Fyrhjulingar som vinner terräng

Terrängfyrhjulingen har blivit lika vanlig på landsbygden som på storstadens gator.Numera ingår en fyrhjuling i en bondgårds maskinarsenal, bland annat som komplement till traktorn. Men ökningen är störst bland registrerade fordon godkända för vanlig trafik.

Motor2005-11-23 00:00
EU-reformen med nya regler har öppnat möjligheter för helt nya grupper människor att transporteras på fyrhjulingen. Beroende på vad som står i besiktningspapperen får registrerade fordon köras i trafikmiljö på landsväg och i tättbebyggt område, på mindre
skogsvägar, på stigen till sommar-stugan och för boende i lantlig miljö — men generellt inte i öppen terräng.
Men det finns också en avigsida: fyrhjulingen är olycksdrabbad och inte gjord för att köras och svängas på väg i höga hastigheter.
— Fyrhjulingen har fått en djävulsk uppgång försäljningsmässigt. Det är rena haussen. Anledningen är att den nya flugan godkändes av en byråkrat som nog inte visste vad han gjorde när han gav fritt fram för fyrhjulingar på vägen.
Det säger Carl-Sune "Sula" Nygren, ägare av Sulas Mc utanför Uppsala, störst i Uppland på mc och nu också fyrhjulingar.
— Ökningen är i mina ögon på gott och ont. Fyrhjulingen är ingen leksak utan ett arbetsfordon. För tyvärr inträffar olyckor då maskinerna inte är byggda för att köras fort och svängas snabbt på väg, direktstyrd som den är. säger "Sula" Nygren.
Han blir irriterad när vi nämner att fyrhjulingen i viss reklam marknadsförs som en "ny leksak":
— Jag blir så arg, för det irriterar mig att vissa ser fyrhjulingen som en sådan, en stämpel som det tagit tio år att tvätta bort men som nu används igen när det är fritt fram att köra på landsväg.

Det finns terrängfyrhjulingar för jord- och skogsbruk men inte för allmän väg och det finns de som bara är registrerade för landsväg. Av alla storlekar, tvåhjuls- eller fyrhjulsdrivna.
— Marknaden av fyrhjulingar är för många som en "djungel" med kör-regler, registreringar och olika körkort. Skiljelinjen går mellan arbets­overall och kostym, säger "Sula" Nygren.
Alltså om det är ett rent arbetsfordon (ej i vanlig trafik) eller körning på gata/väg som vissa kallar "nöje".

Återförsäljarna finns utanför mc-handeln, för fyrhjulingar säljs också hos företag inom lantbruk, skog och traktor.
Fyrhjulingen har i många fall ersatt hästen för bonden, till exempel att hämta timmer där den gör minimala sår i naturen mot en tung maskin. Och det är en suverän maskin i bostadsområden, till exempel för plogning, säger Per Wiklund på Såma i Uppsala.
— Det har blivit en boom i sommar där fyrhjulingen i en del fall ersatt EU-moppen. Den gör mer nytta än att vara "leksak". På landet är den suvrän i många lägen och är lättare att ta sig fram på dåliga vägar med än med bil för dem som bor lite ensligt, menar Per Wiklund.
I skärgården, till exempel Arholma, har fyrhjulingen ersatt flakmoppen. Och den är idealisk som arbetsredskap för att till exempel sladda ridvägar, för jobb i friluftsområden och för bonden att hämta stör, köra ut foder eller hämta fällda älgen.

De största terrängfyrhjulingarna är urstarka (fyrhjulsdrift gäller) och har ersatt den lilla traktorn. Men för att köra i terräng krävs ett mål, transport från A till B. Det finns alla möjliga tillbehör att tillgå, till exempel sopaggregat, plog, harv, kärror, snöplog, lastboxar, bagageräck, tippflak, gräsklippare, ja till och med vapenfodral — men det är absolut förbjudet att jaga från en fyrhjuling.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!