Landrover Freelander 2 TD 4
Nya Land Rover Freelander 2 byggs på samma arkitektur som Volvos nya crossover XC60. Men svensken kan du inte köpa förrän 2009. Freelander finns däremot i butikerna redan i mars. Och äntligen har Freelander blivit en riktig Land Rover.
Foto: ROLF GILDENLÖW
När BMW köpte Land Rover var avsikten att bygga den nya generationen Freelander på samma arkitektur som nya BMW X3, men tyskarna fi ck som bekant kalla fötter och paniksålde både Rover och Land Rover.
Personbilarna hamnade i kinesisk ägo medan Land Rover ägs av Ford Motor Company.
Så nu får i stället Volvo spela BMW:s roll i det här samprojektet. Volvo XC60 blir gatubilen medan Freelander blir skogsmullen. Alltså ska man inte förvänta sig att XC60 blir lika kompetent i terrängen som nya Freelander. För kompetent är den - helt enkelt bäst i klassen. Men det är med hjälp av svensk teknik från Haldex.
Drivkällan är också svensk, om man väljer bensinmotor. Den raka sexan har utvecklats av Volvo i Skövde men tillverkas i Storbritannien. Väljer man diesel så får man däremot en fransk 2,2-litersmotor från Peugeot-Citroën. Fast även den plockas ihop i England.
Däremot tillverkas inte Freelander i Land Rovers legendariska fabrik i Solihull utan i Halewood, där Jaguar också skruvar ihop sin X-Type.
Kvalitetskänslan är av en helt annan klass än i gamla Freelander och förhoppningsvis är det inte bara en känsla. Ska man hitta nya kunder kan man inte längre förlita sig på de gamla Land Roverfantaster som tycker att bilens charm ligger just i det faktum att ekipaget består av 10 000 delar som färdas i tät formation.
Fyrhjulsdrivningssystemet arbetar hela tiden via en Haldexkoppling som är förspänd för att bakhjulen alltid ska ha minst 50 Nm drivmoment. Alltihop styrs elektroniskt via Terrain Response, som innehåller fyra lägen: grus och snö, sand, lera och vanlig väg.
Antisladdsystem är standard liksom HDC (nedförsbackekontroll), som bromsar bilen automatiskt i branta och hala nedförsbackar. Dessutom är antivältsystemet RDC, som första gången lanserades i Volvo XC90, standard. GRC (gradient release control) är en annan fi ness, som släpper parkeringsbromsen gradvis och därmed förhindrar bilen att rulla baklänges vid start i backe.
Jag kör nya Freelander med det franska dieselalternativet under huven och sanningen är väl att den maskinen inte känns så sofi stikerad som man blivit bortskämd med från franska PSA. Tänk om man i stället kunnat få Volvos dieselfemma.
Till en början fi nns dieseln endast i kombination med manuell sexstegad låda men automat kommer och kan vara värd att vänta på.
Nya Land Rover Freelander är dyr (442 400 kr med svensk sexa). Avsevärt dyrare än föregångaren och mycket dyrare än kungen i klassen, Honda CR-V. Lika dyr som nya Toyota RAV4 och nästan lika dyr som BMW X3.
Men så är den bättre än hela gänget - men bara om man ger sig ut i terrängen. På vanlig väg, vare sig det är vinterväg eller dålig skogsväg, är den knappast värd merkostnaden.
Nu är Freelander 2 visserligen duktig också på landsväg och betydligt stabilare och mer komfortabel än föregångaren, men den klår varken tyskar eller japaner i den grenen. Förmodligen inte heller kommande Volvo XC60.
Utseendemässigt har engelsmännen lyckats över förväntan. Ingen kan ta miste på att detta är en Land Rover. Bara det är värt en slant extra.
LANDROVER FREELANDER 2 TD 4
Pris: 343 400 kronor.
Motor: 4-cylindrig tvärställd rak dieselmotor med common rail, 2 179 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Turbo. Effekt 160 hk (118 kW) vid 4 000 varv/min, vridmoment 400 Nm vid 2 000 varv/min.
Bränsleförbrukning: 7,5 l/100 km.
Miljöklass: Euro4 (CO2 194 g/km).
Chassi: Fyrhjulsdriven. Framvagn med fjäderben, multilänk bak med skruvfjädring, kuggstångsstyrning med el-servo, skivbromssar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 450, bredd 191, höjd 174, axelavstånd 266, markfrigång 22 cm. Tjänstevikt 1 770 kg. Maxlast 550 kg. Bagage 755-1 670 liter. Släpvagnsvikt 2 000 kg.
Konkurrenter i klassen:
Toyota RAV4 2,2 D-4D: 341 000 kr
BMW X3 2,0d: 354 000 kr
Jeep Cherokee 2,8 CRD: 291 900 kr
Honda CR-V 2,2 CTDI: 279 900 kr
Pris: 343 400 kronor.
Motor: 4-cylindrig tvärställd rak dieselmotor med common rail, 2 179 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Turbo. Effekt 160 hk (118 kW) vid 4 000 varv/min, vridmoment 400 Nm vid 2 000 varv/min.
Bränsleförbrukning: 7,5 l/100 km.
Miljöklass: Euro4 (CO2 194 g/km).
Chassi: Fyrhjulsdriven. Framvagn med fjäderben, multilänk bak med skruvfjädring, kuggstångsstyrning med el-servo, skivbromssar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 450, bredd 191, höjd 174, axelavstånd 266, markfrigång 22 cm. Tjänstevikt 1 770 kg. Maxlast 550 kg. Bagage 755-1 670 liter. Släpvagnsvikt 2 000 kg.
Konkurrenter i klassen:
Toyota RAV4 2,2 D-4D: 341 000 kr
BMW X3 2,0d: 354 000 kr
Jeep Cherokee 2,8 CRD: 291 900 kr
Honda CR-V 2,2 CTDI: 279 900 kr
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!