Lyxigare känsla med nya Land Rover
En helt ny Land Rover Discovery eller en lättare ansiktslyftning? Till det yttre är det svårt att se någon större skillnad men kliv in och du upptäcker att Discovery är en ny och lyxigare bil.
Maximalt vadningsdjup är 70 centimeter, något som de flesta kanske inte vågar prova på.
Foto: Johannes Collin
Vad är det egentligen som är nytt med Land Rover Discovery? Utifrån sett har grillen förändrats, de tuffa ribborna i nosen har ersatts med ett grovmaskigt nät precis som på de andra lite tjusigare Land Rovermodellerna. Strålkastarna har också gjorts om en aning, formen är i stort likadan men den har "hottats till" med hjälp av dioder som glimmar likt julgransbelysning inne i strålkastarna. Även baklyktorna har fått dioder, men i övrigt är det mesta sig likt.
Discovery har alltid varit mellantinget i Land Rover-familjen, en bil för de som tycker att Defender är för enkel och rå och Range Rover för lyxig och dyr. Men tillverkarna hävdar att Discovery-ägarna vill ha mer lyxkänsla, eller premiumkänsla som de kallar det, och så fick det bli.
Nya Discovery är betydligt mer ombonad invändigt och den tydligaste nyheten är att mittkonsolen, som tidigare stod spikrätt upp, nu har en tillbakalutad och rund form. Materialen är mer påkostade men fortfarande knarrar det en del om "kepsen" ovanför instrumentbrädan när man tar i den, en förvarning om att det kan räcka med några fartgupp för att den ska knarra mer om några år.
De som gillat Discovery för den råa charmen blir kanske besvikna över att bilen blivit lyxigare. Men att Land Rover har gjort chassit bättre och därmed bilen mindre krängningsbenägen uppskattas säkert av de flesta kunder. Nya Discovery går fint på landsvägen, mjukt och behagligt samtidigt som köregenskaperna är ovanligt skärpta med tanke på bilens storlek. På dåliga grusvägar blir Discovery 4 ännu roligare att köra, varken krondiken, länsmansryggar eller djupa vattenpölar berör bilen.
Oavsett hur tjusig Land Rover har gjort nya Discovery är det fortfarande en bil med terrängegenskaper som vida överstiger den genomsnittliga köparens behov. Om du lägger till lite extra pengar får du låsbar differential på bakaxeln och då ska det mycket till innan du blir stående. Med Land Rovers system Terrain response ställer du in vilket underlag du kör på. Sedan är det bara att gasa och styra. Resten sköter bilen om, hur enkelt som helst!
Det är lätt att bli förtjust i Land Rover Discovery 4, som har en blandad känsla av mysighet och äventyr, vilket gör att man gärna åker länge i bilen.
Steget mellan Defender och Discovery har aldrig varit större och steget till Range Rover aldrig mindre.
Land Rover Discovery 4 3,0L
RESULTAT: 43 av 50 poäng
ALLMÄNT: 9 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 2 650
Max släpvagnsvikt (kg) 3 500
Drivning Fyrhjulsdrift
Växlar A6
Cylindrar/volym (cm3) 6/2 993
Maxlast (kg) 590
PRESTANDA: 9 av 10 poäng
Effekt (hk) 245
Vridmoment (Nm/varv) 600/2 000
CO2 (g/km) 244
0-100 km/t på (sek) 9,6
Vändcirkel (m) 11,45
KOMFORT: 10 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 35/30/35
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 1 192-2 558
Luftkonditionering ACC
Styrservo Ja
SÄKERHET: 9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 8
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja
EKONOMI: 6 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 518 700 kronor
Skatt (kr) 7 938
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,93
Serviceintervaller (mil/år) 2 400/1
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 3/3/6
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) Ingen uppgift
Strålkastarglas/insats (kr) Ingen uppgift
PLUS
Fantastiska terrängegenskaper och lika bra komfort i skogen som på vägen.
MINUS
Mycket pengar och osäkert andrahandsvärde.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Mercedes Geländewagen
663 000 kronor.
Fantastisk i terrängen, sämre på vägen, dyr!
VW Touareg
586 000 kronor.
Autobahnlok som klarar sig fint i skogen.
Range Rover Sport
632 900 kronor.
Bättre på vägen, lite sämre i terrängen.
Bildtext 1-5: I nosen syns den mesta förändringen, ribborna i grillen har ersatts av något slags hönsnät och strålkastarna har fått tidstypiska dioder.
RESULTAT: 43 av 50 poäng
ALLMÄNT: 9 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 2 650
Max släpvagnsvikt (kg) 3 500
Drivning Fyrhjulsdrift
Växlar A6
Cylindrar/volym (cm3) 6/2 993
Maxlast (kg) 590
PRESTANDA: 9 av 10 poäng
Effekt (hk) 245
Vridmoment (Nm/varv) 600/2 000
CO2 (g/km) 244
0-100 km/t på (sek) 9,6
Vändcirkel (m) 11,45
KOMFORT: 10 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 35/30/35
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 1 192-2 558
Luftkonditionering ACC
Styrservo Ja
SÄKERHET: 9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 8
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja
EKONOMI: 6 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 518 700 kronor
Skatt (kr) 7 938
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,93
Serviceintervaller (mil/år) 2 400/1
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 3/3/6
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) Ingen uppgift
Strålkastarglas/insats (kr) Ingen uppgift
PLUS
Fantastiska terrängegenskaper och lika bra komfort i skogen som på vägen.
MINUS
Mycket pengar och osäkert andrahandsvärde.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Mercedes Geländewagen
663 000 kronor.
Fantastisk i terrängen, sämre på vägen, dyr!
VW Touareg
586 000 kronor.
Autobahnlok som klarar sig fint i skogen.
Range Rover Sport
632 900 kronor.
Bättre på vägen, lite sämre i terrängen.
Bildtext 1-5: I nosen syns den mesta förändringen, ribborna i grillen har ersatts av något slags hönsnät och strålkastarna har fått tidstypiska dioder.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!