Hybrid som inte imponerar

Volkswagen slår på stort med nya Touareg och lanserar såväl effektivare motorer som hybriddrift och smarta tekniska lösningar. Mest imponerar V6:ans diesel. Hybriden tycker jag mest är en uppvisning av företagets ambitioner och förmåga, då varken pris eller förbrukning lockar.

Foto: Ulla Hasselgren

Motor2010-06-19 11:59

Den klättrar som en bergsget, skrev jag imponerat när den första Touaregen visades i Spanien för cirka sju år sedan. Tyvärr kan jag inte upprepa det nu, inte för att bilen skulle klättra sämre utan för att terrängbanan den här gången var så himla snäll. Terrängpaketet, som än så länge bara finns till "bread-and-butter-motorn", alltså V6 TDI med 240 hästkrafter, är annars tekniskt avancerat. Det har till exempel en mellan- och bakaxel-differential som kan låsas helt, vilket gör det möjligt att klättra i 45 grader. Utan det paketet klarar alla bilarna, via fyrhjulsdrift och Torsen fördelningsdiff, en lutning på 31 grader.

Tekniska finesser: Dagens Touareg är en helt ny bil som blivit 208 kilo lättare och fått flera nya tekniska finesser. Standard är start/stop-system, tillval är bland annat system som filmar omgivningen runt bilen och visar den på skärmen, system som känner av fordon framför och bromsar om inte föraren gör det (förhoppningsvis bättre än Volvos) och döda-vinkeln- samt lämnat-filen-varning. Bilen är ritad av Walter da'Silva och är en typisk folkvagn, i det här fallet en bil för både vägarna och terrängen. På landsväg är den lite gungig, annars väldigt bekväm, rymlig och stark. Den lilla dieseln, V6 TDI, drar bara 0,74 liter per mil, vilket får anses väldigt bra för en så stor och tung bil. Det finns totalt fyra motoralternativ, två dieselar, en bensin och en bensinhybrid, alla med 8-växlad automatlåda.

Inte lika imponerad Inne i stan skulle man kunna tro att hybriden, V6 TSI med 333 hästkrafter, är det bästa valet, men vår utflykt med bilen inne i centrala Florens blir en besvikelse. Förbrukningen visar 1,2 liter per mil, för helt elektriskt går det bara att köra i två kilometer och i max 50 kilometer i timmen. Tittar man på priset, 780 000 kronor, blir det ännu dystrare. Det är drygt 200 000 kronor mer än vad Lexus tar för sin hybrid RX450h. Den stora marknaden för hybriden finns i USA, i Tyskland tror Volkswagen att endast 10 procent av försäljningen kommer att vara en hybrid. Prognosen i Sverige är att 90 procent fördelas ganska lika mellan V6 TDI och hybriden. Där spelar den 40-procentiga hybridrabatten på förmånsvärdet en stor roll och priset är satt därefter förstås. Ja, mycket har hänt på bilfronten sedan den första Touaregen lanserades och visst står sig bilen väl i konkurrensen. Trots det är jag mer svårflörtad i dag och inte fullt lika imponerad som då. Trots att lamporna i fronten bildar ett U när de tänds. U som i Ulla.

VW Touareg V6 TDI CR

RESULTAT: 41 av 50 poäng

ALLMÄNT 8 av 10 poäng

Tjänstevikt (kg) 2 174

Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) 3 500 /750

Drivning Fyrhjulsdrift

Växlar A8

Cylindrar/volym/drivmedel (cm3) 6/2 000/diesel

Maxlast (kg) 686

PRESTANDA 7 av 8 poäng

Effekt (hk) 240

Vridmoment (Nm/varv) 550/2 000

0-100 km/t på (sek) 7,8

Vändcirkel (m) 11,9

KOMFORT 8 av 10 poäng

Fällbart och skjutbart ryggstöd bak 60/40

Ställbar ratt Höjd/längd

Bagageutrymme (lådliter) 580-1 642

Luftkonditionering 2-zons Climatronic

Styrservo Hydraulisk

SÄKERHET 9 av 10 poäng

3-punktsbälte alla platser Ja

Krockkuddar/krockgardiner 4/4 plus knäkrockkudde för förare

Fästen barnstol Isofix bak

Antisladdsystem Ja

Aktiva nackskydd (fram/bak) Ja/Nej

MILJÖ 3 av 4

CO2 (g/km) 195 (199 med terrängpaketet)

Bränsleförbrukning (l/100 km) 7,4 (7,6 med terrängpaketet)

EKONOMI 6 av 8 poäng

Pris på gatan (kr) 475 000

Skatt (kr) 5 622/5 812 med terrängpaketet

Serviceintervaller (mil/år) Flexibelt, dock max 24 månader

Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12

Avgassystem (kr, utom kat) 6 125

Strålkastare (kr, komplett) 3 390

PLUS

Kompetent bil med terrängfärdigheter.

MINUS

Lite gungig på landsväg, tråkig inredning.

Tre av de vassaste konkurrenterna

BMW X5xDrive 30d

529 000 kronor, 245 hästkrafter.

Alert och mäktig med förhållandevis låg förbrukning (0,74 l/mil).

Mercedes ML 300 CDI 4Matic

521 000 kronor, 190 hästkrafter.

Robust och maffig bil med skön växellåda.

Land Rover Discovery4 TDV6 2,7 aut

494 800 kronor, 190 hästkrafter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!