Fyrhjulingarna på intåg

När Ann Willbjer bröt benet förra året såg hon ingen annan utväg än att köpa en fyrhjuling. För henne och många andra jordbrukare är fyrhjulingen ett ovärdeligt arbetsredskap.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Motor2010-09-23 12:11

När Ann Willbjer bröt benet förra året såg hon ingen annan utväg än att köpa en fyrhjuling.
– Jag har hundar och jaktmark och måste ta mig ut i naturen, då var det perfekt med en fyrhjuling. Jag kunde ställa den utanför dörren och bara häva mig upp. Kryckorna la jag i korgen där bak, skrattar hon.
För många jordbrukare, liksom Ann Willbjer, är fyrhjulingen ett ovärderligt arbetsredskap.
– De flesta vi säljer till är skogsägare, sommarstugeägare, hästägare eller villaägare som har väg de behöver ploga. Jägare som behöver en fyrhjuling för att dra fram älgar är också vanligt, säger Hans Karlsson, ägare till Uppsalafritid som har sålt fyrhjulingar i många år.

Under 2009 nyregistrerades 5 111 ATV-fordon, det vill säga fyrhjulingar som används som arbetsredskap och 3 410 Quadricykles, motorcykelregistrerade fordon. Allt enligt statistik från Moped- och motorcykelbranschens riskförbund. Det är en minskning jämfört med 2008 och 2007, men helt säker på hur många fyrhjulingar som säljs kan man inte vara eftersom det inte finns något krav på att registrera dem om de ska användas inom inhägnat område.
Per Johansson, vd för Moped- och motorcykelbranschens riksförbund och för ATV-leverantörernas förening upplever ändå att fyrhjulingsåkandet har fått ett uppsving de senaste åren.
– Det har blivit vanligare och det är flera skäl till det. Från början var ju fyrhjulingen ett arbetsredskap för jordbruket och nu ersätter den ofta helt den lilla traktorn. Sen har det här fritidsanvändandet kommit mer och mer. Det är ju ett sätt att få fartvinden i ansiktet utan att behöva skaffa motorcykelkörkort. Sen är det nog lite nyhetens behag också.

Det är inte det lättaste att förklara vad en fyrhjuling egentligen är. Enligt lagstiftningen finns fyra kategorier inom fyrhjulingsfamiljen: Terränghjuling, motorcykel, moped klass I och traktor.
ATV, som är ett fyrhjuligt arbetsredskap registreras som terränghjuling och Quadricycle registreras som motorcykel. Kategorierna ATV och Quadricycle kan dessutom se väldigt lika ut vilket gör dem svåra att skilja åt.
Klart är att det finns en hel del att tänka på om man är sugen på att köpa en fyrhjuling.
– Kolla vad du ska ha den till. Köp inte en för stor maskin, vi tenderar att vara lite ”kubikfixerade” i det här landet. Om man ska använda fyrhjulingen yrkesmässigt är vår rekommendation att man ska gå en utbildning i hur man kör säkert. Sen ska man använda skyddsutrustning vare sig man kör i skogen eller på vägen. Där är motorcyklisterna goda förebilder, säger Per Johansson.

Per Wiklund, som jobbar som säljare på Såma i Uppsala tycker att det viktigaste är att se till att man köper sin fyrhjuling hos en seriös handlare.
– Köp inte på postorder eller av någon privatperson som skeppat hit maskinen från Kina. När du sen behöver reservdelar finns inte företaget längre och då kan det vara jättesvårt att få tag i delarna.
Enligt Per Wiklund kan det vara stora prisskillnader på liknande maskiner. Liksom med så mycket annat betalar man ofta för märket. En av de modeller som säljer bäst på Såma är Dinli Centhor 700 kubik i ATV-kategorin, fyrhjulsdriven, liksom de flesta ATV, för 69 900 kronor. Den lite billigare modellen Goes 625 är också populär liksom den mindre starka Goes 520.
– Ska man ha en vettig maskin som vuxen ligger priset på 49 000 och uppåt. Ska man ha en riktigt stor och stark maskin som är fyrhjulsdriven, vilket man inte behöver om man kör på vägen, kan de kosta upp mot 150 000 kronor. När det gäller lekmaskiner för barn är vi nere på 9 000 kronor, säger Per Wiklund.

