Lista: Sämsta bilarna i världen

Struliga, rostbenägna – till och med livsfarliga. Genom åren har det tillverkats många undermåliga bilmodeller. Och faktum är att det fortfarande sker. Här är några av världens sämsta bilar.

Tjeckoslovakiska Skoda 120 L hade olika problem. När den välte i svensk tv 1978 var den svenska marknaden mer eller mindre körd.

Tjeckoslovakiska Skoda 120 L hade olika problem. När den välte i svensk tv 1978 var den svenska marknaden mer eller mindre körd.

Foto: Pawel Pszczola/Adobe Stock

Motor2017-12-09 12:00

Det är mycket som kan gå fel när ett fordon ska bli till. Och det har det också gjort. Bilhistorien är full av fiaskon, motgångar och floppar. Vissa åk har haft odugliga motorer eller kass växellåda, medan andra vinglat av vägen eller rostat sönder på nolltid.

En av de farligaste konstruktionerna var 1970-talets Ford Pinto. Den började nämligen brinna om den blev påkörd bakifrån. Biltillverkaren hade haft för bråttom när man konstruerade modellen – och placerat bensintanken för nära stötfångaren.

Inte heller försöket att skapa en brittisk sportvagn föll väl ut. Triumph TR7 brottades med kokande kraftkällor, brustna kamremmar och strejkande oljepumpar. Det hände till och med att bakaxeln hoppade loss.

Det är dock inte enbart äldre fordon som är undermåliga. Ett par nya exempel är Mercedes-Benz CLA, som visar låg tillförlitlighet och har kallats för ”det svarta fåret i Mercedes-familjen”, och Cadillac Escalade, som är stötig och klumpig på vägen och drar nära nog 1,8 liter per mil.

Å andra sidan är smaken som baken. En ägare kan uppleva en bilmodell som undermålig, medan en annan kan tycka att lite egenheter bara skapar karaktär. Och förhöjer kärrans charm. (TT)

SEX GAMLABILAR MED USELT RYKTE

Dymaxion, 1933. Amerikanen Fuller ville bygga ett fordon som både kunde köras och flygas. Dymaxion hade tre hjul, såg ut som en zeppelinare och var extremt ostadig. Efter en dödlig krasch var allt över.

Edsel, 1958. Ett av bilvärldens största fiaskon. Den stressades fram, var rekorddyr att utveckla och led av kvalitetsproblem. Många avskräcktes av att kylaren påminde om en kvinnas könsorgan.

Ford Pinto, 1971. Började brinna om den blev påkörd bakifrån.

Skoda 105/120, 1976. Den hade en klen motor, många småfel och en haltande kvalitet. Efter att modellen välte i låg fart vid ett test i tv-programmet ”Trafikmagasinet” ville få svenskar köpa den.

Volvo 480, 1985. Volvo hade bråttom och lanserade sin kompaktbil väl snabbt. Barnsjukdomarna var många och både färddator och elektronik krånglade. Motorn var klen och produktionen kom inte igång i tid.

Yugo 1987. Serbiska Yugo GV har ett rykte om sig att vara rakt igenom usel. Den eluppvärmda bakrutan sades vara till för att värma förarens händer när fordonet puttades fram på vägen.

TIO SÄMSTA BILARNA 2017

Varje år låter den amerikanska bilorganisationen Consumer Reports cirka 60 nya bilar genomgå rigorösa tester och genomför även omfattande kundundersökningar. Tidigare i år kom organisationen fram till att detta är de tio sämsta bilarna:

Mitsubishi Mirage (Space Star). Dåliga vägegenskaper och snål interiör.

Mitsubishi i-MiEV. Undermålig acceleration och komfort, bristande köregenskaper.

Fiat 500L. Inte fullt godkänt krocktest. Missnöjda kunder.

Chrysler 200. Trög automatlåda. Trångt baksäte, usel bakåtsikt.

Toyota Tacoma. Sämst bland små pickuper. Skumpig under körning. Obekväm kupé.

Dodge Journey (Fiat Freemont). Trång kupé som dessutom släpper in ljud utifrån, inte krocksäker.

Mercedes-Benz CLA. Snygg på ytan, men insidan är trång och åkturen stenhård.

Maserati Ghibli. Bullrig, törstig motor och jobbig växelspak.

Land Rover Discovery Sport. Osportig med allt annat än förfinad körning. Törstig.

Cadillac Escalade. Stötig, klumpig och törstig. Dyr.

Källa: Consumer Reports

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!