Honda växlar upp

Ny dieselmotor med dubbelturbo och en automatlåda med nio växlar, det är det mest intressanta hos årets upplaga av världens mest sålda suv, Honda CR-V. Men den intelligenta farthållaren verkar lite... korkad.

De huvudsakliga designförändringarna på årets upplaga av Honda CR-V finns i fronten, med nykonstruerade strålkastare, ny grill och nya stötfångaren och hasplåtar.

De huvudsakliga designförändringarna på årets upplaga av Honda CR-V finns i fronten, med nykonstruerade strålkastare, ny grill och nya stötfångaren och hasplåtar.

Foto: Rolf Gildenlöw

Motor2015-12-24 08:16

Mer sofistikerad och med en ökad närvaro på vägen, heter det i Hondas pressmeddelande om uppgraderade CR-V. Visst, säkrare och roligare att köra har bilen definitivt blivit, främst tack vare en bättre styrgeometri, det vill säga sättet den styr på, och aningen större spårvidd. I övrigt handlar det mest om kosmetika.
Och varför ändra på en av världens populäraste stadsjeepar? Bilen var en vinnare redan i fjol - under de första nio månaderna 2014 var CR-V världens mest sålda kompakt-suv.
Höjdpunkterna nu är den nya dieselmotorn på 160 hästar och den niostegade automatväxellådan. Drivlinan är dessutom 65 kilo lättare än fjolårets 2,2-litersdiesel med femväxlad automat. Den nya i-DTEC-motorn ingår i tillverkarens Earth dreams technology-serie och ger mer prestanda till lägre förbrukning och därmed mindre koldioxidutsläpp.
Motorn är försedd med dubbelturbo, en som arbetar vid låga varvtal och en som aktiveras vid högre varvtal. Vid belastning i mellanregistret arbetar båda aggregaten tillsammans. Poängen med fler växlar i den nya automatlådan är att stegningen blir tätare och att motorn då kan arbeta på de mest bränsleeffektiva varvtalen. Dessutom får man en mer linjär acceleration genom växlarna. Den här växellådan går bara att få till 160-hästarsdieseln. Vill man hellre växla manuellt blir bilen 17|000 kronor billigare än den CR-V jag körde.
"Intelligent" farthållning
I och med nya CR-V blir Honda först med vad de kallar "intelligent adaptiv farthållare". Med hjälp av kamera och radar håller systemet inte bara koll på bilarna framför utan också på fordonens placering i andra körfält. Systemet reagerar automatiskt ifall andra kärror plötsligt byter fil och kommer in i den egna bilens körfält.
Fast jag vet inte hur intelligent systemet egentligen är. När trafiken är bufflig kan körningen bli väldigt ryckig. Hur som helst blir tekniken, där autobroms till helt stillastående är en del, standard på samtliga versioner som kommer till Sverige. Det är värt en stjärna i kanten i en tid då en del andra tillverkare tar extra betalt eller bakar in systemet i dyra utrustningspaket.
Trots sportvagnsbetonade 40-profildäck på gigantiska 18-tumsfälgar rullar testbilen överraskande tyst och bekvämt. Ännu tystare och bekvämare lär den bli om den får färdas på de fetare 60-profildäck som den är typgodkänd för. Avigsidan med bättre ljudisolering mot vägljud är att du hör andra oönskade ljud bättre. Vindbrus till exempel.
Man sitter högt och bekvämt, även i det rymliga baksätet, och den lilla växelväljaren är smidig och enkel: välj framåt eller bakåt så ordnar tekniken resten. P-läget har ersatts av en tryckknapp. Jo, det finns ett sportläge också för den som vill köra mer aktivt - och paddlar vid ratten om man vill växla själv.
En bil av dagens dato ska förstås via pekskärm ge åtkomst till allt, från det mer elementära som fordonsinformation och backkamera till musik och trådlös anslutning för smarta mobiler, internetuppkoppling, tv, webbradio, satellitnavigering och mycket mer som jag aldrig hann pillra med. Med den förinstallerade Aha-appen får man tillgång till tusentals radiostationer, nyheter, podcastsändningar och ljudböcker. Vad mer kan man begära?



Honda CR-V i-DTEC 4WD

ALLMÄNT
Motor: Fyrcylindrig 1,6-liters diesel med start/stopp.
Växlar: 9-stegad automat.
Tjänstevikt: 1|761 kg.
Maxlast: 439 kg.
Max släpvagnsvikt: 1|500 kg.
Längd/bredd/höjd: 461/182/168 cm.
EKONOMI
Betyg: 4.
Pris från: 315|900 kronor.
Skatt: 2|563 kronor.
Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskada, 12 års rostskydd.
SÄKERHET
Betyg: 4.
3-punktsbälte alla platser: Ja.
Krockkuddar: 6.
Aktiva nackskydd: Fram.
Antisladd: Ja.
MILJÖ
Betyg: 2.
Bränsleförbrukning: 0,53 l/mil.
CO2-utsläpp: 139 g/km.|
KOMFORT
Betyg: 4.
Ställbar ratt: Höjd/längd.
Bagageutrymme: 589-1|669 liter.
Luftkonditionering: ACC.
Styrservo: Elektromekanisk.
PRESTANDA
Betyg: 3.
Toppfart: 197 km/h.
Effekt: 160 hk vid 4|000 varv/min.
Vridmoment: 350 Nm vid 2|000 varv/min.
Acceleration: 0-100 km/t på 10,0 sekunder.
HELHETSBETYG: 3

PLUS
Kompetent och praktisk var den redan tidigare och när fjärde generationen nu uppdaterats har köregenskaperna klart förbättrats. Bra andrahandsvärde.
MINUS
Dieselversionen kostar 33|000 kronor mer än motsvarande bensinmotormodell. Det krävs många mils körning för att nå break even.


Tre konkurrenter
VW Tiguan TDI 4Motion
316900 kronor.
184 hk. 150 g/km. I Sverige säljs Tiguan enbart med 184-hästars diesel och 7-stegad DSG-växellåda. Starkt andrahandsvärde. Fyrhjulsdrivning från BorgWarner (Haldex). Bagageutrymme 470-1|510 liter.

Ford Kuga 2,0 TDCi AWD
292000 kronor.
150 hk. 140 g/km. 2,0-liters dieselmotor med turbo. 6-stegad automatväxellåda med dubbelkoppling. Egenutvecklad fyrhjulsdrivning. Går även att få med manuell låda och enbart framhjulsdrivning. Bagageutrymme 456-1|653 liter.

Hyundai Tucson 2,0 CRDi
324900 kronor.
136 hk. 160 g/km. 2,0-liters dieselmotor kopplad till en 6-stegad automatväxellåda. Fyrhjulsdrivning från BorgWarner (Haldex). Finns även med manuell växellåda och framhjulsdrivning. Bagageutrymme 513-1|503 liter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!