Kraftfull och mångsidig? Absolut.

KTM 990 Adventure S passar för så gott som alla underlag.Men är samtidigt rå, brutal och spartansk.

Både den lilla analoga varvräknare och den digitala hastighetsmätaren lyser förstås i bjärt orange, färgen som blivit ett av KTM:s kännetecken.

Både den lilla analoga varvräknare och den digitala hastighetsmätaren lyser förstås i bjärt orange, färgen som blivit ett av KTM:s kännetecken.

Foto: Christer Olofsson

Motor2008-10-08 00:00
Det är inte ofta det händer. Att en motorcykel som fungerar alldeles utmärkt på asfalt känns så pass betryggande att jag får lust att ge mig ut i naturen med den. Men KTM 990 Adventure S är något så ovanligt som en stor allroundmaskin som trivs lika bra på nästan vilket underlag som helst.
På grus går det att sladda sig genom kurvorna och när vägen tar slut är det bara att fortsätta. Jag dundrar över grenar, håligheter och stenbumlingar och det är bara när jag kör fast som det märks att motorcykeln är alldeles för tung för riktiga offroadäventyr. Att baxa på de cirka 230 fulltankade kilona i terräng är en mardröm. För ändamålet borde också däcken vara av grövre kaliber men så är också hela bygget en listig fusion av två världar.

När Adventure lanserades för drygt tre år sedan var den KTM:s allra första landsvägsmaskin. Som förebild stod den österrikiska fabrikens egen 950 Rally som vunnit det stenhårda Dakar-rallyt. Nu liksom då tillverkas modellen i två olika utföranden, där den vanliga Adventure gjorts mer landsvägsanpassad med (urkopplingsbara) ABS-bromsar från Brembo medan S-modellen fått högre sitthöjd och 35 millimeter längre fjädringsväg. Men någon enorm skillnad är det inte.
Under 2006 växte den kraftfulla v-twinnen från 942 till 999 kubik genom större borrning och ökad slaglängd. Motorn har också försetts med bränsleinsprutning samtidigt som blinkers och baklykta fått en ansiktslyftning.
Som väntat sticker den blåa och brandgula maskinen kvickt iväg på asfalt. Den bjuder på en häftig acceleration, klarar omkörningar hur smidigt som helst och låter sig villigt läggas ned i skarpa kurvor. Fjädringen sväljer enkelt alla ojämnheter och bromsarna är mycket effektiva.

Den största skillnaden jämfört med föregångaren är bränsleinsprutningen från Keihin. Gasresponsen är snabbare och maskinen något rappare men samtidigt mer lynnig och okontrollerad. Gången är ryckig, särskilt vid gaspådrag efter motorbromsning, och hackar ibland så mycket att jag undrar om grejorna verkligen är rätt inställda. Å andra sidan är det här en rå och brutal motorcykel där styrkan hela tiden ligger på lur. Kort sagt fjäskar en Adventure inte för någon vilket ger högst personliga egenskaper.
Det märks även på den spartanska förarmiljön med en analog liten varvräknare och en digital hastighetsmätare. Båda två lyser förstås i bjärt orange, färgen som blivit ett av märkets kännetecken. Inte heller låter KTM bågen anpassa sig till kortväxta förare. S-modellens sitthöjd på 895 millimeter är väl tilltaget även för mina långa ben och det är inte alltid jag kan nå ned till marken.

Hur som helst är KTM 990 Adventure S en sällsynt lyckad kombination av olika egenskaper. Det är en maskin med låg tyngdpunkt som fungerar lika bra på motorväg och kurvig landsväg som på grus och i lättare terräng. Det är det nästan ingen annan som klarar.
Och den som väljer den vanliga modellen får en bekvämare sadel på köpet och kan till och med åka på touring tillsammans med en passagerare. Det är inte illa.
KTM 990 ADVENTURE S

PLUS
Personlig och brutal allroundmodell för alla typer av underlag.

MINUS
Bara för långbenta. Har primitiva och spartanska egenskaper.

Cylindrar/volym (cm3) 2/999
Effekt (hk/varv) 97/8 500
Vridmoment (Nm/varv) 95/6 500
Kompression 11,5:1
Drivning kedja
Växlar 6
Hjulbas (mm) 1570
Torrvikt (kg) 199
Antal exteriöra färger 3
Pris (kr) 123 900

Tre av de vassaste konkurrenterna:
Highland 950 V2 Outback: 119 500 kr. Egensinnig, brutal och mångsidig maskin som är hela 30 kilo lättare.
BMW R 1200GS: 136 300 kr. Lyxåk som går bra på alla underlag och har värmehandtag och ABS-bromsar.
Aprilia ETV 1000 Capo Nord: 114 900 kr. Äventyrsmodell med en v-twin på 98 hästar, ABS-bromsar och 25 literstank.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!