Kudden - ingen mjuk fråga för Volvo

KRÖNIKA. När jag för några år sedan skulle välja familjebil stod det till slut mellan Opel Vectra kombi och Volvo V70. Jag hade själv skrivit ett duelltest mellan just dessa bilar och dömt Opeln till segrare efersom den var rymligare och mer praktisk på ett antal avgörande punkter.

Eric Lund är chefredaktör för tidningen Automobil

Eric Lund är chefredaktör för tidningen Automobil

Foto:

Motor2007-06-07 00:00
Ändå föll valet till slut på Volvon för min egen del. Skälen var flera, men det kanske enskilt starkaste var möjligheten att beställa bilen helt utan krockkudde på främre passagerarplatsen. Volvo hade visserligen redan då (hösten 2004) infört avstängning med nyckel som tillval, men med vetskap att kudden höger fram är den minst nödvändiga i bilen och att skadan om den utlöser framför en barnstol är fatal gjorde valet enkelt.

Nu har Volvo lanserat en ny generation bilar i stora klassen (inleddes med S80 förra året och följs upp med nya V70 samt XC70 i år) och därmed har den sista bastionen i krockkuddefrågan fallit. Det går inte längre att få sin Volvo utan kudde på passagerarplatsen.
"Krockkudden är en integrerad del av bilens hela säkerhetssystem", försvarar sig Volvo. Men ATT krockkudden finns framför en vuxen person i passagerarsätet kan rimligen inte vara lika angeläget som att den INTE utlöser om en barnstol sitter lutad mot instrumentpanelen. Det är nämligen långt till islagsytan för en vuxen person i högersätet, jämfört med föraren som behöver krockkuddens hjälp att inte slå ihjäl sig mot ratten.

Däremot blir värdena i ett krocktest förstås något sämre för passageraren om krockkudde saknas och där tror jag vi har den huvudsakliga förklaringen. Volvo har helt enkelt inte råd att missa viktiga poäng i EuroNCAP:s krocktester - därtill är genomslaget för dessa bilsäkerhetens stickprov alltför stort. Att utvecklingen därmed riskerar att gå stick i stäv med barnens säkerhet väger konstigt nog inte lika tungt eftersom barn i bakåtvänd barnstol i framsätet är en angelägenhet nästa bara i Sverige.
Det här resonemanget kan synas djupt orättvist. Volvo är utan tvivel ett av de bilföretag som lägger allra störst vikt vid barns säkerhet och som lägger stora resurser för att utveckla sina bilar i rätt riktning.

Men just därför är det så synd att Volvo inte bara tar bort möjligheten att beställa bilen utan krockkudde höger fram - utan dessutom gör nyckelavstängningen till extraval. Kostnaden är förvisso inte stor - 500 kronor - men många nya Volvo kommer att lämna försäljningshallarna utan det viktiga krysset i tillvalslistan.
Därmed gäller det i framtiden för barnfamiljer att se upp vid köp av begagnad Volvo - har den urkopplingsbar krockkudde eller inte?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!