SMHI har en hel kader av meteorologer som arbetar med halkprognoser under höst och vinter. Orsaken är helt enkelt att det är knepiga grejer.
– Halkprognoser är bland det svåraste som finns att göra. Det är så många faktorer som påverkar, säger Madeleine Granlund, meteorolog som arbetar med just den typen av prognoser.
Det finns två tillfällen då riskerna för halka är som störst – och då det är som svårast att vara exakt i prognoserna. Och, med andra ord, läge att se upp och ta det lugnt i trafiken.
Först och främst handlar det om när temperaturen pendlar runt nollan.
– Där tycker jag att många tar alldeles för lätt på riskerna. Man ser på termometern att det är några plusgrader och tänker att det är lugnt. Men problemet är att temperaturen i luften och på vägbanans yta inte är samma sak. Och det är den senare som är viktigast, säger Granlund.
– Själv brukar jag tänka att det finns risk för halka innan termometern visar noll, ibland redan vid fyra till fem grader i luften.
Ett annat exempel är när det har varit kallt väder en längre tid och det snabbt blir omslag i vädret. Kylan har lagrats i marken och temperaturen i vägbanan hänger inte med när det plötsligt blir milt.
– Risken är stor att ett tunt lager frost bildas på vägbanan med blixthalka som följd.
Risker uppstår också när vädret slår om åt andra hållet, från milt och fuktigt till kallare. Det kan hända snabbt när molntäcket spricker upp och himlen blir klar. Värmen på vägbanan avges snabbt utan att ny värme tillförs, temperaturen sjunker och vätan på vägbanan kan bli till frost eller is.
Faktorer du bör ha koll på
Temperaturer runt noll
Risken för halka finns redan innan lufttemperaturen når ned till nollan. Vägbanan kan vara kallare än luften, med frosthalka som följd.
Stora temperaturskiftningar
När det snabbt går från mycket kallt till milt är risken för halka alltid stor.
Broar
Broar kyls ned mycket snabbare än den vanliga vägbanan eftersom det inte finns någon mark under som bevarat värmen.
Skog eller öppen mark
Omges vägen av skog är antagligen vägbanans temperatur lite högre än om den omges av åkrar eller öppna fält. Skogen fungerar som isolering.
Vattendrag
Om vägen går alldeles vid en sjö eller ett vattendrag kan frosthalka uppstå när fukt från vattnet möter den kallare vägbanan.
Himlen
Vägförhållandena kan förändras dramatiskt när molntäcket spricker upp och luften snabbt blir kallare.