Ingen fara med äldre vid ratten

Många tror att äldre kör bil dåligt. Men friska äldre kör nyktert, försiktigt och erfaret. De med nedsatta förmågor brukar anpassa körningen genom att ta det lugnt och undvika att köra i mörker, halka och tät trafik.

84-åriga Margit Dahlgren tar bilen till vattengympan. Annars kör hon inte så ofta numera, eftersom hon blir stressad av stadstrafiken.

84-åriga Margit Dahlgren tar bilen till vattengympan. Annars kör hon inte så ofta numera, eftersom hon blir stressad av stadstrafiken.

Foto: Nina Leijonhufvud

Motor2007-10-31 00:01
Generellt utgör äldre bilförare inte någon större fara för sina medtrafikanter än andra. Inte heller löper de högre risk att råka ut för en trafikolycka. Däremot är risken för att skadas eller dö i trafiken större, på grund av fysisk skörhet. Ändå är äldre den enda grupp som nästan lyckades uppnå nollvisionens delmål att halvera antalet trafikdödade på tio år. 1996 avled 70 trafikanter i åldern 65-74 år. 2006 var siffran 36. Även i åldern 75 år och uppåt är minskningen stor, från 96 till 59 trafikdödade.
- Vi spekulerar i att det kan bero på att äldre är friskare nu och att nya bilar har ökad säkerhet med till exempel krockkuddar. Men vi har inte analyserad detta färdigt ännu, säger Per Henriksson, statistiker på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Äldre är underrepresenterade i singelolyckor och olyckor orsakade av alkohol. Överrepresenterade är de bara i korsningsolyckor.
- Det svåraste för äldre förare är komplexa trafiksituationer med flera trafikanter att ta hänsyn till och mycket information att ta in. I korsningar utan trafikljus är det mycket information både från vägmiljö och vägskyltar, säger Selina Mårdh, psykolog och forskare vid VTI.
På äldre dar försämras reaktionsförmågan och avståndsbedömningen, ofta också synen. I regel minskar stresståligheten. För äldre brukar det också vara svårare att koncentrera sig på trafiken om de samtidigt gör något annat, till exempel pratar i mobiltelefonen. Det har också visat sig att äldre brukar göra en sak i taget, bromsar först och växlar sedan ned, vilket gör att de tar mer tid på sig.
Många med ett sjukligt åldrande, till exempel drabbade av hjärnskador efter stroke eller av demens, ska inte köra bil alls.

Satu Heikkinen på VTI forskar om hur kategorin äldre bilförare används i svensk transportpolitik. Hon berättar att man före 1990 talade om äldre bilförare som en enda kategori. Sedan infördes en indelning i friska och sjuka äldre.
- De kognitiva förändringar som är relaterade till åldrande är väldigt individuella, både vad gäller hur förändringarna sker och i vilken ålder de börjar märkas, säger Satu Heikkinen.
De äldres egna perspektiv har hamnat mer i fokus. Nu diskuteras att transportsystem och trafikmiljö ska anpassas till äldre bilförare, i stället för tvärtom. Äldres rörlighet har blivit en central fråga. Värderingar och normer förskjuts när de äldre blir fler och en starkare grupp. Svenska pensionärer blir också allt friskare och i framtiden kommer förmodligen fler äldre att kunna fortsätta köra bil högt upp i åldrarna.
FAKTA
Bilar skulle kunna anpassas till äldre genom:
* en tydlig instrumentpanel utan onödig information,
* de viktigaste och mest använda reglagen placerade högst upp,
* navigeringssystem som väljer en lättkörd rutt med färre och mindre korsningar i stället för snabbaste vägen,
* kollisionsvarningssystem inställda på ett större säkerhetsavstånd.
Det säger Tania Ducik, forskare i ergonomi och fordonsdesign på VTI, som tror att framtidens bilar kanske till och med kan räkna ut när det är säkert att köra ut i en korsning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!