Han har tröttnat på alla varningar

De flesta bilar har ett system som varnar föraren när det är risk för allvarligt motorfel i bilen och man uppmanas då att uppsöka verkstad. Men för att man ska ta systemet på allvar borde biltillverkarna se till att det inte varnar i onödan, tycker Anders Alm i Uppsala.

Uppsalabon Anders Alms bil i Uppsala varnar titt som tätt för "allvarligt motorrelaterat problem".

Uppsalabon Anders Alms bil i Uppsala varnar titt som tätt för "allvarligt motorrelaterat problem".

Foto: Pelle Johansson

Motor2007-05-23 00:01
Han tycker att bilar kan varna i onödan, åtminstone hans egen som är en Saab 9-5 av årsmodell 2001. Den har tänt varningslampan ett tiotal gånger sedan familjen köpte den i höstas.
- Första gången det hände var samma dag som vi köpte den. Då blev jag ju väldigt skraj, i instruktionsboken står att det är fråga om ett allvarligt motorfel när lampan tänds, berättar han.

Ordagrant står det att "Om CHECK-ENGINE-lampan tänds indikerar detta ett allvarligt motorrelaterat problem" och "Om lampan inte slutar blinka /.../ måste man stanna bilen snarast på lämpligt ställe och stänga av motorn. Bilen ska bärgas från platsen till en auktoriserad Saab-verkstad".
Och då lyder man förstås - Anders Alm körde till verkstaden, där man inte hittade något fel men upplyste om att sådant kan hända när man gasar i samband med att man startar. Andra gången lampan började lysa var det en gummipackning som släppte in lite luft i motorn och en tredje gång var det tändkassetten som behövde bytas.
- Det är inte sådana fel som kräver att man behöver bogsera bilen direkt till en verkstad, men sådant är ju inte lätt att veta. När vi skulle på semester för några veckor sedan började lampan lysa igen och när jag ringde verkstan sa de att det förmodligen berodde på att jag tankat bilen full.

Numera reagerar Anders Alm inte med lika mycket oro när lampan börjar lysa, men han funderar ändå på vad som kan hända den dagen den varnar för något som verkligen är allvarligt.
- Det blir ju lite Peter och vargen-effekt när den varnar hela tiden och till slut kanske man inte bryr sig lika mycket om det. Vad händer när det verkligen är något allvarligt motorfel och jag struntar i det för att jag tror det beror på något annat?
Dessutom blir det en ganska stor kostnad om man skulle lämna in bilen varje gång lampan tycker det - mellan 500 och 1 800 kronor har Anders Alm fått betala varje gång. När lampan lyser - vilket den vid det här laget har gjort ett tiotal gånger - ringer Anders Alm alltid till verkstan innan han åker in med bilen.
- Där får jag jättebra hjälp och oftast kan vi lösa det på telefon. Så det är ingen skugga över verkstaden, men jag förstår inte varför man från tillverkarens sida har ett sånt här känsligt system. Som det är nu indikerar bilen allvarligt motorfel bara för att jag har tankat fullt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!