Har du köpt rätt miljöbil?

KRÖNIKA. Sommaren är snart till ända och en summering visar att det blev en del köra bil i år också.

Catrin Pihl är nyhetschef på UNT och skriver krönikor varannan vecka.

Catrin Pihl är nyhetschef på UNT och skriver krönikor varannan vecka.

Foto:

Motor2007-08-29 00:01
En dansk semester med husproblem (det gick inte att bo i det hyrda sologstrand-huset på grund av insektsangrepp) gjorde att vi tvingades tillbringa mer tid på vägen än planerat. Men det kan ju också ha sina poänger. Danska landsbygden är gemytlig att färdas genom. Det gäller att inte ha för bråttom eftersom vägrenen är smal och varje korsning består av en rondell. Men vägstandarden är bra.

Efter en del kuskande på vägarna i Sverige kan man konstatera att det i alla fall pågår många vägarbeten här. Det bådar säkert gott för framtiden. Snart i kapp den nordiska grannen?
I oktober invigs hela E 4 Uppsala-Mehedeby. En godbit att se fram emot för alla Tierpare som gärna vill bort och hem snabbt. Vare sig man pendlar till Uppsala eller Gävle blir det ett lyft. Kanske en tidsvinst på 15 minuter för dem som åker söderut. Nu för tiden räknas nämligen inte pendlandet i avstånd utan i tid. Hur lång tid tar det för dig att komma till jobbet? Dörr från dörr? Sådana frågor kan man få rätt ofta.
Varför frågar ingen hur mycket det kostar att pendla? Tid är ju som bekant pengar. Kostar det mer att sitta stilla i en bilkö en timme varje morgon jämfört med att åka kollektivt och trängas med andra? Det kostar kraft att åka kollektivt, säger pendlande vänner. Humöret tar stryk av att stångas med andra i tunnelbanan, menar dom.

Fast å andra sidan, hur frustrerad kan man inte bli av att sitta stilla på en väg tillsammans med en massa likasinnade, som man inte ens kan prata med? Nu när trängselskatten återvänt blir priset på bilpendlandet kanske mer konkret. Fast där kanske den stora frågan är: Har du köpt rätt miljöbil? Bränslesnåla dieselbilar med partikelfilter släpps än så länge inte genom tullarna gratis. Men många föredrar dem av ekonomiska skäl. Lite miljövänligare blir man ju på kuppen... och man får parkera gratis i Stockholm. Stockholms stad klassar nämligen dieselbilen som miljöbil.
Just den ekonomiska moroten vad gäller miljötänkandet är inte försumbar. Man är sin egen plånbok närmast som bekant. Men statens velande vad gäller vilka bilar som ska räknas in i miljösegmentet ger helt fel signaler. Vem törs satsa på en miljöbil om det senare visar sig bortkastat ekonomiskt?
Annars har sommaren, tyvärr, visat att mc-förarna inget lärt av förra årets larmrapporter och olycksstatistik. Olyckorna ökar i takt med antalet motorcyklar på vägarna. Fort kör de också och sätter en ära i att passera fartkamerorna i 150 bara för att de kan. Obs jag säger inte att alla är likadana, men bara att företeelsen finns och ökar är oroväckande. Tror ni att ni är odödliga? Det slutar med att ni beskattas extra hårt, tvingas bära reflexer och skruva fast en registreringsskylt där fram. Skämmigt värre...
Kör försiktigt därute.






"Olyckorna ökar i takt med antalet motorcyklar på vägarna."
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!