Kompakt kombi ny taxifavorit

Om du brukar åka taxi i Uppsala är chansen stor att du färdats i en Renault Megane Sport Tourer 1,5 dCi. Den har snabbt blivit vanlig hos Uppsala Taxi då det är den enda dieselbilen med automatlåda som klarar luftfartsverkets nya regler för Arlanda.

Taxi-tvillingar. Renaults miljödiesel med automatisk EDC-låda gillas av taxi. Peter Wahlström, Uppsala Taxi, tycker att bilen är smidig i stadstrafik och helt OK att köra.

Taxi-tvillingar. Renaults miljödiesel med automatisk EDC-låda gillas av taxi. Peter Wahlström, Uppsala Taxi, tycker att bilen är smidig i stadstrafik och helt OK att köra.

Foto: Torbjörn Lundgren

Motor2011-10-20 12:57

UNT Motor har flera gånger varit passagerare i de rätt nya taxi-Renaulterna och förundrats över att en så pass liten bil kunnat accepteras av taxi. Men bilen är rätt rymlig för sin storlek, taxi kör gärna diesel och automatisk växellåda är i stort sett ett måste. En dieselbil behöver inte tankas så ofta som exempelvis en gasbil och bränslet finns vid varje mack, vilket inte gäller för fordonsgas. Och från den 1 juli i år gäller nya regler för Arlanda. Om inte taxin är miljöklassad får inte föraren hämta passagerare vid flygplatsen.

Renault Megane Sport Tourer är en rätt så prydlig bil. Lite sportigt stuk om än med lite intetsägande front. Det finns flera motorer att välja på men vill man ha diesel och automatlåda blir det 1,5 dCi FAP 110 EDC som gäller. Namnkrånglet står för en 1 461 cc stor dieselmotor som ger 110 hk/81 kW och 240 Nm i maximalt vridmoment vid 1 750 varv/min. EDC står för den 6-stegade växellådan. Det är inte en konventionell automatlåda utan en växellåda med dubbla kopplingar som växlar automatiskt. Fördelen är att man slipper den vanliga automatlådans energiförluster och spar bränsle. Man sitter bra både fram och bak. Förarmiljön är ok med ett viss tvekan inför fransk teknikglädje.

Meganen är lätt att köra. Växellådan är aningen långsammare än en vanlig automatlåda men inte så att det stör. Motorn är tillräckligt stark vid all slags körning. 0–100 km/tim går på 11,7 sekunder och toppfarten är 190 km/tim. Framför allt är bilen snål. Renault uppger 4,2 l/100 km vid blandad körning. Det klarar den inte men inte långt ifrån. Kvalitetskänslan är lite blandad. Absolut inte premium. En del passningar och skarvar är sisådär och plastmaterialen likaså. Men allt sitter fast, inget skrammel. Som snålgående familjebil är det inget dumt val. Och visar sig bilen hålla för det tuffa taxibruket så kommer Renault kunna plocka många imagepoäng.

Pris från 210 400 kronor. Om du skrotar en tio år gammal bil får du 30 000 kronor i rabatt med giltigt skrotningsintyg. Bilen är skattebefriad i fem år.
PLUS: Bränsleekonomi, bra utrymmen, trivsam.
MINUS: Trist front, kvalitetskänsla, vissa reglage är väl franska.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!