Lyckliga kvinnor på vägen

KRÖNIKA. Kvinnor kör bil säkrare än män. Så säger statistiken. Yngre medelålders kvinnor bakom ratten är lyckligare också. Åtminstone att döma av en smygtitt på dem som åker till jobbet samma väg som undertecknad.

Foto:

Motor2007-11-21 00:01
Jag sitter en hel del i rödljusköer och då kan man obehindrat passa på att kolla in omgivningen. Jag skulle gärna tjuvlyssna också. För var och varannan kvinna bakom ratten där intill mig sitter och diggar. Helt i sin ensamhet med stereon på hög volym. Hela bilen rister till baskaggarna. Som i måndags vid sextiden på väg österut på Vaksalagatan. Blondin, 35 nånstans, i en gul Focus. Med ett nöjt leende på läpparna sjöng du högt till någon låt med mycket trummor och bas. Som jag försökte känna in vad det var för medryckande bilmusik, utan att lyckas, trots att jag öppnade fönstret till och med?
Men kan sällan känna känslan av frid så tydligt som då. Där inne i bilen, ingen gubbe som tjatar, inga barn som skriker och femton minuter (kanske) helt i harmoni med sin egen harmoni. Jag får spela det jag tycker om, på min stereo. Hur högt jag vill.
Måste nog investera i bättre högtalare så att jag kan njuta mer av friheten.
Bilens rekvisita blir allt viktigare för oss förare. Vi omger oss med justa cd-spelare, GPS (årets julklapp) och dvd för ungarna där bak. Man kan till och med koka kaffe i bilen nu för tiden. Som ett eget litet krypin. Kan ju vara bra när nästa snöstorm tvingar oss att övernatta längs vägrenen.
Bästa finessen är nog annars bilhandsfree. Särskilt för dem som snackar mycket i mobilen måste det vara en befrielse. Bluetooth i kupén och du blir en säkrare förare. Man behöver inte ens ta upp mobilen ur fickan när det ringer. Och tillhör du den lyckliga, musiklyssnande, skaran av kvinnor så sänks stereovolymen automatiskt när telefonen ringer.
Säkerheten blir också allt viktigare för oss bilförare och även här finns en hel del att välja på, om man har råd vill säga. Nästa vecka lanserar Audi sin senaste skapelse inne i konserthuset i Uppsala. Stort jippo förstås. Nya Audi A4 har redan fått en hel del beröm från biltestare. Snygg, funktionell och säker. Och säkerhetsdetaljerna är många, men de flesta kostar extra. En rejäl slant extra, dessutom. Att få fyrhjulsdrift kräver större motorstyrka, och vips blir bilen 110.000 kronor dyrare. Varför det? På äldre modeller går det att kombinera liten motor och driv på alla hjulen. Inbyggd varningsvibrator i ratten kostar 6200, döda vinkel varnare i backspeglarna kostar lika mycket till. Adaptiv farthållare som håller avståndet till framförvarande bil kostar 15.400 kronor. Och så vidare.
Visserligen är en och annan av det nyss uppräknade extrafinesserna kanske onödiga, men säkerhet borde inte vara något tillval.
Kör försiktigt därute.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!