De far runt den lilla racerbanan i god fart och med ett ljud av ilskna bin! Bilarna är små, drygt 150 cm långa och låga. Förarna sitter bara några centimeter ovanför asfalten och är inte så stora de heller.
– Man får börja köra kart när man är sju år gammal, säger Johan Kronståhl som är på Rörken Ring med sina två grabbar. Emil är nio och började för ett år sedan. Han har kört Cadetti till augusti i år då vi köpte Micron åt honom. Nu får lillebror Jonas ta över Cadettin. Han är sju år och har börjat känna sig för lite.
I depån står ett antal pappor och skruvar på små kartar. Ofta har de den på en speciell liten arbetsvagn för att ha vettig arbetshöjd.
– Det blir som en familjehobby, säger Johan Kronståhl. Mammorna är också med, mest ute på tävlingarna.
Just den här dagen är det pappor och deras söner på plats, men annars är det en hel del tjejer som kör gokart. För en oinvigd kan alla olika klasser i karting verka förvirrande men man lär sig snart. Cadetti är den långsammaste karten och för barn mellan sju och nio år. Den har slirkoppling, vilket betyder att den kör iväg när man trycker på gasen. Nästa steg är Micro för åldrarna nio till tolv år. Därefter kommer Mini för elva år och uppåt.
Motorsport brukar vara dyrt, men karting får anses överkomligt.
– Man kan köpa en begagnad kart för några tusen, säger Roger Johansson, Utbildningsansvarig för Karting inom Rasbo MK och själv före detta gokartfarsa med tre söner. Det brukar alltid finnas någon till salu bland klubbmedlemmarna.
– Det dyraste i Emils utrustning är hjälmen, säger Johan Kronståhl. Den kostade 3 000 kronor men det är viktigt att den är bra. Med overall och allt kostade hans utrustning 4 500 kronor och den kan han ha några år.
Eftersom jag själv har en sjuårig son som lystet tittar på de färgglada kartarna undrar jag om det är mycket mekande. Något som inte är min starkaste gren…
– Det är inte så märkvärdigt, säger Johan Kronståhl. Och här ute på banan finns det alltid någon att fråga. Alla är väldigt hjälpsamma. Går du bet på något får du hjälp.
Just gemenskapen är något som de flesta föräldrarna lyfter fram. Plus att barnen lär sig ta hänsyn till varandra, inte minst ute på banan. Ute på tävlingarna träffas familjerna och lever campingliv. Nu är kartingsäsongen i stort sett över för i år men drar igång till våren. Då arrangerar Rasbo MK teorikurs i februari och förarkurs i april. Själv misstänker jag att jag kommer att få spendera en hel del tid på Rörken Ring nästa år, om sonen får som han vill…
BÖRJA MED KARTING?
Alla som skall börja köra kart måste ta licens. I februari arrangerar Rasbo MK teorikurs som omfattar både förälder och barn. Föräldern får funktionärslicens och junioren den teori som krävs för att få ta förarlicens. I april kör man gokartskola på Rörken där nybörjarna får lära sig körning från grunden.
För att få köra på Rörken måste man vara medlem i Rasbo MK. Familjemedlemskap kostar 400 kronor per år. En begagnad kart i klasserna Cadetti, Micro och Mini kan kosta från några tusenlappar. De tre nämnda klasserna har i stort sett samma slags chassi men motorstyrkan skiljer sig åt. Den som är intresserad av att börja med karting kan ta kontakt med Rasbo MK – www.rasbomk.se