bilen är standardutrustad med 18-tumshjul, skodda med 40-profildäck. De suger fast bra i asfalten men tillsammans med det styvare chassiet blir det stötigt och en aning bullrigt. Dessutom växer däckkontot i takt med däckdimensionen.
Till de yttre attributen hör en större spoiler fram och en liten vinge på bakluckan, plus ett speciellt emblem i grillen. På insidan märks lite sportigare stolar, metallpedaler och en egen design på växelspaksknoppen.
Provbilen har dessutom utrustats med DSG-växellåda (dubbelkoppling och två utgående axlar; ettan, trean och femman ligger på den ena axeln och tvåan, fyran och sexan på den andra). Man växlar snabbare och effektivare än en proffsförare- men paketet kostar 13 000 kronor extra.
Den ursprungliga RS-versionen av Octavia, som faktiskt kom för ett decennium sen, hade en karossförstärkning i form av en fast vägg mellan baksätet och bagagerummet. För att öka vridstyvheten. Vilket innebar att baksätet inte gick att fälla. Den förstärkningen har teknikerna i Mlada Boleslav numera löst på annat sätt så att det, precis som på vanliga Octavia, går att fälla sätet.
Octavia RS är en ovanligt körglad bil med egenskaper och prestanda som vanligtvis kostar betydligt mycket mera pengar. Samtidigt som det är en rymlig och praktisk familjebil. Numera behöver man heller inte skämmas det minsta för namnet Skoda.