Vid årsskiftet 2002/2003 såg Phaeton dagens ljus för första gången. Anledningen till att den överhuvud taget byggdes var att ledningen för Volkswagen ville ha en bil i varje klass. Det som fattades var en lyxbil. Jag var med på första körningen i Tyskland och måste medge att jag inte riktigt fick ihop kombinationen. Det kändes lite fel med ett folka-emblem där fram på en lyxbil.
I övrigt var jag imponerad. Välbyggd bil, lyxigt innehåll, stadig, gedigen och säker. Den kändes så pass säker och stabil att jag utan att tveka tryckte till på gaspedalen och fann mig susandes fram på Autobahn i 280 knyck. Utan att det kändes märkvärdigt. Det gör jag förstås inte på svenska vägar, men känslan är lika "gediget bygge" som då.
Phaeton har fått ny formgivning, nu ser den lite smalare och elakare ut framifrån, vilket passar den bättre. Den har också en del nya tekniska funktioner, som nytt bromssystem och ett navigationssystem som via Google kan söka vad man är intresserad av, till exempel restauranger och hotell. Dessutom kan man välja till en kamera i fronten som ser trafikskyltarna och visar dem på displayen i instrumentbrädan. Kupén är lika sober som tidigare. Här finns elegant utformade mugghållare, ett handskfack som gliiider ned, en vacker klocka på instrumentbrädan, vars träinläggning tyst glider upp när det behövs mer luft i kupén.
Man sitter jätteskönt och bekvämt i de skinnklädda komfortstolarna och det är väldigt gott om plats, särskilt där bak. Baksätet är designat med tanke på att många ägare sitter där - med chaufför fram. Det är tyst i kupén och färden ytterst bekvämt via ljuftfjädring.
Det finns tre motorer till Phaeton, alla med fyrhjulsdrift. I min sitter en turboladdad V6:a diesel med 240 hästkrafter, kopplad till en sexstegad automat med Tiptronic (som du kan växla manuellt med). För att få en snabb knuff måste det till en tung och bestämd fot på gasen. Det blir inte så att kroppen trycks bakåt i stolen, men det räcker till för att göra omkörningarna snabba. Jag kan ändå lugna vänner av fart och fläkt, det finns en V8:a (335 hästkrafter) och en W12:a (450 hästkrafter) också.
Den sortens köpare som tidigare sökte sig till de traditionella lyxmärkena börjar nu upptäcka Phaeton varför Volkswagen Sverige satt en djärv försäljningsprognos. Sedan 2002 har bara 40 stycken sålts här, nu tror man på minst lika många bara i år.
Att döma av innehållet står den sig bra mot konkurrenterna. Och med tanke på prissättningen har den onekligen ett försprång.
FAKTA VW Phaeton
RESULTAT: 44 av 50 poäng
ALLMÄNT 9 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 2 252
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) 2 500/750
Drivning Permanent fyrhjulsdrift
Växlar A6 med Tiptronic
Cylindrar/volym/drivmedel 6/2 967/Diesel
Maxlast (kg) 578
PRESTANDA 7 av 8 poäng
Effekt (hk) 240
Vridmoment (Nm/varv) 500/1 500-3 000
0-100 km/t på (sek) 8,6
Vändcirkel (m) 12
KOMFORT 9 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak Nej
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 500
Luftkonditionering ACC
Styrservo Hastighetsberoende servotronic
SÄKERHET 9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar/krockgardiner 6/4
Fästen barnstol Isofix bak
Antisladdsystem Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak) Ja/Nej
MILJÖ 3 av 4
CO2 (gr/km) 224
Bränsleförbrukning (l/100 km) 8,5
EKONOMI 7 av 8 poäng
Pris på gatan (kr) 599 000
Skatt (kr) 6 993
Serviceintervaller (mil/år) Flexibelt serviceintervall, dock senast var 24:e månad
Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 26 724 (dubbla, bakre dämpare)
Strålkastare (kr, komplett) 10 833 (Xenon och kurvljus)
PLUS
Bekväm, lyxig, stadig, rymlig, stark, tyst.
MINUS
Det skulle väl vara pengarna den kostar då.
TRE AV DE VASSASTE KONKURRENTERNA
Audi A8, 3,0 TFSI quattro
768 000 kronor. 290 hästkrafter.
Rymlig, lyxig, bekväm, stark, tyst och säker.
BMW 730d
762 000 kronor. 245 hästkrafter.
Bekväm, rymlig, lyxig, stark, tyst och säker.
Mercedes S 350 BlueTec
805 000 kronor. 259 hästkrafter.
Säker, rymlig, lyxig, bekväm, stark, tyst och dyr.