Kul snåljåp med råstyrka

UNT PROVKÖR: Kampen mot törstiga bilar och höga koldioxidutsläpp fortsätter hos bilbyggarna. BMW ligger långt fram, särskilt med 320d Efficient Dynamics Edition.

Håkan Lundh

Håkan Lundh

Foto:

Motor2011-04-09 11:56

Det är något visst med bakhjulsdrift. När min privata lilla framhjulsdrivna med dubbar i däcken kanar på tvären i ishala rondeller följer BMW:n snällt mina rattrörelser, och rundar rondellen, snyggt, tryggt och odramatiskt.
Dramatik kan man få ändå om man vill, bakhjulsdrift är alltid underhållande.
Men nu ska det ju inte främst handla om underhållning utan om snåldrift. Den här bilen är något av en milstolpe hos BMW, en vrålsnål diesel som drar 0,41 liter milen och har ett koldioxidutsläpp på 109 gram per kilometer.

Det går inte att missa att det sitter en diesel i bilen, de 163 turboladdade hästarna knackar igång ganska ljudligt. Visserligen blir det tystare när de har fått gå sig varma, men riktigt tyst blir det inte, för buller från vägen letar sig in i kupén.
Om det nu beror på kombinationen lättrullande däck och vass asfalt är svårt att säga, men onödigt bullrigt är det.
Men snålt går det, främst tack vare flera effektiva lösningar från Efficient Dynamics-programmet. Dessutom har BMW sänkt chassit och satt dit speciella aerodynamiska fälgar, allt för att få ned luftmotståndet - och därmed sänka förbrukningen.

Jämfört med den vanliga motorn i 320d har den här något färre hästar, 163 i stället för 184, men vridmomentet är 10 Newtonmeter högre, 360, än i grundmotorn. Det gör den ruggigt stark. Jag kör om vad som helst i vilka backar som helst utan att behöva hämta mer ax från lägre växlar.
Växellådan är för övrigt manuell och har sex växlar. Fungerar oklanderligt. Utom när jag ska lägga i backen. Nu är det inte BMW:s fel utan mitt, jag fixar helt enkelt inte att lägga i backen med en hand, jag får ta till dubbelhandsfattning. Jag vet om att jag inte är kompatibel med backen i BMW:s bilar, men ibland glömmer jag bort det och sitter där och rycker.

Min bil är extrautrustad med en del praktiska och sköna tillval, som till exempel sportstolar, parkeringssensor, xenonstrålkastare och taklucka i glas. Samt värme i ratten!
Tycker ni att det låter onödigt? Det tycker inte jag, speciellt inte som jag denna vargavinter fått lägga mina iskalla händer på en varm och skön ratt. Tänk vad praktiskt att slippa fibbla av och på med handskarna för att komma åt alla knappar.
Jag trivs bra i den här bilen, jag sitter bra och hittar lätt alla knappar och vred. Det är snyggt och städat och propert i kupén. Och så är den ju jättekul att köra.
Och extra kul blir det med tanke på förbrukning och utsläpp.

BMW 320d Efficient Dynamics Edition

ALLMÄNT
Motor: 4-cylindrig turbodiesel
Växlar: Manuell, 6
Tjänstevikt: 1 495 kg
Maxlast: 520 kg
Max släpvagnsvikt: -

EKONOMI
Betyg: 3
Pris: Från 309 500 kr (testbil 381 600 kr)
Skatt: Skattebefriad i 5 år, därefter 1 168 kr
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti

SÄKERHET
Betyg: 3
3-punktsbälte alla platser: Ja
Krockkuddar: 6
Aktiva nackskydd: Fram
Antisladd: Ja

MILJÖ
Betyg: 4
Bränsleförbrukning: 0,41 l/mil
Co2-utsläpp: 109 g/km

KOMFORT
Betyg: 3
Ställbar ratt: Höjd/längd
Bagageutrymme: 460 liter
Luftkonditionering: AC
Styrservo: hydraulisk

PRESTANDA
Betyg: 4
Toppfart: 228 km/tim
Effekt: 163 hk vid 3 250-4 200 varv/min
Vridmoment: 380 Nm vid 1 900-2 750 varv/min
Acceleration: 0-100 km/t på 8 sek

HELHETSBETYG: 3

PLUS
Väldigt stark, skön och kul att köra, snål förbrukning och bra utsläppsvärden.

MINUS
Dyr, och väldigt trångt vid bältesfästet. Finns inte som kombi eller med dragkrok.

TRE VASSA KONKURRENTER
Audi A4, 2,0 TDIe
136 hk. 295 800 kr. CO2-utsläpp: 119 g/km.
Prismässigt i nivå med BMW:n, men inte lika snabb och snål.

VW Passat 1,6 Blue Motion Technology
105 hk. 248 500 kr. CO2-utsläpp: 109 g/km
Den nya Passaten som visades i Genève blir en tuff konkurrent.

Volvo S40 1,6 Drive
115 hk. 240 900 kronor. CO2-utsläpp: 104 g/km
Superlåg förbrukning och utsläpp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!