Honda CR-V mjukare på vägen

Hondas bästsäljare i Sverige är faktiskt en suv. Honda CR-V har varit mycket populär ända sedan introduktionen 1997. Nu har senaste modellen uppdaterats, vilket gjort bilen ännu bättre.

Foto:

Motor2010-05-29 12:03

Honda CR-V följde jeepstuket som alla andra när den kom 1997, men hade en mer sofistikerad framtoning. Den blev därför mycket populär som landsvägsbil, mer än som terrängdugligt transportmedel, vilket har blivit tydligare för varje modifiering. Senaste uppdateringen har gjort bilen mycket personbilslik att åka i och den har fått litet rundare och modernare form.

Uppdateringen syns mest fram, där grillen, stötfångarna och motorhuven fått ändrad form. Även invändigt har det ändrats lite på paneler och färger, vilket fått bilen att framstå som lyxigare. De bredare armstöden på framstolarna bidrar till detta. Det är också ny klädsel och lite aluminiumdetaljer som skvallrar om att något hänt med CR-V.

Men det är ute på vägen den största förändringen upplevs. Stabiliteten på vägen är märkbart bättre och det känns inte att bilen är högre än en vanlig personbil. Bilens hjulgeometri har ändrats och detta har skapat en utmärkt vägkänsla och bakvagnen har gjorts litet mjukare, vilket ökar komfortvärdet. Nu kan jag lasta bilen full med folk och göra en 60-milsresa utan att någon varken klagar på komfort eller utrymme. Bakluckan öppnar uppåt och döljer ett lättlastat utrymme.

Ljudisoleringen har blivit bättre och nu hörs inte motorljud så tydligt som i föregångaren. Ändå var det en diesel under huven på testbilen. Det är samma motor som sitter i Accord på 2,2 liter och 150 hästar. Den arbetar mjukt och fint och har ett suveränt vridmoment.

Den stora nyheten är också att det numera går att få en automatlåda dockad mot dieselmotorn, vilket många efterfrågat. Testbilen hade en femstegad automatlåda som fungerade utmärkt ihop med 150-hästarsmotorn. Om jag ska anmärka på något så är det att denna kombination med diesel och automat gör att priset på bilen passerar 300 000 kronor. I saftigaste laget, om man jämför med konkurrenterna.

Eftersom det här är en liten suv så är fyrhjulsdrift ett måste. CR-V har ett bränslesnålt system som griper in först när fyrhjulsdrift behövs. Det innebär att bilen i praktiken är tvåhjulsdriven (fram) på torra vägar. Men om det blir halare så reagerar systemet på att framhjulen snurrar fortare och en elektronisk koppling slår till och driver bakhjulen. Detta är ett långsamt fyrhjulsdriftsystem, men det fungerar i de flesta fall.

Honda CR-V 2,2 i-DTEC

BETYG: 3 av 5 fyrar
RESULTAT: 40 av 50 poäng

ALLMÄNT 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 782
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) 2 000/1 500
Drivning 4x4
Växlar A5
Cylindrar/volym/drivmedel 4/2 199/diesel
Maxlast 438

PRESTANDA 7 av 8 poäng
Effekt (hk) 150
Vridmoment (Nm/varv) 350/2 000
0-100 km/t på (sek) 10,6
Vändcirkel (m) 11,0

KOMFORT 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 60/40
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 513
Luftkonditionering Ja
Styrservo Elektrohydraulisk

SÄKERHET 9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar/krockgardiner Ja/Ja
Fästen barnstol Isofix
Antisladdsystem Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak) Ja/nej

MILJÖ 2 av 4 poäng
CO2 (gr/km) 195
Bränsleförbrukning (l/100 km) 7,4

EKONOMI 6 av 8 poäng
Pris på gatan (kr) 307 900
Skatt (kr) 5 622
Serviceintervaller (mil/år) 2 000/1
Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 3/3/12

RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 6 370
Strålkastarglas (kr, komplett) 3 499

PLUS
Bra vägegenskaper. Hög komfort. Väldisponerat bagageutrymme.

MINUS
Dyr. Enkelt system för fyrhjulsdrift som riskerar fastkörning.

Tre av de vassaste konkurrenterna

Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi-R
279 900 kronor.
Den största och tuffaste utmanaren.

Subaru Forester 2,0D
269 900 kronor.
Boxerdiesel, men finns tyvärr inte med automat.

Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 140
287 000 kronor.
Något kortare, men en värdig konkurrent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!