Kaffepaus kan förhindra olyckor

Trötthet dödar. Den samlade bedömningen av de undersökningar som gjorts visar att 20 procent av trafikolyckorna i Sverige orsakas av dåsiga förare bakom ratten.

Motor2004-11-24 00:00
— Jag är inte förvånad att man kommit fram till det resultatet med tanke på hur pressat samhälle vi lever i, och att det är tröttande att köra bil, säger Hans Wahlström, trafiksäkerhetsexpert på Vägtrafikinspektionen i Borlänge.
Hans Wahlström menar att många arbetar mycket, tar hand om barn och nämner särskilt att yrkesförare har en pressad arbetssituation.
Att det finns tydliga regler för vila mellan pass, är bara delvis en hjälp för yrkesgruppen, anser han.
— Det gäller ju att personerna verkligen ser till att vila upp sig och återhämtar sig, något som kan vara svårt i ett samhälle där mycket pockar på uppmärksamhet.

Mer forskning
Han menar även att det är tröttande att köra bil.
— Uppgiften ställer krav på föraren. Många blir dessutom sämre bilförare på grund av att de blir uttråkade av motorväg, men det är ett mindre problem.
Vad ska man då göra för att minska antalet olyckor där sömnbrist ligger bakom?
Ökad forskning på området är en metod.
Helena Stigsson har precis börjat på försäkringsbolaget Folksams forskningsavdelning i Stockholm.
— Jag kanske ska börja doktorera om sömn och trafik, säger Helena Stigsson.
Ett stort steg med tanke på att sömn och trafik för några år sedan var en vit fläck i företagets verksamhet.

Datasamling
I dag samarbetar försäkringsbolaget med fyra bilmärken. I cirka 200 000 bilar i Sverige finns svarta lådor monterade från vilka man kan få uppgifter om bilens rörelse före en olycka. Helena Stigsson berättar att företaget har uppgifter från 400 frontalkollisioner i en databas.
— Det går inte att se direkta kopplingar till sömn och olyckor, men datasamlingen kan ge vägledning, säger Helena Stigsson.
Volvo lastvagnar driver ett forskningsprojekt där förarens ögonrörelser registreras. Tappar chauffören koncentrationen ger det ljud- och ljusutslag.
Men det räcker inte med det, enligt Hans Wahlström.
— Arbetsgivaren måste vara tydlig med vad föraren ska vidta för åtgärder om han får indikationer på trötthet, säger han.

Stanna för paus
Vårt förhållningssätt till sömn är komplicerat, vad vi däremot bör göra om vi känner oss trötta vid bilkörning är nästan simpelt.
— De som forskat inom det här området säger att vi kan komma ihåg hur gott vi sovit när vi vaknar, men känslan hur trötta vi var innan vi somnade stannar inte kvar lika länge, förklarar Hans Wahlström.
Inte helt lätt att greppa. Men vad vi själva kan göra vid trötthet under bilfärd går inte att missförstå: stanna bilen för en paus eller svänga förbi en vägkrog och beställa en kopp kaffe.
— Att veva ner rutor och höja volymen på radion hjälper inte, säger Hans Wahlström.
Hur vet du det?
— Torbjörn Åkerstedt, professor på Karolinska institutet i Stockholm, har undersökt frågan och kommit fram till att det som faktiskt hjälper är en paus eller kaffe.

Kvalitetssystem
Vägtrafikinspektionen vill nu göra trafiksäkerhet till en arbetsmiljöfråga. Arbetsgivare och fackförbund måste i högre grad än i dag ta åt sig av forskning och gärna följa försvarets exempel.
— Sedan försvaret införde ett kvalitetssystem för trafiksäkerhet där trötthet var en del har olyckorna minskat med 60 procent, säger Hans Wahlström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!