För den som vill bygga en helt egen bil väntar ett digert arbete, men Sverige är faktiskt ett av få länder i världen som tillåter att man gör just det. Gör man det rätt och följer de regler och kontrollsystem som finns så kan man faktiskt bygga sitt eget fordon ända från grunden. Den som går i sådana tankar gör klokt i att börja med att skaffa sig den ideella organisationen Sveriges fordonbyggares riksorganisations (SFRO) nya bygghandbok. Det är en 250 sidor tjock, mycket detaljerad manual över hur man ska - och inte ska - göra.
I Sverige görs skillnad mellan ombyggt och ändrat fordon. Regelverket för dem skiljer sig kraftigt. Ombyggda fordon kontrolleras av SFRO. Sedan kontrollerar Bilprovningen främst att SFRO:s dokumentation stämmer med hur bilen faktiskt ser ut. Ändrat fordon kontrolleras bara av Bilprovningen.
- Det vanligaste misstaget folk gör är att underskatta vad som behövs för att fordonet ska räknas som ombyggt. Det räcker inte att byta hjul, fjädring och trimma motorn, säger Peter Ekman på Bilprovningen.
- Man måste ändra betydligt fler saker, exempelvis byta motor, växellåda, bakaxeln och hela bromssystemet. Är det mindre än så är fordonet bara ändrat i våra ögon.
För ett ändrat fordon är reglerna inte speciellt generösa. Bilen ska klara precis samma krav som ställs på originalet. Man får till exempel ändra fjädringen, men bara så länge man håller sig till samma sort. Om det är hydraulisk fjädring på originalbilen får man byta till annan hydraulisk fjädring, men inte till luft- eller spiralfjädring. Spoilerpaket får man sätta på, men inte vilka som helst. Det får inte finnas några skarpa kanter. Vinge som sticker upp från bakluckan är i princip förbjuden. Likaså är det förbjudet med färgat neonljus som lyser under bilen.
- Vi har ärligt talat sällan problem med vare sig ombyggda eller ändrade fordon på Bilprovningen. De flesta har ändå bra koll på reglerna, och de som vill bryta dem anpassar sitt fordon för att klara besiktningen, säger Ekman.
- De plockar bort de saker som är olagliga innan de kommer till oss, och bygger på dem igen sedan. De bilar som byggs för att användas vid illegal streetracing ser vi nog inte ens röken av.