Liten blir större
Egentligen klarar man sig långt med en vanlig Skoda Fabia på knappa fyra meter men nu kommer också en kombiversion som är lite drygt fyra meter. Genast blir Sveriges mest sålda småbil än mer användbar. Däremot behövs det inte fler än tre cylindrar och 80 hästar i maskinrummet.
Redig förarplats och bra kvalitetskänsla. En rejäl tillvalslista gör det möjligt att ge småbilen storbilskänsla.
Foto: Rolf Gildenlöw
I stället för att öka hjulbasen för att skapa mera innerutrymmen har Skoda valt att låta bilen växa på höjden.
Och med en bättre sittställning får man också mera utrymmen till annat. Och Fabia Combi slår allt i sin klass i fråga om lastförmåga. Fast det finns förstås inte fler konkurrenter än att man kan räkna dem på ena handens fingrar.
Även i kombiutförande är Fabia en småbil, det är ofrånkomligt. Ska du släpa med dig riktigt mycket ska du i stället välja Skoda Roomster, som i grunden är just en Fabia. I alla fall fram till B-stolpen. Därbakom har den sedan försetts med en rejäl "ryggsäck". Den rymmer därför omkring 300 liter mer än Fabia Combi.
Fem olika motoralternativ finns det att välja mellan; bensindrivna på 70 hk, 85 hk och 105 hk, plus två dieslar på 80 respektive 105 hk. Den stora dieseln är råstark men faktum är att den mindre ändå är min favorit. Det skrev jag också redan vid provkörningen av vanliga Fabia. Bara tre cylindrar men de jobbar som sjutton. Så den är faktiskt starkare än sina hätskraftstinnare bensinsyskon. För det är ju vridmomentet du känner när du trampar på gasen, inte hästarna.
Och bäst av allt - du kör närmare 100 mil på en full tank.
När den här motorn sitter i VW Polo klarar den miljöklassgränsen på 120 gram koldioxid per kilometer och får därmed statliga subventioner. Men i Fabian släpper samma motor ut 127 gram - adjöss med 10 000 kronor i rabatt alltså. Men håll ut. I vår kommer en nedbantad version som bara släpper ut 110 gram per kilometer.
Skoda i Sverige har jobbat hårt med att popularisera kombiversionen av "gamla" Fabia. Bilköparna i den här klassen är inte vana vid kombibilar. Problemet var bara att även andra marknader upptäckte fördelarna med en kombi och i våras tog bilarna slut. Men nu ställer fabriken om produktionen och ökar andelen kombi varför den svenske importören räknar med att Fabia Combi ska bli bästsäljaren. Kanske uppåt 60 procent av Fabia-registreringarna.
Nya Fabia Combi är välutrustad redan i standardutförande, rullar tyst och är konsekvent i sitt uppträdande på vägen. Efter den första provkörningen är det bara en sak som orsakar dåliga vibrationer - kunden måste betala extra för att få ett lastförskjutningsnät! Det ska förstås vara standard i en kombibil eftersom det är en trafiksäkerhetsdetalj.
FAKTA
Skoda Fabia Combi 1,4 TDI
Motor: 3-cylindrig tvärställd dieselmotor med direktinsprutning, 1 422 cc, enkel överliggande kamaxel, två ventiler per cylinder, turbo. Effekt 80 hk (59 kW) vid 4 000 varv/min, vridmoment 195 Nm vid 2 200 varv/min.
Chassi: Framhjulsdriven, framvagn med fjäderben, torsionsaxel bak med triangellänkar och skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med elservo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 424, bredd 164, höjd 154, axelavstånd 246 cm. Tjänstevikt 1 250 kg. Maxlast 415 kg. Bagage 480-1 460 liter. Släpvagnsvikt 1 000 kg.
Skoda Fabia Combi 1,4 TDI
Motor: 3-cylindrig tvärställd dieselmotor med direktinsprutning, 1 422 cc, enkel överliggande kamaxel, två ventiler per cylinder, turbo. Effekt 80 hk (59 kW) vid 4 000 varv/min, vridmoment 195 Nm vid 2 200 varv/min.
Chassi: Framhjulsdriven, framvagn med fjäderben, torsionsaxel bak med triangellänkar och skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med elservo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 424, bredd 164, höjd 154, axelavstånd 246 cm. Tjänstevikt 1 250 kg. Maxlast 415 kg. Bagage 480-1 460 liter. Släpvagnsvikt 1 000 kg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!