Branschmässan Elmia Husvagn och Husbil 2010, som öppnade på torsdagen och pågår under helgen, förväntas slå alla tidigare rekord. Mässarrangörerna i Jönköping har till och med fått tacka nej till utställare på grund av platsbrist, vilket aldrig hänt tidigare.
Det är den kraftigt växande husbilsmarknaden som trycker på. Med en försäljningsökning på 34 procent de åtta första månaderna i år är husbilen sakta på väg att komma ikapp den tidigare dominerande husvagnen.
Att satsningen på lyx, komfort och design är på väg att slå ut budgetbilar och -vagnar visar sig tydligt på mässan. Den som söker mobila hem med uppvärmda golv, den senaste elektroniken, skinnsoffor och så vidare behöver inte leta länge. I svenska Kabes flaggskepp bland husvagnarna, Royal Haciendas, gigantiska utrusningslista finns exempelvis centraldammsugare, diskmaskin och skinnklädda soffor. Priset börjar på knappt 800 000 kronor.
Likadant är det på husbilssidan. Det är det lilla extra som kunderna efterfrågar. Enligt branschföreträdare är den största delen av husbilsköparna nya kunder, inte traditionella campare som byter från tält eller enklare husvagn till husbil.
- Det är snarare köpstarka 40-talister som kanske har sålt båten och inte har några lån kvar på huset, säger Bo Griwell, ordförande i Husvagnsbranschens riksförbund HRF.
Den som är van vid bekvämligheter hemma vill ha en liknande känsla i husbilen. Daniel Lesse från Adria husbilar menar att husbilen i bästa fall, både vad gäller utrustning och val av material, ska andas rejält vardagsrum, svalt och luftigt sovrum och modernt, lättarbetat kök. Eller tilltala en specifik målgrupp. Adria Polaris (från 940 000 kronor), med sin glänsande, båtlackade mahognyinredning är tänkt att nå båtfolket.
I lägre prisklasser finns exempelvis Sun Livings Flexo V1 (från 440 000 kronor), en van för två personer, byggd för ett enklare campingliv.
Elmia-mässans budgetalternativ finns bland husvagnarna. En av lättviktvagnarna är den mycket enkla Polentillverkade sommarvagnen Eximo (kassettoa, luftvärme, varmvatten, från 120 000 kronor).
- Den är helt utan lull-lull och kan dras av många småbilar, säger Klas-Göran Nilsson som företräder Eximo.