För de fyrhjulingar som används som arbetsredskap finns inga begränsningar på motorstorlek och effekt, men på alla Quadricycles är motorn nedstrypt till 20 hästkrafter. Även om Per Wiklund säger att en del förare tar bort strypningen tror han inte att det är i hästkrafterna charmen med fyrhjulingen ligger:
– För väldigt många är det ett fantastiskt arbetsredskap, som också är roligt att köra. På helgen kanske man gör i ordning matsäck och tar med sig frugan och åker en sväng. Med fyrhjuling handlar det inte om att åka fort, det som ger en kick är att kunna ta sig fram överallt.
Förra året registrerades över 8500 fyrhjulingar i Sverige. Men till skillnad mot vad många kanske tror är det inte på vägarna eller crossbanorna man hittar de flesta fyrhjulingarna. Istället är det i jordbruket som de har blivit allt vanligare. Fyrhjulingen är den nya traktorn.
– Jag hade aldrig klarat mig utan min fyrhjuling, säger Ann Willbjer, 60, som bor på en gård utanför Knutby.

Förra året registrerades över 8 500 fyrhjulingar i Sverige. Men till skillnad mot vad många kanske tror är det inte på vägarna eller crossbanorna man hittar de flesta fyrhjulingarna. I stället är det i jordbruket som de har blivit allt vanligare. Fyrhjulingen är den nya traktorn.

FAKTA: Det här gäller

En fyrhjuling är ett motorfordon på fyra hjul som kan vara registrerat som antingen terränghjuling, traktor, motorcykel eller moped. Fyrhjulingar ska vara registrerade och ha en registreringsskylt, förutom om fordonet uteslutande används inom inhägnat område.

ATV får enbart användas yrkesmässigt i jord – och skogsbruk, kraftbolag och liknande och har inga begränsningar på motorstorlek och effekt. De får köras på B-körkort om det är utfärdat före år 2000, annars krävs förarbevis. Förutom yrkesmässig körning i skog och mark får ATV endast köras på enskild väg och korsa allmän väg.

För Quadricycle gäller samma regler som för motorcyklar, med undantaget att man inte behöver motorcykelkörkort. Fyrhjulingen får framföras på allmän väg samt på samma ställen och villkor som ATV får framföras. De får ha en högsta effekt på 15 kilowatt, cirka 20 hästkrafter.

Fyrhjulig moped klass I får gå i högst 45 kilometer per timme och ha en motor på maximalt 50 kubik. De får köras av den som fyllt 15 år och innehar körkortsbehörighet AM eller innehar någon annan form av körkortsbehörighet.

Lekfordon för barn får aldrig framföras i någon form av trafik, utan ska användas inom inhägnat område. Ett fordon med förbränningsmotor kan aldrig vara ett lekfordon.

Källa: ALF

FAKTA: Terrängkörningslagen

Terrängkörningslagen förbjuder all körning med motorfordon på barmark i terrängen utom för jord- och skogsbruk. Undantag finns också för renskötsel, statliga eller kommunala tjänstemän i tjänsteärende, transport av sjuka, parkskötsel och hämtning av fälld björn, älg, hjort eller vildsvin samt vid arbete inom vilthägn. Man får också köra på tomter och skogsvägar.

En fyrhjuling är ett motorfordon på fyra hjul som kan vara registrerat som antingen terränghjuling, traktor, motorcykel eller moped. Fyrhjulingar ska vara registrerade och ha en registreringsskylt, förutom om fordonet uteslutande används inom inhägnat område.

ATV får enbart användas yrkesmässigt i jord – och skogsbruk, kraftbolag och liknande och har inga begränsningar på motorstorlek och effekt. De får köras på B-körkort om det är utfärdat före år 2000, annars krävs förarbevis. Förutom yrkesmässig körning i skog och mark får ATV endast köras på enskild väg och korsa allmän väg.

För Quadricycle gäller samma regler som för motorcyklar, med undantaget att man inte behöver motorcykelkörkort. Fyrhjulingen får framföras på allmän väg samt på samma ställen och villkor som ATV får framföras. De får ha en högsta effekt på 15 kilowatt, cirka 20 hästkrafter.

Fyrhjulig moped klass I får gå i högst 45 kilometer per timme och ha en motor på maximalt 50 kubik. De får köras av den som fyllt 15 år och innehar körkortsbehörighet AM eller innehar någon annan form av körkortsbehörighet.

Lekfordon för barn får aldrig framföras i någon form av trafik, utan ska användas inom inhägnat område. Ett fordon med förbränningsmotor kan aldrig vara ett lekfordon.

Källa: Svensk författningssamling och ALF

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!