När en ny bilmodell lanseras på den svenska marknaden brukar det vara svårt att hitta några egentliga fel på den eftersom biltillverkaren lagt miljarder kronor på att se till att både design, motorer och säkerhet lever upp till nutidens krav.
Inte vet jag vad Dacias spejare hållit hus, men inte är det i den tuffa bilvärlden. För hur kan man annars lansera en bil som varken har krockgardiner, antisladdsystem eller aktiva nackstöd. Antisladden går att beställa för 4 000 kronor, men bara till dieselmotorn. Aktiva nackstöd och krockgardiner finns inte att få till någon modell. Representanterna från Dacia försvarar sig med att "alla ska ha råd att köpa sig den här typen av bil och det är bättre att de köper den här än en begagnad". Den typen av resonemang köper inte jag.
Dacia Duster är en blandning av olika märken. Den har motorer och växellåda från Renault och fyrhjulsdrift från Nissan. Från början var bilen tänkt för tillväxtländer, men så kom man på att det även i Europa kunde finnas kunder som ville ha en busenkel bil med terränglook. Till ett lågt pris. Det låga priset betyder förstås att man gjort avkall på en massa saker. Kvalitet och säkerhet till exempel.
Den enklaste varianten är en 1,6 liters besinmotor med fyrhjulsdrift. För 134 900 kronor. Men eftersom den har så många brister (baksätet går inte att dela, förarsätet går inte att höja, inga sidokrockkuddar eller bilbälten med bältesspännare och ingen antisladd) är det enda alternativet dieseln. Då hamnar ingångspriset på 168 900 kronor och har man plockat på lite säkerhets- och bra-ha-tillbehör närmar sig priset 200 000 kronor och då står den sig inte i alls i konkurrensen längre.
Det är enkelt inrett i kupén, rätt plastigt och med flera ogenomtänkta detaljer. Ljudet från dieseln är rätt påfrestande. Vid stadskörning, med mycket krypkörning, är det närmast olidligt. I motorvägsfart är det okej, men då kommer vindbruset till. Det finns både tvåhjuls- och fyrhjulsdrift. Till den senare hör ett reglage med tre val; Auto för automatisk fördelning av drivkaften fram/bak, Lock där man låser drivningen till fyrhjulsdrift samt 4x2 där drivningen låses till tvåhjulsdrift. Vi kör en smärre terrängbana med ett kul lerhål som den klarar bra. En klar fördel med bilen. Andra är rymden i bilen, både inne i kupén och i bagageutrymmet. Och det robusta utseendet.
En del kommer förstås att lockas av fördelarna och inte bry sig om resten. Och visst kan man leva med lite sämre kvalitet på prylarna i en bil, men knappast med bristen på säkerhetsutrustning.
Dacia Duster 1,5 dCi, 4x4 Laureate
BETYG: 2 av 5 fyrar
RESULTAT: 33 av 50 poäng
ALLMÄNT 7 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 369
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) 1 500 /1 369
Drivning fyrhjulsdrift
Växlar M6
Cylindrar/volym/drivmedel (cm3) 4/1 461/diesel
Maxlast (kg) 475
PRESTANDA 5 av 8 poäng
Effekt (hk) 109
Vridmoment (Nm/varv) 240/1 750
0-100 km/t på (sek) 12,5
Vändcirkel (m) 10,76
KOMFORT 7 av 10 poäng
Fällbart och skjutbart ryggstöd bak 60/40
Ställbar ratt Höjd
Bagageutrymme (lådliter) 408/1 570
Luftkonditionering ja
Styrservo Hydraulisk
SÄKERHET 6 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar/krockgardiner 4/Nej
Fästen barnstol Isofix bak
Antisladdsystem tillval (4 000 kr)
Aktiva nackskydd (fram/bak) Nej/nej
MILJÖ 3 av 4
CO2 (g/km) 145
Bränsleförbrukning (l/100 km) 5,6
EKONOMI 5 av 8 poäng
Pris på gatan (kr) 168 900
Skatt (kr) 3 260
Serviceintervaller (mil/år) 3 000 mil/2
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 3/3/6
Avgassystem (kr utom kat) 2 602
Strålkastare (kr) (komplett) pris ej klart
PLUS
Hög sittposition och markfrigång, bra framkomlighet i lagom tuff terräng.
MINUS
Bullrig och plastig - knapert säkerhetsutrustad. Klen rostgaranti.
Tre av de vassaste konkurrenterna:
Skoda Yeti, 4x4
231 300 kr.
Kompetent och kul bil med charmigt yttre
Hyundai ix35, 4x4
239 900 kronor.
Stadig och stabil, förtroendeingivande, bra utrymmen och garantier.
Nissan Qashqai, 4x4
215 500 kronor.
Trevlig, robust, praktisk och tyst bil.