Lite mera miljöbil

Ännu lite snålare. Ännu lite mer miljöbil. Och ännu lite mer europeisk. Sen i våras tillverkas nämligen Hyundai i20 i Izmit, Turkiet.

Foto: Rolf Gildenlöw

Motor2010-08-21 12:00

Hyundai i20 skapades visserligen i Europa, men tillverkades till en början i Indien. Numera skruvas den dock ihop i Izmit i Turkiet. Lillebror i10 är fortfarande en indisk produkt medan storebror i30 härom året flyttades från Sydkorea till en sprillans ny fabrik i Tjeckien.

Av modellbeteckningen framgår det att i20 är mindre än storsäljaren i30 och större än mikrobilen i10. Föregångaren hette Getz och nådde 12 000 köpare under sex år i Sverige.

Hyundais i20-modell har uppgraderats med bland annat mer bränsleeffektiva bensinmotorer, som därmed blivit både snålare och mindre miljöförstörande. Nu klarar även den bensinmatade 1,2-litersmotorn på 78 hästar den svenska miljöbilsgränsen. I vår provbil sitter dock den 1,4-litersdiesel, som redan tidigare med god marginal, gjorde det här till en miljöbil. Det är det klart bästa motorvalet - under förutsättning att man tycker det är värt 20 000 kronor extra. Att försöka hämta hem merkostnaden i form av lägre bränsleförbrukning är dock lönlöst.

Hyundai investerade 80 miljoner euro på att flytta produktionen från Indien till Turkiet. Där började man bygga femdörrars Hyundai i20 i maj och samtidigt gjordes en mängd smärre uppgraderingar av modellen. Även utrustningsnivån är nu ett snäpp högre.

Kvalitetskänslan var bra redan vid lanseringen i fjol och Hyundai klättrar stadigt på listorna runt om i världen när det gäller kvalitetsindex. I Sverige ligger märket på tredje plats.

Jämfört med föregångaren Getz är Hyundai i20 i princip bättre i allt och med tanke på bilens blygsamma format åker man överraskande komfortabelt. Bilen är också relativt rolig att köra även om den sanne bilentusiasten nog inte tillhör märkets målgrupp. Hyundai i20 är snarare bilen som tar dig från A till B på ett billigt och tillförlitligt sätt. Därför kan den lite väl tuffa chassisättning te sig aningen malplacerad. Och skapa onödigt mycket vägbuller.

Bilarna med bensinmotor har en femstegad växellåda medan dieseln har sex växlar. Bensinaren kan kombineras med en automatväxellåda, vilket inte finns till dieselmodellen. Den har däremot så kallad e-Sense som standard, vilket är desamma som start/stopp. Motorn slocknar alltså när du stannar vid exempelvis ett rödljus och trycker ner kopplingspedalen. När bilen i höstas krocktestades av Euro NCAP fick den fem stjärnor.

Hyundai i20 1,4 CRDi

BETYG: Tre av fem fyrar
RESULTAT: 38 av 50 poäng

ALLMÄNT 7 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg): 1 310
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg): 1 100/1 100
Drivning: Fram
Växlar: M6
Cylindrar/volym/bränsle: 4/1 396/Diesel
Maxlast (kg): 334

PRESTANDA 5 av 8 poäng
Effekt (hk): 90
Vridmoment (Nm/varv): 220/1 750
0-100 km/t på (sek): 13,5
Vändcirkel (m): 10,4

KOMFORT 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak: 60/40
Ställbar ratt: Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter): 295/1 060
Luftkonditionering: AC
Styrservo: Elektrisk

SÄKERHET 8 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser: Ja
Krockkuddar/krockgardiner: 6
Fästen barnstol: Isofix
Antisladdsystem: Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak): Ja/Nej

MILJÖ 4 av 4 poäng
CO2 (gr/km): 109
Bränsleförbrukning (l/100 km): 4,2

EKONOMI 6 av 8 poäng
Pris på gatan (kr): 159 900
Skatt (kr): 1 559
Serviceintervaller (mil/år): 1 500/1
Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd): 3/3/12

RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat): 6 429
Strålkastarglas (kr/insats): 2 802

PLUS
Låga driftskostnader. Bra garantier.

MINUS
Lite väl dyr. Aningen bullrig. Inga strålkastarrengörare.

TRE AV DE VASSASTE KONKURRENTERNA

Skoda Fabia 1,4 TDI Greenline
149 000 kronor.
Klassledare. Samma förbrukning och samma utsläpp som Hyundai i20.

Peugeot 207 1,6 HDi
153 900 kronor.
Större och starkare motor. Klarar miljöbilsgränsen precis. Körglad.

Toyota Yaris 1,4 D-4D
166 940 kronor.
Nästan samma prestanda och förbrukning som i20, men dyrare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!