Detta är sjätte versionen av Mini och det verkar inte finnas någon gräns för fantasin hos utvecklarna. Grunden är den samma i alla sex varianterna, men sedan utvecklas specialegenskaperna.
Mini Roadster är en fortsättning på Mini Coupé och i båda varianterna har baksätet skippats helt. Och lika bra är det eftersom baksätet i en vanlig Mini oftast inte går att använda som det är tänkt.
För något år sedan körde jag Cooper S Cabriolet, som hade fyra säten och ett tygtak som drevs med motor. I roadsterutförandet är det två säten, och tygtaket manövreras för hand. Taket är ingen nackdel, eftersom det är så litet och går blixtsnabbt att lägga på plats om det kommer en regnskur. Ytterligare fördel med lilla tygtaket i Roadster är att det inte inkräktar på bagageutrymmet, som erbjuder hela 240 liter.
Precis som i Cooper Cabriolet finns i Roadster en liten märklig mätare intill varvräknaren. Det är ”cabbometern” eller Always Open Timer som den kallas i deras specifikation. Denna mätare håller koll på hur länge du kör med taket nerfällt. Mycket smart – om den inte nollställdes när du tar ur nyckeln!
Men Roadstern ska inte granskas med kritiska ögon ur komfortsynpunkt. Den lockar enbart med sin fantastiska körglädje och sina smarta inredningslösningar. Bara detta med vippströmbrytarna i långa rader som skyddas av små byglar, och den häftigt stora hastighetsmätaren i mitten som är ett signum för Mini.
Bak på bagageluckan sitter en liten spoiler som fälls upp i 80 kilometer i timmen och fälls ner igen vid 60 kilometer. Den kan också skötas manuellt.
Om du tar bilen till affären får du placera dina varor i bagageutrymmet. Bakom stolarna ryms bara en tunn portfölj.
På vägen är detta en härlig upplevelse. En styrning som är suveränt direkt gör att du har bilen helt i din hand. Motorn är en 1,6-liters dubbelturbomatad bensinare som är dockad mot en sexstegad låda. En mycket bra kombination, som gör färden bekväm, men som också kan locka till så kallad sportig körning. Inte i något läge kan du dock komma i närheten av miljöbilskriterierna eftersom förbrukningen landar på 0,6 liter milen.
Den som vill ha en Roadster, men inte är villig att lägga 243 000 kronor kan välja den vanliga Coopern till priset av 209 900 kronor. Det finns en miljödiesel på 143 hästar och en John Cooper Works-version med 211 hästars bensinturbo. Men för den som gillar blås i håret och en flexibel motor som är kul att köra, räcker Cooper S mycket långt.
Mini Cooper S Roadster ªªª
ALLMÄNT
Motor: 4-cylindrig 1,4
litersmotor bensin
Växlar: Manuell, 6
Tjänstevikt: 1 185 kg
Maxlast: 290 kg
Max släpvagnsvikt:
Ej tillåtet
EKONOMI ªªª
Pris: från 243 900 kr
Skatt: 620 kr
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti
SÄKERHET ªªª
3-punktsbälte alla
platser: Ja
Krockkuddar: 4
Aktiva nackskydd: Nej
Antisladd: Ja
MILJÖ ªªª
Bränsleförbrukning:
0,60 l/mil
CO2-utsläpp: 139 g/km
KOMFORT ªªª
Ställbar ratt: Höjd/längd
Bagageutrymme: 240 l
Luftkonditionering: ECC
Styrservo: Elektrisk
PRESTANDA ªªªª
Toppfart: 227 km/t
Effekt: 184 hk vid
5 500 varv/min
Vridmoment: 240 Nm
vid 1 600 varv/min
Acceleration: 0–100 km/t på 7,0 s
HELHETSBETYG: ªªª